Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Böneutrop!

Stor skillnad på klockspel och en hög röst som skriker ut ett religiöst budskap i en megafon. Dessutom är kyrkklockor tradition sen lång tid tillbaka och en del av vårt kulturarv. Går inte att jämföra.

Själv skulle jag dock kunna klara mig utan även kyrkklockor, möjligtvis med undantag för större högtider. Anser vi bör begränsa störande ljud och buller, inte öka på det ytterligare. Enligt undersökningar är dessutom en majoritet av folket emot böneutrop och det bör respekteras.

Dessutom är det många muslimer som inte heller vill ha böneutrop utanför moskén utan anser att det bara polariserar och skapar konflikter. De är fullt nöjda med böneutrop inne i moskén. Sen finns det ytterligare grupper som flytt från islamskt förtryck och upplever böneutropen som mycket obehagliga.

Böneutrop bör absolut förbjudas utanför moskéns väggar av flera anledningar.

• EnGladPingvin
    Bibbidi skrev 2018-03-27 12:24:27 följande:

Böneutrop ska absolut inte tillåtas. Jag tycker inte vi ska gå mot ett mer religiöst samhälle (alltså mer religiösa inslag i vardagen) utan tvärtom. 

Så mycket snack om att kyrkoklockor och böneutrop är samma sak här inne... kyrkklockorna slår oftast bara för att visa vad klockan är så jag tycker inte riktigt det är att jämföra men jag tar hellre bort det ljudet än tillåter böneutrop "så blir alla nöjda?". 

Nja, kyrkklockorna slår inte för att visa klockan. De kallar till gudstjänst samt i samband med t.ex. bröllop och dop. Men jag håller med dig om att det inte är jämförbart med böneutrop. Dels för att det är gammalt svenskt kulturarv, dels för att kyrkklockor är något helt annat än en röst som skriker ut religiösa förkunnelser i en megafon.
  • EnGladPingvin

Tillåten nivå utomhus 110 decibel. Det är rejält högt. Typ som en konsert eller en motorsåg på nära håll. Förvånande med tanke på att många tidigare hävdat att det inte ska vara högre vanligt samtal. Man har heller inte tillfrågat intilliggande grannar, vilket jag kan tycka att man borde göra i sådana här sammanhang och som även kommunen rekommenderat. Men man har velat ha en snabb process.

www.st.nu/noje/sa-har-mycket-ljud-tal-dina-oron.

Svar på tråden Böneutrop!