• legomum

Bättre självförtroende?

Släng iväg boken och börja arbeta med bokstäver från annat håll.
    Bygg hans första bokstav i namnet med lego, ta nästa... skriv saker som intresserar honom. Är det bilar skriv bilnamn är det djur skriv det. Tex om det är djur rita eller klipp ut en katt skriv katt under (gör som ett ordkort) ta en bricka med kanter och fyll med salt/fin sand (ska bli ett ordentligt lager) och ge barnet en pensel/tops att skriva med.
    En whiteboardtavla antingen köper du en eller så gör ni en (kartong o vit dekorplast) skriv på den.
    Har ni en rittavla? Brukar med mina barn "retas" att idag ska jag göra världens svåraste bokstav... att de inte kan skriva den... jag på papper (de på varsin rittavla)skriver tex ett J... visar dem... de skrattar eftersom jag har så fel det är visst enkelt och de kan visst... ibland hamnar en siffra med...oupss... ;) kör igenom några bokstäver sedan är det deras tur... och då skriver de "världens svåraste bokstav" ...nu är de mindre än din 7 åring men anpassa till ditt barn.
    Skoja lite och gör det kul.
    Läs tidningar som han gillar, bamse?
    För att träna läsning måste det finnas en belöning som gör att det ska bli kul och  intressant och då är den bästa tidningen en morot.

Avdramatisera läsningen som sagt med att strunta i skolböckerna hemma när ni tränar. Gör en lek av det istället.

• legomum

En sak till. Stressa inte fram något, låt det ta den tid det tar.
    Pratar ni och jobbar lite extra med just bokstaven M så peka ut om du ser den i vardagen, i tidningen, skyltar osv

• legomum
    NELJ skrev 2018-03-24 09:19:36 följande:

Jag gör mycket av det du skriver om, jag läser varje dag och jag uppmuntrar honom att skriva saker. Han är bättre på att skriva än att läsa och han tycker det är kul att skriva listor och instruktioner. Jag är inte oroad över läsningen själv, det går framåt för honom och förr eller senare kommer det att lossna.

Jag tänker mer kring att stärka hans självförtroende så han inte känner sig så värdelös bara för att han inte kan läsa när alla klasskompisar kan. Hur får jag honom att känna att han är bra i sig själv, oavsett hur det går med bokstäverna?

Fast om barnet är ledset för att han inte är så bra på bokstäverna så är det ju inget annat att göra än att träna på det. Insikten om att man är bra precis som man är finns ju inte ens alltid hos vuxna så det blir ju svårt för en 7åring att ta till sig insikten.

Så tänker jag.

Att höja barnets självförtroende är ju svårt att råda dig då man kan vara självsäker i en situation och väldigt osäker i en annan. Men generellt ge positiv feedback och lite extra då man vet att det varit tufft för han och var försiktig med hur man säger negativt,skäller, straffar osv (nu säger jag inte att du gör så).

Skulle kunna tipsa om lågaffektivt bemötande (LAB) det kan vända det flesta situationer (enkelt sagt).
Svar på tråden Bättre självförtroende?