Inlägg från: Mr Von Gräsö |Visa alla inlägg
  • Mr Von Gräsö

    Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?

    Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?

    Kunde inte få med alla städer, men valde de som demografiskt, eller geografiskt ligger mest centralt i landet. Nämn gärna varför du valde den stad du valt. Eller om du valde nån stad som inte fanns med, så förklara gärna varför du valde just den.

    (Håll gärna en snäll ton i kommentarsfältet och lägg gärna överdriven lokalpatriotism åt sidan;)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?
  • Mr Von Gräsö
    Carambolan skrev 2018-03-25 08:43:34 följande:

    Hur kommer det sig att geografiskt centralt var ditt viktigaste urvalskriterie?


    Säg det, kanske va det ett dåligt valt urval trots allt. Det va nog mer en spontan tanke från mej, en hel del huvudstäder ligger centralt av praktiska anledningar trorja (Madrid, Rom, Ankara, Bryssel, Minsk osv..) men det är givetvis inget måste. Utan skriv gärna den plats du hade föredragit, allas åsikt är intressanta, din också!
  • Mr Von Gräsö
    Yabo skrev 2018-03-25 07:35:10 följande:

    Borgå, Lovisa eller Helsingfors.


    Intressant val! Har vänner från Lovisa, men jag har inte varit där (ännu).

    Någon speciell anledning till att du valde just de här platserna som du vill dela med dej av?
  • Mr Von Gräsö
    Aniiee skrev 2018-03-25 12:01:02 följande:

    Naj, de flesta huvudstäder ligger inte geografiskt centralt, och de som gör de gör det för att landet blivit byggt runt om dem, de är inte valda för att de ligger på en viss geografisk plats. Rom till exempel är tusentals år gamlt maktcenter och är kulturellt och religiöst viktigt, och ligger desstuom på intet sätt i landets geografiska mittpunkt. Rom kommer väl rätt nära, men Ankara är nästan lika långt från Turkiets mittpunkt som Stockholm är från Sveriges. Bryssel är också ganska långt ifån. Återstår Madrid, som absolut kommer närmast.

    Ganska många länders huvudstäder är kuststäder. 

    Ny huvudstad till Sverige? Stockholm. Tusentals år gammalt handelscentrum som också medfört både politiskt och militär maktkoncentration historiskt sett. Ska vi ha en annan huvudstad så skulle det väl vara Uppsala.


    Tack för din synpunkt och tack för din historiska motivering dessutom. Kul att du har en åsikt, det är inte alla som har.
  • Mr Von Gräsö
    EmberEyes skrev 2018-03-25 15:21:59 följande:

    Om vi ska flytta huvudstaden är det vettigaste alternativet att flytta den närmare resten av världen, dvs Malmö eller möjligtvis Göteborg.


    Tack för motiveringen! Intressant tanke! Men är det ett måste att det ska vara en storstad? (i svenska mått alltså).... Kan det inte möjligtvis vara en stad med promenadavstånd? Eller säg åtminstone korta cykelavstånd som Lund, Helsingborg eller Halmstad? Städer utan trängsel. Eller hur ser du på det?
  • Mr Von Gräsö
    EmberEyes skrev 2018-03-25 20:31:31 följande:
    Som malmöbo anser jag att det är promenadavstånd eller iaf cykelavstånd. Visst, det tar kanske 30 min per buss ut till orten från centrum, men vad jag vet kan det lätt ta timmen eller mer att ta sig från orten till Stockholm C. 
    Fördelen med Malmö framför t. ex. Helsingborg är att det är platt, dvs inga uppförsbackar att cykla i. Lund tycker jag bör vara och förbli en äkta universitetsstad. Att Malmö har ett universitet betyder inte att den kan leva upp till den månghundraåriga tradition och kultur som finns i Lund och Uppsala.

    Malmö sitter redan ihop med Köpenhamn via bron, så det vore en naturlig utveckling att låta denna navelsträng få nära staden under dess "tillväxt".
    Okej då förstår jag hur du resonerar. Tack för svar!
  • Mr Von Gräsö
    Carambolan skrev 2018-03-25 20:35:16 följande:

    En huvudstads funktion är ju vanligtvis att vara säte för riksdagen och regeringen med det påföljande släpet av departement, partikanslier, journalister, jurister, lobbyister, mfl. Det tror jag gör sig mer effektivt i en storstad även om någon av de mindre storstäderna kan funka. Men visst skulle man kunna göra en Brasilia och flytta huvudstadsskapet till en liten håla enkom i syfte att råda bot på bostadsbristen i Stockholm. I så fall föreslår jag någon liten avfolkningsort som typ Årjäng som skulle ha nytta av ett stadsplaneprojekt som omfattar 200 000 nya bostäder.


    Okej Årjäng som huvudstad, där har vi en intressant tanke! Skulle nog mildra bostadsbristen och trängseln i Sthlm. Tack för ditt inlägg
  • Mr Von Gräsö
    elyse skrev 2018-03-26 04:14:00 följande:

    Någonstans nära Stockholm i så fall. Jag bor själv i Uppsala och planer finns att förtäta och bygga ihop de städerna ännu mer, bl.a. med tre helt nya orter längs vägen.

    En huvudstad ska vara lättillgänglig och måste ha en flygplats. Stor tågstation och gärna hamn. Gärna kulturellt levande och ha en viktig historia. Tycker att Stockholm har allt det där. I Uppsala håller politikerna på att göra det så obekvämt som möjligt att bo här (Exempelvis göra det väldigt svårt att äga/köra bil, men allt flyttar utanför stadskärnan). Priserna ligger som i Stockholm, men utan deras nivå på löner. Nej, vi funderar på att flytta härifrån. Uppsala är en jättefin och mysig stad. Lagom stor. Men utvecklingen går åt helt fel håll. Fler och fler börjar fatta att kejsaren är naken. :(


    Okej tack för din synpunkt, det är flera som nämnt Uppsala nu, inser att jag nog borde haft med den som röstnings-alternativ. Bor själv Uppsala Län fast inte inne i stan. (Dock tycker jag nästan stadskärnan blir mer och mer lik en Sthlm-förort för varje år som går. Så kan förstå din känsla).
  • Mr Von Gräsö

    Ja just nu leder alternativet Jönköping tillsammans med alternativet Linköping/Norrköping, de delar alltså förstaplats för tillfället, Örebro är tvåa. Många har varit generösa med sina motiveringar här i kommentarsfältet, men jag skulle gärna vilja se motiveringar från de som röstat på något av alternativen som finns. Till exempel nästa som röstar på säg Jönköping eller Linköping, förklara gärna varför. Det hade varit intressant att läsa

  • Mr Von Gräsö
    BaronenOst skrev 2018-03-27 20:58:01 följande:

    Borde finnas en "Annan" kategori, eftersom ingen av förslagen var direkt logiska.

    Jag säger Sveg.


    Ångrar att jag inte hade någon "Annan"-kategori faktiskt.

    Sveg! Tack för förslaget!
  • Mr Von Gräsö

    Får väl göra en ny liknande tråd där fler alternativ finns med. Är ny på FL. Vet nån hur många svarsalternativ man kan ha?

    Sen kan jag ju förstås inte skriva ner varenda ort som existerar i Sverige. Det orkar jag inte

  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-28 14:30:09 följande:

    Det finns en anledning varför de största städerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) ligger i utkanterna och inte i mitten. Det är logiskt med hamn, vi är beroende av fungerade transporter via vatten.


    Självklart är vi beroende av det. Men en huvudstad är inte beroende av det. Se på Moskva, Berlin, Bryssel, London, Madrid, Bern, Wien, Budapest, Peking, New Deli, Riyad, Kairo, New Mexico, Bogota, Brasilia, Ottawa osv.. du förstår poängen, en huvudstad behöver inte nödvändigtvis någon viktig hamn. I dagens moderna sammhälle är nog snarare en rejäl flygplats viktigare. Men hursomhelst så förstår jag vad du menar, en hamn är väldigt viktig för import och export för ett land. Men en huvudstad måste inte ligga där till varje pris.
  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-28 15:02:39 följande:

    Fast det är andra länder. Vi var superberoende av fungerade transport via havet. Vi hade inga fungerade vägar i mitten av Sverige på väldigt länge jämfört med andra länder. Det har med befolkningsstorleken att göra också. Det var lättare att handla och ta sig fram med vatten, speciellt här i norden med vårat kalla klimat med mycket regn (lera) och snö. Det var så kort tid det gick att ta sig genom landet med häst, gick ju inte använda kärror med de leriga vägarna och det var mest fattiga bönder i mitten av Sverige.

    Visst ligger inte London i kusten, men kollar du riktigt noga på kartan kan du se att havet går hela vägen till London. Helsingfors ligger vid havet, ytterligare ett nordligt land med huvudstad vid havet. Alla nordliga länder har de större städerna vid kusten.


    Nja. Jag håller inte riktigt med. Om jag ska från säg Gävle till Malmö så lär jag inte åka båt precis, tror inte många gör det i dagens läge för att vara ärlig.

    Om det vore så att alla nordliga länder måste ha en huvudstad vid kusten till varje pris förklara då gärna varför Kanadas huvudstad Ottawa inte ligger vid havet?
  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-28 15:52:17 följande:

    Men jag pratar inte om nutid, jag pratar dåtid och varför vi har huvudstäderna där. Nu kan vi inte byta.

    Kollar du riktigt noga på kartan ser du att även deras huvudstad är länkad med havet.


    Fast frågeställningen med den här tråden handlar enbart om nutid. Bekymmer som fanns för 100 år sen eller 1000 år sen får höra till en annan tråd, här pratar vi om nutiden.

    Ottawa är lika mycket länkat till havet som Jönköping, Linköping ja till och med Örebro. Norrköping och Sundsvall är mer länkade till havet än Ottawa någonsin kan bli.

    Det finns många andra saker som är viktiga för en huvudstad än vatten. Ottawa är huvudstad av en helt annan anledning än nånting med vatten att göra liksom även Australiens Canberra med flera. Så vi har kanske olika åsikter där. Men det är okej. Jag respekterar din åsikt, du tycker vatten/vattenförbindelser är viktiga för en huvudstad. Tack för att du delar med dej av den åsikten.
  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-28 16:33:06 följande:

    Hur är Jönköping kopplat med havet? Men vi kan inte bara byta huvudstad. Varför just dessa små städer i mitten. De kan aldrig hålla måttet som krävs för en huvudstad.


    Enkelt: Vättern + Göta kanal. Titta på en karta.

    Washington DC är huvudstad i USA, det är den 27:e största där till exempel. Med andra ord: Storleken har ingen betydelse.

    Frågan om att byta huvudstad har faktiskt kommit upp i Sverige på politisk nivå, så klart vi kan. Länder byter huvudstad ibland. Oavsätt så är den här tråden riktad till de som är intresserade av frågan. Det är därför tråden heter: "OM Sverige hade en ny huvudstad...". Så ifall du har en annan frågeställning så starta gärna en ny tråd om det.
  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-28 23:49:52 följande:

    Men enorma handelsfartyg kan ju inte åka via Göta kanal. Sedan byggdes den runt 1823 tror jag.

    Men du har ju inte svarat varför ska den ligga i mitten i en småstad. Anser själv att Göteborg eller Malmö är städer som kan bli en huvudstad, ingen av alternativen du gav skulle kunna hantera att vara en huvudstad. Jag säger varför alla stora städer i norr ligger i anslutning med havet eller vid kusten men du har ju inte sagt varför det måste ligga i mitten. För du har ju uteslutit de två största städerna efter Stockholm.


    Som sagt: en huvudstad behöver ingen hamn för enorma handelsfartyg på något sätt. Göteborg och Malmö är bra val. Jag håller med dej där. De alternativ jag angav skulle hantera det fint. Storleken har ingen betydelse.

    Om du visste varför Ottawa är Kanadas huvudstad och inte Toronto eller Montreal då hade du förstått hur jag resonerar. Eller varför är Canberra Australiens huvudstad och inte exempelvis Sidney? Varför är Brasilia huvudstad i Brasilien och inte Sao Paolo eller Rio de Janeiro? Om du tar reda på det så förstår du i alla fall hur min tankegång är..

    men visst Gbg och Malmö är inga dåliga alternativ
  • Mr Von Gräsö
    Emerencia skrev 2018-03-31 16:24:46 följande:

    Ne men Götakanal kan du ju inte räkna med att säga räcker för kontakt med havet.

    Men förklara hur du resonerar istället för att knäppa mig på näsan. Varför ska den ligga i mitten. Svara istället för att säga varför andra länder gör så.


    En huvudstad måste som sagt inte ha kontakt med havet, som sagt. Tycker vi släpper det nu.

    Ursäkta om jag knäppte dej på näsan.
  • Mr Von Gräsö
    kaleidoskop88 skrev 2018-03-28 15:48:49 följande:

    Örebro! Vi har ett slott, ett riktigt bra universitetssjukhus (och universitet såklart), vacker natur, bra förbindelser till resten av Sverige och en mysig stadskärna. Våran flygplats skulle ju få rustas och byggas ut. Oj, glömde nästan att vi har ett kick-ass vattenland också! Men seriöst- vårat sjukhus är riktigt bra där vissa områden är i framkant.

    Vi skulle ju få bygga ihop med närliggande städer som Kumla exempelvis, men dit är vi ju redan på väg. Välkomna!


    Tack för din peppande motivering! Det låter som att din stad har mycket att erbjuda om den hade blivit den nya huvudstaden. Tack dessutom för att vi är välkomna dit! ;)
  • Mr Von Gräsö

    Ja det ser ut som att Linköping/Norrköping & Jönköping blir väljarnas favoriter i den här omröstningen, tätt följt av Örebro :)

Svar på tråden Om Sverige hade en ny huvudstad, vilken skulle du välja?