Inlägg från: Anonym (Hmmm....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm....)

Böneutrop!

Anonym (Oväsen) skrev 2018-03-26 19:45:30 följande:

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

Böneutrop behövs inte nu när folk har klocka. Samma med kyrkklockor. de skulle inte ha tillåtits idag, men nu är de en del av vårt kulturarv.
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (...) skrev 2018-03-26 19:53:56 följande:

Om det förbjuds böneutrop så borde kyrkklockorna också förbjudas.

Nej, de är en del av vårt kulturarv och vår historia. Hade kyrkklockor inte funnits tidigare och kristna hade velat införa det nu hade det varit en annan sak.
  • Anonym (Hmmm....)

Böneutrop har två funktioner:

1) Att uppmärksamma den klocklöse att det är dags för bön

2) Att proklamera/visa att området är muslimsk

Alltså behövs det inte.

• Anonym (Hmmm....)
    EnGladPingvin skrev 2018-03-27 13:20:20 följande:
    Nja, kyrkklockorna slår inte för att visa klockan. De kallar till gudstjänst samt i samband med t.ex. bröllop och dop. Men jag håller med dig om att det inte är jämförbart med böneutrop. Dels för att det är gammalt svenskt kulturarv, dels för att kyrkklockor är något helt annat än en röst som skriker ut religiösa förkunnelser i en megafon.
    PLUS att det är en signal om att området är muslimskt. Inte OK någonstans i vårt sekulära land! Kykklockor känns lika religiöst som luciatåg eller julklappar på julafton. En del av kulturarvet.
  • Anonym (Hmmm....)
    Bibbidi skrev 2018-03-27 13:31:30 följande:
    Kyrkklockorna slår också för att visa klockan, ett slag för varje ny heltimme och ett slag vid varje ny halvtimme. Tex klockan fyra slår klockan fyra slag, klockan halv halv fem slår klockan ett slag. I alla fall på vissa orter. 

Här där jag bor spelar kyrkklockan ibland lite andra trutteluttar än vanliga "kyrklslagningar". Någon gång har jag hört "Teddy Björnen Fredriksson" fast i klockslag, var ganska nice.Tungan ute
    Inte där jag bor. Däremot klingar klockan på rådhuset fyra gånger i timmen, alltså varje kvart. Den låter lite som en kyrkklocka.
  • Anonym (Hmmm....)
    John22 skrev 2018-03-27 13:41:07 följande:
    Jo, det är det till viss grad, eftersom religionsfrihet endast får utövas på ett sätt som inte inskränker andra personers fri- och rättigheter. Att inte behöva lyssna på religiös propaganda i form av utrop på allmän plats anser i alla fall jag vare en rättighet.
    Vad obehagligt det måste vara för människor som flytt undan religiöst förtryck och så får de ändå höra böneutrop här i Sverige.
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:39:23 följande:

Religionsfrihet och religionsfrihet ör en del av de mänskliga rättigheterna. Sverige ör ett demokratiskt land och måste behandla alla religioner lika.

Böneutropen har två syften:

1) meddela människor utan klocka att det är dags för bön

2) signalera att området är muslimskt

Frånvaron av böneutrop hindrar inte muslimer från att be eller på andra sätt utföra sin tro.
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-03-31 10:56:36 följande:

Nej böneutrop är inte en signal om att området är muslimskt. Sverige är en demokrati som står upp för mänskliga rättigheter och behandlar således alla religioner lika.

Då tycker du kanske att det ska vara böneutrop fem gånger om dagen. Så som det egentligen ska vara?!
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-03-31 16:21:54 följande:

Det finns många som anser att den heliga bibeln ska tolkas bokstavligen och att t.ex. kvinnliga präster står i strid med bibelns budskap eftersom det framgår av bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen. Kan du hänvisa till stycket i bibeln där det framgår att fri tolkning gäller? Det finns nämligen en del präster i kyrkan som vägrar att viga samkönade par och som vägrar att samarbeta med kvinnliga präster som jag tror skulle behöva läsa det stycket.

Och därför har vi fjärmat oss från religionen, och vi vill inte ha tillbaka religiöst inflytande.
Svar på tråden Böneutrop!