• nattuw

Böneutrop!

Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-26 23:10:53 följande:
    Jag blir bara så förvånad, över att det finns människor som bevisligen ogillar klockringning, men ändå väljer att bosätta sig intill en kyrka?
    Jag valde inte att bosätta mig vid en kyrka. Jag bodde däremot vid en kyrkogård där det ringdes rikligt vid varje begravning och de tycktes dessutom ha haft en särdeles hög dödsfrekvens i just den församlingen.

Sen får vi betänka att det med dagens bostadsmarknad inte är alla förunnat att kunna välja och vraka när det gäller bostad och vart den ligger.
  • nattuw
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:29:58 följande:
    Eftersom grunden kommer från bibeln, då är det ganska ovidkommande att det finns lagar som tagits bort. Frågan var huruvida vårt rättsväsende är baserat på kristendomen och svaret på den frågan är entydigt ja. Glad
    Så förklara då vad jordbalken har med kristendom att göra.
  • nattuw
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:13:00 följande:
    Absolut har jag det. Om du läser missgärningsbalken (motsvarar dagens brottsbalk) från början av 1700-talet och sen jämför den med kyrkolagstiftningen för samma tidsperiod, så ser du direkt kopplingen. Därefter blir det inte svårt att se dragen om man plockar fram dagens lagtexter och jämför.

De värderingar som ligger till grund för lagstiftningen, har sina rötter i det kristna budskapet och lagen innan vi på allvar blev kristna så att säga, i.e gamla testamentet.

Ett specifikt exempel är förbudet mot månggifte i Sverige. Det är hämtat direkt från bibeln. Glad
    Att kyrkolagstiftningen påverkats av den världsliga sedvanerätten och de härskande klassernas önskemål är inte någon nyhet. Likheterna kommer sig inte av att den rättsliga grunden vilar på den heliga skrift utan att heliga skrifter anpassat sig till sedvanerätt och fjäskande för makten. Det var trotts allt inte så att man kunde uppföra sig hur som helst ens i det förkristna samhället.

Först fanns människan, sedan kom lagen, sedan kom kristendomen.
  • nattuw
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-29 12:00:19 följande:
    Dagens bostadsmarknad är inte så skral, att de enda tillgängliga hus på marknaden råkar ligga vägg i vägg med kyrkor och kyrkogårdar.
    Så om du är en låginkomsttagare som står i Stockholms bostadskö så kan du välja och vraka när det kommer till läget?
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-29 12:00:19 följande:
    Vem tvingade dig att bosätta dig intill en kyrkogård menar du?
    Mig? Ingen. Jag har lyxen att kunna välja och gjord det genom att flytta då läget inte var lika bra som jag trodde. För många andra är den valmöjligheten inte ett realistiskt alternativ. Du ser jag, till skillnad från dig, inser att alla inte har samma möjligheter som jag har.

• nattuw
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-04-02 03:08:28 följande:

Blir väldigt jobbigt i längden att sitta och leta källor till andra pga att de saknar kunskap och när de inte ens är intresserade av att ändra uppfattning, oavsett källa.

Ställ dig först frågan om en personen eller ett inlägget är så viktigt att du vill lägga din tid på att leta upp källor. Ställ dig sedan frågan om andra som läser forumet skulle kunna dra nytta av en källa och att det därför är värt att lägga din tid på att söka efter och presentera en källa.

Om svaret på båda frågorna blir nej så lägg istället tiden på något viktigare.
Svar på tråden Böneutrop!