Inlägg från: Abegayle70 |Visa alla inlägg
  • Abegayle70

Böneutrop!

Jag blir lite frustrerad över alla dessa vänstersvenskar som alltid vet bättre än de som själva upplevt det som diskuteras - oavsett om det gäller böneutrop, hedersförtryck, slöjtvång m.m. Själva tycker de nog att de gör världen en stor tjänst med att utbilda folk som levt under islamistiskt förtryck hur det egentligen är.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Abegayle70
    Kawthar skrev 2018-03-27 16:28:54 följande:
    Det är bara en gång i veckan ,och det finns ingen moské som ansökt om att utöka detta sedan 2013 när första böneutropet inträffade.
    Vad säger du om muslimska församlingen i Ljungby som säger nej till böneutrop?

www.dagen.se/nyheter/muslimer-i-ljungby-sager-nej-till-boneutrop-1.1119010

"Abdelhak Lahouarichri tycker inte att det är något positivt att få ha böneutrop i Sverige."

Liksom en annan muslimsk församling i Malmö:

www.skd.se/2011/10/18/forsamlingen-ville-inte-ha-utrop/

Några citat

"
    Rättigheterna sträcker sig långt att man inte inkräktar på andras rättigheter. Rätten till frihet från religion ska också accepteras."
    "Minoritetens krav kan aldrig påtvinga sig majoriteten"
    "Vi behöver inte störa andra"
    "Vi bor inte i ett muslimskt land"
  • Abegayle70
    Kawthar skrev 2018-03-27 20:06:01 följande:
    Muslimer är ingen homogen grupp, precis som judarna har vi olika uppfattningar. För ingen gillar väl att placeras i ett fack pga av ens religion, folkgrupp, kultur, politisk inriktning eller annat och det liknas islamofobi , rasism och antisemitiskt(ett ord du gillar att svinga med)
    Har du något emot att jag engagerar mig i frågor som rör antisemitism, eftersom du uttrycker dig på det viset?

Nä, muslimer är ingen homogen grupp. Därför tycker jag att det är relevant att ta upp att det finns muslimer i Sverige med rakt motsatt åsikt till din.
  • Abegayle70
    Kawthar skrev 2018-03-27 20:22:50 följande:
    Nej man ska engagera sig i frågor man brinner för absolut, varför tar du åt dig på ett negativt sätt?

Aron Verständig, ordförande i Judiska Församlingen i Stockholm, jämförde motståndet mot böneutrop med motståndet mot judar i Sverige under 1700-talet. Han skriver:

Men denna argumentation för onekligen tankarna tillbaka till 1700-talets motstånd mot judisk invandring

Så uppenbarligen tänker heller inte alla judar lika i alla frågor , surprise...
    Naturligtvis gör vi inte det. Fråga två judar och du får tre svar är ju ett ordspråk.

Jag har absolut ingenting emot böneutropen där jag lever, men det är ju en del av vårt mångkulturella samhälle sedan lång tid. Däremot tycker jag att de närboende i Sverige måste få säga sin åsikt (och bli lyssnade på).

Vänd på frågan så kanske du förstår?

• Abegayle70
    KillBill skrev 2018-03-31 15:47:44 följande:

I Köpenhamn så finns det en moské med bara kvinnliga imamer!

Respekt!

Börjar de även acceptera samkönade relationer kan man verkligen tala om framsteg.
  • Abegayle70
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-03-31 15:54:18 följande:
    Skillnaden är att i koranen är det påbjudet att det som är det som gäller. Det finns inget utrymme för tolkning. Någon sådan begränsning finns inte i bibeln. Att det finns de i båda religionerna som väljer en mer tillbakalutad inställning, eller en mer bokstavstrogen hållning, ändrar inte på ovanstående faktum.
    Det finns i alla religioner, både fundametalister som hävdar att bibelns/torahs/koranens budskap är oföränderligt, och progressiva som hävdar att det som skrevs för 1500-3000 år sedan gällde då och för den tidens människor och att nu måste man anpassa sig till nya tider.
  • Abegayle70
    oanonym skrev 2018-03-31 23:35:21 följande:
    Tja, om man tycker det är viktigt så, kanske? Det är ju dock bara ord.

Sekulärofobi kanske är ett viktigare ord? ( jag hittade på det själv .... )
    Det är redan copyrightat av Bassam Al-Baghdady

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/sekularfobi-bland-invandrare-maste-bemotas/

ett litet utdrag:

"Nyanlända från främst från religionspräglade samhällen där jag själv kommer ifrån bär med sig medvetet eller omedvetet en känsla av moralisk överlägsenhet. Det är givet för den som känner sig moraliskt överlägsen att andra ska rätta sig efter en. Att den moraliskt korrupta västvärlden bör anpassa sig efter mina religiösa övertygelser och moral."
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-04-01 14:14:53 följande:

Antisemitism är hat, fientlighet, fördomar, diskriminering rasim etc som riktas mot judar.
    Islamofobi är hat, rädsla, fientlighet, fördomar, diskriminering rasim etc som riktas mot muslimer.

Av religiösa hatbrott i Sverige är de som riktas mot muslimer vanligast. Att du förnekar att islamofobi existerar är anmärkningsvärt. Att du använder dig av påhittade ord som judafobi är om möjligt ännu mer anmärkningsvärt.

Sett till antal är de flest, sett till andel av befolkningen ligger hatbrott mot judar betydligt högre. Inte så konstigt att fler och fler judar lämnar framför allt Malmö.

(För att inte tala om Frankrike, men det är väl OT.)
  • Abegayle70
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-04-01 21:23:39 följande:
    Jag har mig veterligen full frihet att komma med vilka påståenden jag vill, och det är inte alltid det finns en specifik källa att hänvisa till. Eller menar du på fullaste allvar att du kan källbelägga allt du vet, allt du kan och allt du erfarit?

Den som följt nyhetsrapporteringen de senaste fem till tio åren vet vilket blåsväder såväl politiker som polisen i Malmö varit, då de inte tagit just hotbilden mot judarna på riktigt allvar.

I många delar av Europa ser det likadant ut. Senast en 85-årig judisk förintelseöverlevare som mördades i Paris.

Detta är MYCKET allvarliga grejor och jag är djupt beklämd över hur djupt rotad även den svenska antisemitismen sitter. Rynkar på näsan

www.nytimes.com/2018/03/26/world/europe/france-holocaust-survivor-murder.html

www.nytimes.com/2017/12/14/opinion/sweden-antisemitism-jews.html
    Ja det är ren skandal.

Jag vet inte hur mycket som skrivits i svensk media om mordet i Paris, men jag gissar att det övertrumfats av skriveriern aom böneutrop.
Svar på tråden Böneutrop!