• Alexi

Ni som bor i hus och har larm, kodlås mm?

Ni som har larm med skalskydd, hur och när använder ni det? Hur gör ni (vuxna som barn) för att komma ihåg att stänga av det innan ni öppnar ett fönster, dörr osv?

Någon som har larm och kodlås (typ yale doorman)? Hur gör ni med dessa två, kör ni koder eller brickor? Hur gör barnen?

• Svar på tråden Ni som bor i hus och har larm, kodlås mm?
  • Alexi
    norrlandsflicka skrev 2018-03-25 08:42:54 följande:
    Vi har yale doorman och vi kör bara kod både vi och barnen. Är bara äldsta som kan koden än.
    Har ni alltså både kodlås och larm? Har ni olika koder till låset respektive larmet?

• norrlandsflicka
    Alexi skrev 2018-03-25 08:48:27 följande:

Har ni alltså både kodlås och larm? Har ni olika koder till låset respektive larmet?

Nej, vi har bara kodlås. Fast det har ju ett inbyggt larm i sig.
  • Alexi
    norrlandsflicka skrev 2018-03-25 08:51:01 följande:
    Nej, vi har bara kodlås. Fast det har ju ett inbyggt larm i sig.
    Några nackdelar som ni upplever det med kodlåset?
  • norrlandsflicka
    Alexi skrev 2018-03-25 08:55:06 följande:

Några nackdelar som ni upplever det med kodlåset?

Den gillar inte när det är -30. Då får den fnatt...

Annars är det bra.
  • Alexi
    norrlandsflicka skrev 2018-03-25 09:04:59 följande:
    Den gillar inte när det är -30. Då får den fnatt...
    Annars är det bra.
    Ajdå, tur att vi bor i Stockholm då, det är mycket sällan -30 här.. Men apropå det, kan det hända att man inte kommer in, typ om låset inte fungerar?
  • norrlandsflicka
    Alexi skrev 2018-03-25 09:05:58 följande:

Ajdå, tur att vi bor i Stockholm då, det är mycket sällan -30 här.. Men apropå det, kan det hända att man inte kommer in, typ om låset inte fungerar?

Då när det var kallt och den bara tjöt så gick det inte komma in. Men efter en stund slutade den och då gick det. Finns ju under låset också man kan ha ett sånt brandvarnarbatteri och ge nödström om batteriet i doorman är slut också. Vi valde sätta vanligt dörrlås på altandörren också för säkerhets skull, fast det hjälper ju föga när vi har så mycket snö...
  • nnnnnnnn

vi larmar alltid på med skalskyddet på nätterna, är det sommar så kopplar vi bort de fönster vi vill ha öppna. Kopplar bort dem från skalskyddet alltså! Så skalskyddet gäller källaren, dörrar och de fönster vi har stängda. De fönster vi har öppna spärrar vi i öppet läge.

Visst glömmer vi, ofta, att koppla bort skalskyddet. Men när man öppnar fönster, ytterdörr, går ner i källaren eller öppnar altandörren så börjar det ett pipljud: pip - pip - pip osv. Så då har man några minuter på sig att larma av.

Vi har appen, så det är bara att öppna den och scanna tummen så har man larmat av. Annars får man ta raska steg till larmpanelen och larma av med kod eller "tag".
    Man kan också köpa en extra panel och sätta upp, ifall man har stort hus.

• nnnnnnnn

De stora barnen som får vara hemma ensamma har egna brickor/egen "tag", så de kan larma av och sen skalskydda när de är ensamma hemma.
    Vi ser också på mobilen när de larmar av/på så skulle något hända kan de ringa oss eller vi dem. (Med hända menar jag att de kanske inte lyckas larma av om det blivit något fel, har iofs aldrig hänt)

• Alexi
    nnnnnnnn skrev 2018-03-25 09:30:46 följande:

vi larmar alltid på med skalskyddet på nätterna, är det sommar så kopplar vi bort de fönster vi vill ha öppna. Kopplar bort dem från skalskyddet alltså! Så skalskyddet gäller källaren, dörrar och de fönster vi har stängda. De fönster vi har öppna spärrar vi i öppet läge.

Visst glömmer vi, ofta, att koppla bort skalskyddet. Men när man öppnar fönster, ytterdörr, går ner i källaren eller öppnar altandörren så börjar det ett pipljud: pip - pip - pip osv. Så då har man några minuter på sig att larma av.

Vi har appen, så det är bara att öppna den och scanna tummen så har man larmat av. Annars får man ta raska steg till larmpanelen och larma av med kod eller "tag".
    Man kan också köpa en extra panel och sätta upp, ifall man har stort hus.

Men jaså, så det ska börja varningspipa alltså när man öppnar dörren? För min man testade häromdagen och då lät det ingenting, bara blinkade på displayen. Kanske är en inställning man kan göra?

Och vad smart att kunna koppla bort vissa fönster, det visste jag inte att man kunde.

Jättebra info alltihop, och det där med extra panel också! Tack!

En fråga, har skalskyddet fellarmat någon gång, typ börjat tjuta mitt i natten av en fågel som flugit in i fönstret eller vad som helst? För det är jag rädd för, att väckas mitt i natten av ett larm och bli helt panikslagen av att man inte vet vad som hänt.
  • Alexi
    nnnnnnnn skrev 2018-03-25 09:32:35 följande:
    De stora barnen som får vara hemma ensamma har egna brickor/egen "tag", så de kan larma av och sen skalskydda när de är ensamma hemma.
    Vi ser också på mobilen när de larmar av/på så skulle något hända kan de ringa oss eller vi dem. (Med hända menar jag att de kanske inte lyckas larma av om det blivit något fel, har iofs aldrig hänt)
    Ok, så de har skalskydd på när de är hemma, smart. Vi ser också på mobilen när vår äldsta larmar av men hon har bara enstaka gånger än så länge gått hem ensam så det är därför vi börjat fundera allt mer på detta och hur vi ska ha det osv.
  • nnnnnnnn
    Alexi skrev 2018-03-25 13:02:25 följande:
    Men jaså, så det ska börja varningspipa alltså när man öppnar dörren? För min man testade häromdagen och då lät det ingenting, bara blinkade på displayen. Kanske är en inställning man kan göra?

Och vad smart att kunna koppla bort vissa fönster, det visste jag inte att man kunde.

Jättebra info alltihop, och det där med extra panel också! Tack!

En fråga, har skalskyddet fellarmat någon gång, typ börjat tjuta mitt i natten av en fågel som flugit in i fönstret eller vad som helst? För det är jag rädd för, att väckas mitt i natten av ett larm och bli helt panikslagen av att man inte vet vad som hänt.

Det har aldrig fellarmat av någon anledning sedan vi bytte till Verisure för typ 5-10 år sedan. Innan det med ett annat bolag så larmade det jämt...

När de installerade larmet så fick vi bestämma om det skulle "blippa" när man öppnar dörren och det lät ju rätt smart så det valde vi. Borde gå att ändra via "mina sidor" på nätet/via appen om ni har sådant till larmet.

Jag hade lätt vaknat av "blippandet" om det hade fellarmat med, det låter rätt högt även om det är ljusår ifrån det riktiga larmets volym.

Via vårt larm kan man ha en manöverpanel vid sängen med, men vi har inte det. Där kan man larma SOS genom att hålla in båda knapparna, man skallarmar via "nattknappen" och larmar av via "dagknappen"

• nnnnnnnn
    Hermioney skrev 2018-03-26 02:17:34 följande:
    Vad är skalskydd?

Hur mycket betalar ni för larmet per månad?
    Skalskydd är när man larmar "utanpå", tänk som skaljacka.

Tex alla dörrar och fönster, källare, garaget mm.
    Men inte där man rör sig normalt under kvällen och natten.
    Så vi larmar på när alla kommit hem på kvällen och vi inte ska iväg eller väntar gäster såklart! DÅ kan vi röra oss fritt i huset, men skulle någon bryta sig in i garaget så larmar det (först förvarnar larmet så man kan kolla vad som händer och stänga av), samma sak om någon bryter upp fönster eller dörrar eller rör sig där vi har larmet på.

Man väljer själv vilka områden som rörelsedetektorerna ska vara igång när man skal-larmar och vilka fönster/dörrsensorer som ska vara igång. Sen kan man lätt gå in via appen/mina sidor och ändra om man tex vill ha fönster öppna under natten.

Vi kan även sätta in olika lägen tex om vi har hantverkare så kan man ändå ha ett skal-larm på ställen de inte ska gå in i tex vårt sovrum, källaren, garaget osv. Men då får man ju berätta det för hantverkarna!
    Man kan också ställa tider som hantverkarnas "tag"/bricka fungerar tex mellan 06.00-17.00, så skulle brickan användas tex under en helg så fungerar den inte. Känns tryggt när man har lämnat nycklar + bricka till hantverkare, även om de får inbrott och våra nycklar försvinner så funkar brickan inte alla tider + att vi kan lätt inaktivera brickan när vi fått reda på vad som hänt.

• Valentina01

Har också Verisure och är supernöjd. Har hört att det är det larmet man "ska" ha om man väljer att gå för detta. 

Vi har kopplat det samman med Yaledoorman. Då går larmet av när vi blippar in koden. Vi vuxna kör på kod och barnen med bricka. Så har vi även unikt namn till var barn så vi föräldrar kan se vem som kommer hem. Också suveränt när vi har hantverkare över och kan styra i appen/internet att det finns en temporär kod de kan använda sig av som inte kommer fungera när de dagarna de arbetar hos oss gått förbi. 

• nevermind
    Hermioney skrev 2018-03-26 02:17:34 följande:

Vad är skalskydd?

Hur mycket betalar ni för larmet per månad?

Fasaden, men det måste inte vara det. En butik som hyr in sig i ett stort hus har ju sitt egna skalskydd. Skalskyddsdörrar är alltså ytterdörr/ar och eventuella balkongdörrar. Och så tillkommer fönster såklart.
Svar på tråden Ni som bor i hus och har larm, kodlås mm?