EnAnonumius skrev 2018-03-28 00:34:57 följande:
Helt fel Sverige är inte ett kristet land.
Jag tror mer på en Biskop, än på dig.
Det står på Svenska kyrkans hemsida till och med att Sverige INTE är ett kristet land.
Så här skriver Biskop Åke Bonnier, jag citerar sista stycket från hans text:
"Är då Sverige ett kristet land? Nej, det är det inte. Goda handlingar, god etik, god moral, goda värderingar överlag gör ingen och inget till kristen/kristet. Kristus måste få vara i centrum. En relation med den korsfäste och uppståndne är det som gör oss till kristna, som sedan naturligtvis drar konsekvenser av tron. Allt annat är ett urvattnat användande av ordet kristet/kristen. Låt oss tala öppet och tydligt om detta."
https://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2011/04/17/ar-sverige-ett-kristet-land/
För den som kan läsa innan till ser tydligt att Sverige inte är ett kristet land, som (NEJ) felaktigt påstår.
Du kanske skall lägga ned och förväxla "största religionen" i ett land med "Kristet land". Det är knappast samma sak. Det är en signifikant skillnad mellan "största religionen" i ett land och "Kristet land".
Är det mer felaktiga påståenden du skall komma med? Det verkar ju vara din melodi i denna tråd.
I annat fall så kan du ju kontakta Svenska Kyrkan så kan dom förklara för dig hur fel du har med ditt påstående om att Sverige är ett kristet land om du inte nöjer dig med Biskop Åke Bonniers text.
Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte.
De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.
Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.
Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.
Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det.