Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Böneutrop!

Bjoer skrev 2018-03-27 11:15:34 följande:
    Sverige är inte längre ett kristet land. En majoritet tror inte på kristendomen och många av de historiska traditionerna baseras mer på kultur än religion och dessutom håller kristna traditioner på att fasas ut.
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (jalla jalla) skrev 2018-03-27 19:12:50 följande:
    Med tanke på att typ 2 miljoner av befolkningen är muslimer så kan nog böneutrop sägas vara nästan lika stor del av vår kultur som kyrkklockor.
    Fast det är DEFINITIVT INTE två miljoner i Sverige som är muslimer. Faktiskt så finns det inte någon statistik alls på detta. Regeringens senaste uppskattning gjorde gällande att det fanns allt mellan 250 och 600 000 muslimer i Sverige, men säkert vet ingen, då sådant inte registreras.
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 00:05:51 följande:
    Jasså du skall svar mig när jag inte är i affekt.  Drömmer
    Så gulligt av dig då, att du vill slingra dig. Kräks

Bra då vet jag att du inte kan svara egentligen utan är ute efter att idka personpåhopp, och spekulera om personen  bakom datorn egentligen, och att var ute efter att i huvudsak att provocera. Det var ditt huvudsakliga mål från början då du egentligen inte kan debattera sak  och bemöta sak egentligen.
    Du är ju i affekt! Intrycket jag får av det du skriver, är att det är viktigare för dig att "vinna diskussionen" och tjafsa en massa, än att faktiskt diskutera och utbyta tankar. Att jag skrev som jag gjorde står jag för och det hade ingenting med personangrepp att göra och inte heller var det för att provocera. Jag ifrågasatte din ståndpunkt. Det är det diskussion handlar om. Klarar du inte av att bli emotsagd, så kanske du borde göra något annat än att diskutera i ett öppet forum.
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 00:34:57 följande:
    Helt fel Sverige är inte ett kristet land.
    Jag tror mer på en Biskop, än på dig.
    Det står på Svenska kyrkans hemsida till och med att Sverige INTE är ett kristet land.

Så här skriver Biskop Åke Bonnier, jag citerar sista stycket från hans text:

"Är då Sverige ett kristet land? Nej, det är det inte. Goda handlingar, god etik, god moral, goda värderingar överlag gör ingen och inget till kristen/kristet. Kristus måste få vara i centrum. En relation med den korsfäste och uppståndne är det som gör oss till kristna, som sedan naturligtvis drar konsekvenser av tron. Allt annat är ett urvattnat användande av ordet kristet/kristen. Låt oss tala öppet och tydligt om detta."

https://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2011/04/17/ar-sverige-ett-kristet-land/

För den som kan läsa innan till ser tydligt att Sverige inte är ett kristet land, som (NEJ) felaktigt påstår.

Du kanske skall lägga ned och förväxla "största religionen"  i ett land  med "Kristet land". Det är knappast samma sak. Det är en signifikant skillnad mellan "största religionen" i ett land och "Kristet land".

Är det mer felaktiga påståenden du skall komma med? Det verkar ju vara din melodi i denna tråd.
    I annat fall så kan du ju kontakta Svenska Kyrkan så kan dom förklara för dig hur fel du har med ditt påstående om att Sverige är ett kristet land om du inte nöjer dig med Biskop Åke Bonniers text.
    Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte. 

De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.

Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.

Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.

Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. Kyss
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (pppp) skrev 2018-03-28 06:59:32 följande:

Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på  tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på. 

Dock kan man inte diskutera religionsaspekten eftersom vi har religionsfrihet. 

Det är inte ljudstörningen som vinner gehör i sådana frågor. I Tyskland fick ett kristet par stopp på en moskés böneutrop, då det räckte att de tyckte sig utsättas för religiös påtryckning de inte hade bett om.

www.welt.de/regionales/nrw/article173147836/Oer-Erkenschwick-Gericht-verbietet-Muezzin-Ruf-per-Lautsprecher.html
  • Anonym (NEJ!)
    oanonym skrev 2018-03-28 07:31:26 följande:
    Är rättaväsendet baserat på kristendom??

Har du belägg, eller exempel?
    Absolut har jag det. Om du läser missgärningsbalken (motsvarar dagens brottsbalk) från början av 1700-talet och sen jämför den med kyrkolagstiftningen för samma tidsperiod, så ser du direkt kopplingen. Därefter blir det inte svårt att se dragen om man plockar fram dagens lagtexter och jämför.

De värderingar som ligger till grund för lagstiftningen, har sina rötter i det kristna budskapet och lagen innan vi på allvar blev kristna så att säga, i.e gamla testamentet.

Ett specifikt exempel är förbudet mot månggifte i Sverige. Det är hämtat direkt från bibeln. Glad
  • Anonym (NEJ!)
    Bjoer skrev 2018-03-28 09:42:08 följande:
    Folk blir medlemmar när de föds. Hade man behövs ansöka om medlemskap hade det varit runt miljonen på sin höjd. Deras medlemsantal säger ingenting utom att folk är för lata för att gå ur.

Sen är vi inte ett kristet land på alla tänkbara sätt. Du tror väl inte att lucia och jul är där de är för att det är kristna högtider? Midsommar? Valborg? Etc. etc. De flesta av våra högtider kommer från tiden innan kristendomen. Vissa har blandats med kristna högtider för att det var lättare att få folk kristna då.

Samhällets informella regler är inte heller baserade på kristendom. Många normala moralregler är universella. De flesta kristna moralregler ignorerar vi (tack och lov!). Sverige var ett kristet land när folk var troende kristna, men med tron försvann också det som var kristet. Det mesta med Sverige och andra nordiska länder kommer från tiden innan kristendomen eller har utvecklats parallellt med kristendomen. Sen har givetvis kristendomen påverkat också, men att påstå att "hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen" är bara rent skitsnack.
    Man har inte blivit automatiskt medlem i svenska kyrkan sedan 1996, så nej det stämmer inte det du säger. I dag krävs en aktiv handling, t ex genom ett dop för att bli medlem.

Resten du skrev har jag redan adresserat i ett annat inlägg. :)
  • Anonym (NEJ!)
    oanonym skrev 2018-03-28 13:20:16 följande:
    Ja, jag kan mycket väl tänka mig att vissa saker är baserad på bibeln eller kristendomen.

Dock är det ju cherrypicking det handlar om. Det vi inte gillar från bibeln och kristendom har ju inte blivit lagar, eller tagits bort.
    Eftersom grunden kommer från bibeln, då är det ganska ovidkommande att det finns lagar som tagits bort. Frågan var huruvida vårt rättsväsende är baserat på kristendomen och svaret på den frågan är entydigt ja. Glad
  • Anonym (NEJ!)
    oanonym skrev 2018-03-28 13:07:52 följande:
    Beror på vad man menar med kristet land. Styret är ju sekulärt, så i det avseendet är inte Sverige ett kristet land.
    Absolut. "Sekulärt styre" har vi i princip haft sedan 1686, då kyrkan införlivades med staten och löd under kungen. 
  • Anonym (NEJ!)
    Bjoer skrev 2018-03-28 13:10:17 följande:
    Vet du vad sekulär betyder? Sverige tillhör världens mest sekulariserade länder, om det inte är det mest sekulariserade landet i världen.

Lucia är fortfarande inte en i grunden kristen högtid. Den har blivit förkristnad genom åren. Precis som jag påpekade så är inte Sverige så kristet som du tror.

Exempel: "Enligt en Sifo-undersökning 2000 trodde 46 % av de 1 000 telefonintervjuade att det finns en högre makt och 13 % att det finns en gud."

Sverige är inte ett kristet land. Varken religiöst, kulturellt eller statligt. Det har varit ett kristet land religiöst, men är det inte längre. Jag förstår inte riktigt varför du håller fast vid det här? Vad är det du försöker visa?
    Det har jag redan lagt fram i mina svar. 1000 års tradition sopas inte bort för att 46% svarar det ena eller andra i en Sifoundersökning. Drar man de parallellerna så anser inte jag att man förstår vad som ligger i begreppet ett kristet land.

Hela vårt samhälle är byggt på kristna värden, de försvinner inte över en natt för att Svensson tycker at det otrendigt att tro på gud.
Svar på tråden Böneutrop!