Bättre självförtroende?
Släng iväg boken och börja arbeta med bokstäver från annat håll.
Bygg hans första bokstav i namnet med lego, ta nästa... skriv saker som intresserar honom. Är det bilar skriv bilnamn är det djur skriv det. Tex om det är djur rita eller klipp ut en katt skriv katt under (gör som ett ordkort) ta en bricka med kanter och fyll med salt/fin sand (ska bli ett ordentligt lager) och ge barnet en pensel/tops att skriva med.
En whiteboardtavla antingen köper du en eller så gör ni en (kartong o vit dekorplast) skriv på den.
Har ni en rittavla? Brukar med mina barn "retas" att idag ska jag göra världens svåraste bokstav... att de inte kan skriva den... jag på papper (de på varsin rittavla)skriver tex ett J... visar dem... de skrattar eftersom jag har så fel det är visst enkelt och de kan visst... ibland hamnar en siffra med...oupss... ;) kör igenom några bokstäver sedan är det deras tur... och då skriver de "världens svåraste bokstav" ...nu är de mindre än din 7 åring men anpassa till ditt barn.
Skoja lite och gör det kul.
Läs tidningar som han gillar, bamse?
För att träna läsning måste det finnas en belöning som gör att det ska bli kul och intressant och då är den bästa tidningen en morot.
Avdramatisera läsningen som sagt med att strunta i skolböckerna hemma när ni tränar. Gör en lek av det istället.