• _smart_

Böneutrop!

Bjoer skrev 2018-03-29 09:49:48 följande:
    Nej, vi ska inte kollektivt straffa alla utövare av en religion för vad några fundamentalister gör, men däremot kan vi begränsa dem med hänvisning till vad som står i deras heliga bok som de står bakom. Även om de allra flesta muslimer är vanliga, hederliga svenssons så står de bakom en bok som predikar en hel rad hemskheter. Precis som kristna står bakom bibeln. Problemet med religioner är att de inte reviderar det som står i boken de har som rättesnöre, trots att de har slutat tro på en hel del i den. Jag menar, det som gör de flesta muslimer och kristna till vanliga hederliga svenssons är ju att de ignorerar stora delar av det som står i den bok de säger sig följa. Men varför inte då skriva om den? Jo, för att då tappar religionen sin kraft. De vill helt enkelt äta kakan och ha den kvar.

Om man vill vara en del av ett modernt, sekulärt och civiliserat samhälle så kan man inte säga sig följa en religion vars grundpelare går rakt emot just de värderingar som utgör ett modernt, sekulärt och civiliserat samhälle. Då anser jag att man får räkna med motstånd. En moské vars version av koranen inte längre innehåller det som är problematiskt skulle jag mycket mindre problem med att de hade en minaret.

Vad gäller religionsfrihet så anser jag det täcks in under yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Varför ska åsikter som är religiösa ha en särställning jämtemot andra åsikter? Det är ju inte så att de är mer välgrundade...
    Det är just det kristendomen är. En revision och utveckling av gamla testamentet. Det nya förbundet, skilt från lagen i gamla testamentet, som är den som är fylld av ond bråd död. Nya testamentet handlar om förlåtelse. Någon sådan revision har hittills inte genomförts i islam.
  • _smart_
    KillBill skrev 2018-03-29 11:10:25 följande:
    Vilken organisation pratar du om? Enligt den (kristna) heliga bibeln ska homosexuella och otrogna kvinnor  stenas till döds, är det det du menar? Det var med hänvisning till bibeln som den kristna pastorn Åke Green i en predikan pratade om homosexualitet som sexuella abnormiteter och om homosexuella som en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. 
    Du får nog lära dig att skilja på gamla och nya testamentet. Tyst
  • _smart_
    KillBill skrev 2018-03-29 12:36:22 följande:
    Du som är smart kanske kan förklara vilken del av testamentet som den svenska  pastorn Åke Green (kristen) lutade sig på, i den predikan där han, för några år sedan,  pratade om om homosexuella som en djup cancersvulst på hela samhällskroppen?

Vilken del av bibeln följer de kristna i Uganda som i nutid hotar homosexuella med långa fängelsestraff och i värsta fall dödsstraff?
    Troligen gamla testamentet, företrädesvis tredje mosebok. Åke Green är en pajas och inte någon av mina idoler, men han blev ändå frikänd av högsta domstolen, då såväl yttrandefrihet som religionsfrihet väger tyngre än att någon snowflake känner sig kränkt. 

Beträffande Uganda så får du fråga dem. Som kristen har jag enbart ansvar för mig själv, och inte för vare sig gubben Green eller befolkningen i Uganda.
  • _smart_
    nattuw skrev 2018-03-29 12:54:35 följande:
    Så om du är en låginkomsttagare som står i Stockholms bostadskö så kan du välja och vraka när det kommer till läget?
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-29 12:00:19 följande:
    Vem tvingade dig att bosätta dig intill en kyrkogård menar du?
    Mig? Ingen. Jag har lyxen att kunna välja och gjord det genom att flytta då läget inte var lika bra som jag trodde. För många andra är den valmöjligheten inte ett realistiskt alternativ. Du ser jag, till skillnad från dig, inser att alla inte har samma möjligheter som jag har.

Låginkomsttagare bor i lägenhet. Hur många lägenheter har en kyrka som granne? Skulle inte tro att det är så många...
  • _smart_
    John22 skrev 2018-03-29 14:16:20 följande:
    Och du får nog lära dig vad som faktiskt står i Nya testamentet innan du sitter och plockar russinen ur kakan för att få kristendomen att verka bättre än den är.

Jesus påpekade bokstavligen att han inte kom för att upphäva det gamla:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick, i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud, och lär människorna så, han ska kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han ska kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt över de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket."
    Spännande! Det var också Jesus som sade att "den av er som är fri från synd, kasta första stenen" när folkhopen skulle stena äktenskapsbryterskan till döds, enligt de gamla lagarna. Nya testamentet ÄR det nya förbundet, och även om det inte utraderar det gamla, så är det signifikanta i nya testamentet just förlåtelsen. Förstår man inte det så kan man inte sin bibel.
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-30 14:01:34 följande:
    Det beror på hur man uttrycker sig, anser jag.

Jag blir kallad både det ena och det andra, endast för att jag kritiserar vissa delar av religioner.

Samtidigt kan religiösa säga nästan vad som helst och gömma sig bakom Gud.

Och det är jag som borde ta hänsyn till mänskliga rättigheter, säger vissa.

Det är ironi på högsta nivå.
    Som troende kan jag tycka att du har rätt. Den religion som inte tål kritik eller att ifrågasättas, är nog inte mycket till religion från början i så fall. Sen håller jag kanske inte med dig om att troende gömmer sig bakom gud. Om man har en tro, så är ju ens övertygelse baserad på något (religionen oftast).

Om det sen råkar vara något som är annorlunda än vad du tror, men jag har stöd i min religion, så anser jag inte att det är att gömma sig, utan snarare min grund för min övertygelse.

Och så brukar det ju se ut, oavsett vi pratar religion, eller något helt annat ämne. Vår inre övertygelse är baserad på något. Referensramar, erfarenhet, kunskap... allt möjligt. Glad
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-30 14:17:58 följande:
    Ja, det var kanske lite klumpigt uttryckt av mig.

Dock är det ju så att inom alla andra områden, som politik t,ex. så ka ju folk ändra sig när de får ny information. Detta sker inte inom religioner. Det kommer helt plötsligt inte stå i bibeln att Gud hade fel om slaveri. Eller om homosexuella. Däremot kan troende ändra sig, men då krävs omtolknngar och efterrationaliseringar. Alltså inte ny info.
    Åtminstone utifrån det kristna perspektivet, så är ju friheten stor. Religionen är sådan att man har full möjlighet att anpassa sig efter sin tid. Man kan se innehållet i bibeln som symbolik och måste inte vara bokstavstroende om man inte vill.

Judar som är väldigt lagbundna, men även muslimerna har ju det lite svårare. Det finns inte mycket utrymme för tolkning och lagbundenheten är stark. T ex har judarna 613 mitzvot att uppfylla, och muslimerna ligger inte långt efter, även om koranen är sämre organiserad på det området, och skillnaden avspeglar sig på andra sätt.

Sen har ju vi kristna även haft ett gäng "revisioner" genom årtusendena, vilket också påverkat kristnas perspektiv på saker och ting idag.
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-30 14:43:41 följande:
    Japp. Vilket som är rätt sätt teologiskt vet jag inte. Men det som är bäst för oss bredvid är ju att religionen anpassas efter tiden.

Men om jag ska gissa så tror jag inte Gud vill att det ska finnas tusentals inriktningar inom kristendomen.
    Personligen tror jag inte att det spelar någon roll, då kristendomen innebär att jag som troende själv väljer mitt förhållningssätt till den treenige guden. Det kan med andra ord finnas lika många inriktningar som det finns kristna. Åtminstone i den gren av kristendomen som de flesta av oss här tillhör (protestantismen). Katoliker och ortodoxa är väl ofta lite mer fast i liturgi och uppstyrda sätt att utöva sin religion. Utgångspunkten i bibeln är dock densamma.
  • _smart_
    KillBill skrev 2018-03-31 09:01:16 följande:
    Samhällets hjälp att annonsera? Om du tror att vi pratar om kommunala böneutropare så har du fått allt om bakfoten.

Min uppfattning är att det som utrycks i kyrkor och moskéer ska hanteras i enlighet med svenska lagar avseende yttrandefrihet, religionsfrihet, hat, hot och andra lagar dom kan vara aktuella. Om någon enskild person utrycker saker som står i strid mot svensk lag så ska den personen dömas för detta brott.

Det skulle vara ytterst märkligt om vi i Sverige började straffa hela församlingar för vad enskilda församlingsmedlemmar gjort sig skyldiga till. Så hanteras inte rättsskipning i demokratiskt utvecklade länder.
    Intressant att det kommer från dig, som använder Pingstkyrkan och pastor Green som exempel för att dra alla kristna över samma kam.
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-31 16:01:45 följande:
    Hur kan du vara säker på Gud vill att det ska finna så många inriktningar? Bibeln säger ju tvärtom, att inget ska dela kristna.
    Det står mig veterligen ingenstans i bibeln, hur mitt förhållande till gud skall eller måste se ut. Det har ingenting med det du nämner att göra.
  • _smart_
    KillBill skrev 2018-03-31 16:21:54 följande:

Det finns många som anser att den heliga bibeln ska tolkas bokstavligen och att t.ex. kvinnliga präster står i strid med bibelns budskap eftersom det framgår av bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen. Kan du hänvisa till stycket i bibeln där det framgår att fri tolkning gäller? Det finns nämligen en del präster i kyrkan som vägrar att viga samkönade par och som vägrar att samarbeta med kvinnliga präster som jag tror skulle behöva läsa det stycket.

Många? Majoriteten av kristna tycker nog inte så. Ett fåtal manliga präster motsätter sig kvinnliga präster idag. Och, med rätt frenesi kan man försöka hitta stöd för vad man vill, bara man letar tillräckligt länge och vrider och vänder på orden tillräckligt många gånger. Det är även därför det finns frikyrkor, som tycker sig ha upptäckt något i bibeln som alla vi andra verkar ha missat. Det sista du skriver har mer med de arbetsregler prästerna jobbar under, än vad som faktiskt står i bibeln.
  • _smart_
    oanonym skrev 2018-03-31 16:36:57 följande:
    Det står att kristna ska vara enade.
    Ja, som religiös grupp. Inte i sitt förhållande till gud, i bön eller bönesvar. Det är en ganska privat relation och det klargör Jesus i NT. Glad
  • _smart_
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-31 16:56:59 följande:
    Det pratas hela tiden om att det är "många" kristna som är fundamentalistiska och extremister (även fast det ens bara är 2 % av 6 milj som går i kyrkan regelbundet) medan det blundas för alla de tusentals muslimer som Säpo har koll på och de minst 50% (av 800.000) som har en extrem tolkning/utövande av religionen..

Frågan är hur kristna extremister kan anses vara "många" medan muslimer som är extremister anses vara få.
    Ja jag ställer mig också verkligen frågande. I vår del av världen tror jag t o m att uttrycka sig i promille, skulle vara en överdrift om det handlar om "kristna extremister". Solig
  • _smart_
    KillBill skrev 2018-03-31 18:03:32 följande:
    Det största terrordådet i norden utfördes av en kristen extremist.

"Breivik: Mitt nätverk en kristen version av al-Qaida"

www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-mitt-natverk-en-kristen-version-av-al-qaida/

Exakt! En person! Någon annan kristen terrorist i norden har då inte jag hört talas om i mitt snart 45-åriga liv. Hur många bor det i norden? Enligt Wikipedia bor det drygt 27 miljoner människor i norden. En person delat på 27 miljoner ger vid handen att vi inte ens pratar promille, utan snarare PPM. Samtidigt har vi redan haft flera terrorattentat i norden med muslimska förtecken. Minst två bara i vår huvudstad.
Svar på tråden Böneutrop!