• Anonym (Järn)

Lågt P-ferritin=järn ?? Hjälp

Är otroligt trött ! Inte gravid men tog lite blodprover och P-ferritin låg på 27 max är 120. Hur kan jag höja P-ferritin ? Är det samma som järn ? För jag förstod det som att det är två olika saker. P-ferritin är något med järndepåer ? . Kan någon hjälpa mig ? 27 är väl väldigt lågt allt under 30 verker inte vara bra.

• Svar på tråden Lågt P-ferritin=järn ?? Hjälp
  • Anonym (A)

Jag är dock gravid och jag har fått konstaterat att jag har ferritinin på typ 17 och ett bra hb så fick rekommendationen att börja äta järntabletter varje dag. Ferritinin är ju järndepån och det som påverka om man får en större blödning medan HB mäter de röda blodkropparna och påverkar mera måendet i vardagen.

• Iowhannah

Enligt min barnmorska är det ett rejält spann där ens ferritininnivåer är okej. 13-130 tydligen. Mitt är på typ 24 och jag behöver inte äta järntabletter (än) och då är jag ändå gravid, så du behöver nog inte göra nåt för att höja dina värden.

• mammalovis

Vad låg referensvärdet på? Det kan du hitta i din journal under provsvar. Det jag läste på Karolinskas sida var en referens på 10-150 hos kvinnor, men då gällde det i serum, du verkar ha fått mätt i plasman. 

Feritin handlar om järnförråden.

Järnförråden kan alltså vara helt tömda innan det blir en säkert märkbar sänkning av Hb. Eftersom järn medverkar i många viktiga energiprocesser i kroppen är det viktigt att förråden är påfyllda. Observera att infektioner och inflammatoriska sjukdomar kan ge lågt S-järn utan att järnbrist föreligger, vilket innebär en begränsning för att använda S-järn som markör för järnbrist.

Tvärtemot kan S-Ferritin öka vid t ex akuta infektioner, feber, kroniska inflammationer och leverskada. Detta kan leda till svårigheter att värdera S-Ferritin vid samtidig inflammation. Då kan transferrin, transferrinreceptornivå och transferrinmättnad vara av betydelse.

S-Ferritin upp över 60 mcg/L men gärna upp mot 100 (dock ej över 200), rekommenderas. S-Ferritin under 30 mcg/L är enligt Järnkliniken liktydigt med absolut järnbrist. Fanns på en hemsida om hypotyeros.

Du får väl äta järnrik mat och kan komplettera med järntillskott ... Vad sa din läkare?
Svar på tråden Lågt P-ferritin=järn ?? Hjälp