Bevabus skrev 2018-03-25 21:27:02 följande:
Halloj!
Jag och min man vill gärna börja försöka skaffa barn snart. Men det här med föräldrapenningen är ganska förvirrande. Förstår att man måste ha jobbat åtminstone 6 månader innan man kan få sin ersättning. Men är det bättre att jobba i ett år? Får man högre ersättning då?
Och finns det någon gräns för hur lite inkomst man har för att man ska få ersättningen? Låt säga att jag tjänar 17k innan skatt. Är det ändå möjligt för mig att få 80-90% av min lön som ersättning? För mindre pengar än så skulle vi inte klara oss på känner jag.
Tacksam för hjälp :)
Först, det är ungefär 8 månader man måste jobba innan (240 dagar). Om det är bättre att jobba mer beror på. Har du ett fast jobb så kommer det beräknas på din månadslön, men har du inte det så kan de gå tillbaka 6 månader eller så och räkna ut vad din förväbtade årsinkomst är. Så i det senare fallet är det värt att jobba så mycket man kan. Har du fast jobb och byter jobb någon gång under dessa 8 månader så kommer din fp beräknas på den nya lönen istället, givet att den är beräknad att fortsätta även efter du gått på fl (tror det är att den ska fortsätta minst 6 månader, men ska inte säga säkert om det).
Det finns en minsta gräns för att föräldrapenning på sjukpenning nivå, det är en årsinkomst på 82100 kr, vilket motsvarar ca 6842 kr/månad. Tjänar du under det så får du på grundnivå, men det verkar det ju inte som du gör.