• Anonym (FS)

Trappa ner lamotrigin?

Någon som trappat ned lamotrigin från 200 mg till 100 mg rakt av? Jobbiga biverkningar/abstinens i kort/lång tid eller helt smärtfritt? 

Tänkte mest höra med er som tar/tagit det som humörstabiliserande, vet att det är annorlunda för de som tar det mot epilepsi som måste trappa ned mer försiktigt.. 

• Svar på tråden Trappa ner lamotrigin?
  • Anonym (Humörstabiliserande)

Jag trappade ner från 200 till 150 mg för ett par veckor sedan. Nedtrappningen har gått smärtfritt. Jag har inte haft några utsättningssymptom men kan känna mig lite känsligare i humöret.

• Anonym (Bipolär)

Om du behandlar mot bipoläritet så kan du sluta rakt av. Man får sällan biverkningar av det.

Hade det varit ssri så hade du fått trappa ner sakta.

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-25 19:44:39 följande:

Om du behandlar mot bipoläritet så kan du sluta rakt av. Man får sällan biverkningar av det.

Vill tillägga att jag själv behandlats med lamotrigin/lamictal i flera år.

Slutade tvärt pga babymaking plans
  • Anonym (FS)

Det låter ju lovande! Har tagit för humörsvängningar/bipolär 2 men det börjar bli dags att prova att trappa ner nu. Har tagit det i 3 år. 

Har varit lite nojig över att våga testa trappa ner eftersom jag studerar och vill inte riskera att bli ett vrak mitt uppe i tentaplugget :P 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (FS) skrev 2018-03-25 20:11:46 följande:

Det låter ju lovande! Har tagit för humörsvängningar/bipolär 2 men det börjar bli dags att prova att trappa ner nu. Har tagit det i 3 år. 

Har varit lite nojig över att våga testa trappa ner eftersom jag studerar och vill inte riskera att bli ett vrak mitt uppe i tentaplugget :P 

Nä, det lär du inte göra. Du kommer känna av lite mer humörsvängningar efter en vecka eller så. Rekommenderar dig inte att sluta om du inte är gravid eller sådär.

Det kan göra större skada emotionellt i framtiden med tanke på maniska perioder.

Jag slutade tvärt och då år jag 200mg om dagen med cipralex (som jag fortfarande äter).

För om du slutar med lamotrigin så måste du sakta trappa upp ännu en gång om du känner av besvär från din bipoläritet. Dessutom är risken större med att du får biverkningar om du börjar äta upp dig igen.

Efter bebis är ute så ska jag höra av mig till psykiatrin och fråga kring lithium istället
  • Anonym (18)

Jag trappade ner från 200 till 150. Blev väldigt lättirriterad... Kort stubin.

Efter några veckor kom frånvaroattackerna och jag fick trappa upp igen.

• Anonym (FS)
    Anonym (18) skrev 2018-03-26 09:29:14 följande:

Jag trappade ner från 200 till 150. Blev väldigt lättirriterad... Kort stubin.

Efter några veckor kom frånvaroattackerna och jag fick trappa upp igen.

Tack för svar. Vad  betyder frånvaroattackerna här? Att du kände dig frånvarande? 
  • Anonym (FS)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-25 20:49:59 följande:
    Nä, det lär du inte göra. Du kommer känna av lite mer humörsvängningar efter en vecka eller så. Rekommenderar dig inte att sluta om du inte är gravid eller sådär.

Det kan göra större skada emotionellt i framtiden med tanke på maniska perioder.

Jag slutade tvärt och då år jag 200mg om dagen med cipralex (som jag fortfarande äter).

För om du slutar med lamotrigin så måste du sakta trappa upp ännu en gång om du känner av besvär från din bipoläritet. Dessutom är risken större med att du får biverkningar om du börjar äta upp dig igen.

Efter bebis är ute så ska jag höra av mig till psykiatrin och fråga kring lithium istället
    Tack för utfyllande och nyttigt svar. Ska se till att vara vara försiktig vid eventuell nedtrappning. 
  • Anonym (A)

Nu är jag inte bipolär men har haft återkommande depressioner i 10 år. Jag började trappa ner Lamotragin pga en planerad graviditet längre fram och att jag i samråd med min psykolog tyckte att jag borde klara mig på mindre dos. Jag hade 250 mg och trappades ut med 25 eller 50 mg varannan vecka (kommer inte ihåg) ner till 50 mg om dagen. Jag har gjort två försök att sänka till 25 mg men det har inte funkat, blev nedstämd och fick tillbaka ojämnheten i humöret. Så nu har jag gått på 50 mg i cirka ett år och har även lyckats sätta ut min "riktiga" antidepressiva för första gången på fem år :)

• Glinda från Oz
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-25 19:44:39 följande:

I värsta fall kan man drabbas av en hudsjukdom som man kan dö av om man slutar rakt av det finns inga sådana biverkningar hos SSRI
Svar på tråden Trappa ner lamotrigin?