Inlägg från: Anonym (En som vet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En som vet)

Böneutrop!

Anonym (självklart) skrev 2018-03-27 07:14:53 följande:

Självklart ska det förbjudas. Böneutrop är islamisternas sätt att ytterligare flytta fram sina positioner i arbetet för ett islamistiskt samhälle.

"Bara en gång i veckan", låter det först.

Sedan. Det sluttande planet.

Särskilda kvinnotider i badhus. "Det skadar inte någon".

Skilja pojkar och flickor i skolan och skolbussen. "Det är bara vår kultur och ingen annan berörs".

Halalmat i skolor och förskolor. "Så kan alla äta samma mat och falukorv kan ni äta hemma istället" 

Ja, varför ska de nöja sig med ett böneutrop i veckan när hela poängen med böneutrop är att det ska ske fem gånger per dygn... Ger man dem lillfingret så tar de hela handen.
  • Anonym (En som vet)
    Anonym (J) skrev 2018-03-27 09:43:59 följande:

Att använda dårfinkan som argument är inte särskilt sakligt. Det blir lite som den berömda twittersvansen som använder div kroppsöppningar som huvudsakliga argument...ganska tomt mao.

Aniiees argument är dock väldigt sakliga, dvs det är jämförelser ur hennes synvinkel, baserat på hur hon upplever det.

Jag vill personligen inte ha böneutrop. Varför? Jag vill bara inte och tycker inte att det passar in i min lilla bullerby, buhu. Jag gillar inte konceptet. Så trist är jag. Jag känner inte heller att jag behöver stödja det på en massa fakta - man kan se det från en massa olika synvinklar och det är väldigt svårt att komma fram till något objektivt sant. Jag gillar inte dillchips och vill inte förklara det heller. Jag gillar kött fast jag borde vara vegetarian. Jag har ingen annan ursäkt än att det är gott. För en del muslimer betyder böneutrop mycket etc och jag är väl inskränkt ur deras synvinkel. Men jag är iallafall ärlig med att det bara är en personlig åsikt och försöker inte trixa till det för att hitta massa onödiga förklaringar.

Ett besök på psykakuten var bara ett gott råd om hon upplever verkligheten på det sätt hon beskrev. Det finns gott om motargument mot böneutrop och jämförelser med glassbilen. Jag ser inga problem med att lägga fram dessa.
  • Anonym (En som vet)
    Aniiee skrev 2018-03-27 14:57:31 följande:

Jaha, s[ jag har INTE två kyrkor, järnväg, motorväg, glassbil, folkstoj och en och annan siren utanför fönstred? Vad bra! Då kan jag...... fortsätta leva som vanligt..... antar jag, eftersom det då gör noll skillnad.

Men, ja, alltså, mitt enda motargument mot böneutropp i går kväll var alltså att jag inte vill ha ännu mer ljud i min omgivning. Visst kan jag uppsöka psykakuten för det, men jag tror inte direkt att de skulle ta emot mig. De hade nog hänvisat till min hyresvärd så de kan ljudisolera bättre (vilket de knappast kan..... Huset är redan välisolerat.)

Nej, du har inte ljud i den utsträckningen som du beskrev - inte om du är psykiskt frisk. :) Vissa hör ljud som inte finns och därför gav jag dig rådet att besöka psykakuten, i all välmening.:)
  • Anonym (En som vet)
    sextiotalist skrev 2018-03-27 15:54:09 följande:

Vi bodde så vi hade en järnväg, en motorväg, en större trafikled och en bilverkstad (med oljud av olika slag) och en och en annan sirén. Så jag vet att det kan vara så (och ja, man hör inte godstågen till slut), inga kyrkor dessvärre.

Du har inte, som extra krydda, en vägskyddsanläggning också ? ;)

Och det vet du för att?

Det vet jag för att glassbilen inte har det körschemat som beskrivs. Se nedan. :)

?Hit kommer glassbilen året runt, på bästa nattningstid också, och den hörs ju inte bara när den är precis utanför. Den är här i kvarteren i någon timme, och låter var tredje minut eller så.?
  • Anonym (En som vet)
    Kawthar skrev 2018-03-27 16:46:46 följande:

Vad vet du om den förändringstiktningen, du kan inte spå framtiden. Däremot visar fakta att efter 5 år är det endast 2 moskéer i Sverige som har böneutrop och det fortfarande gäller 2 min en fredagsförmiddag. Det har inte ändrats till någon riktning alls så dina spåtalanger ger jag inte mycket för. Är det svårt att hålla sig till fakta och inte låta dina villfarelser löpa amok. Vilka länder tänker du på ang böneutropet?

Kollade vad som stod om detta och villkoren för tillståndet var att högtalarna, som placerades i höjd med balkongen på minaretens utsida, endast var riktade åt tre väderstreck och att ljudnivån inte översteg 60 decibel, vilket är en ljudnivå av ett samtal mellan två personer och fågelkvitter typ. Detta avser fittjas moské i Sthlm, som förövrigt ligger avsides kring natur och en sjö.

Det börjat med ett böneutrop per vecka. Slutar det med ett böneutrop per vecka? Troligtvis inte och varför ta risken att det blir så? Vi har tyvärr gott om islamister i Sverige vars mål är att islamisera Sverige.

Numera går det bra att bli påmind om när det är dags att be via sin telefon eller liknande. Böneutrop behövs inte.
  • Anonym (En som vet)
    Anonym (jalla jalla) skrev 2018-03-27 19:12:50 följande:

Med tanke på att typ 2 miljoner av befolkningen är muslimer så kan nog böneutrop sägas vara nästan lika stor del av vår kultur som kyrkklockor.

Det finns en kultur för gammelsvenskar och en annan för nysvenskar. Gammelsvenskarnas kultur har växt fram under hundratals år och vuxit in i folksjälen. Nysvenskarna får så fint anpassa sig om de ska vara här. Ta seden dit man kommer typ...:)
  • Anonym (En som vet)
    Aniiee skrev 2018-03-27 21:14:25 följande:

Ok, vilka månader kommer glassbilen då? 

Jag har inte hört eller sett glassbilen på ca ett halvår och det borde vara likadant i övriga landet. Kan tillägga att jag bor i en större stad i södra Sverige och det vore underligt om säsongen är längre i övriga landet... Den kommer för övrigt regelbundet under sommaren. Om glassbilen går det f.ö. att läsa följande på Internet:

- Inför 2017 års säsong sjösattes en ny identitet och nya enheter i linje med konceptet och strategin -

Är säsongen på vintern kanske? :)

Hur som helst... När glassbilen väl kommer hit så låter den inte var tredje minut. :)
  • Anonym (En som vet)
    Aniiee skrev 2018-03-27 22:53:52 följande:

Vilken tur för dig att den inte ringer var tredje minut när den är i ditt område. Blir lite avis faktiskt. 

Synd att du inte kunde tala om vilka månader glassbilen kommer.

Jag ska i alla fall gå och handla från den nästa gång den kommer. Det har jag faktiskt inte gjort sedan jag var liten (och den ena glassbillen stannade på vår adress utanför våran villa, den andra, stannade 50 meter bort). Men iom 50-årsjubileet har de tagit tillbaka min favoritglass så, det är nog dags att ta en sväng förbi något av stoppen. 15 stycken på mindre än 5 minuters gångavstånd har jag att välja emellan, så jag kan nog fånga den innan den försvinner.

Jag var kanske otydlig men glassbilen dyker inte upp under vinterhalvåret. Sedan om säsongen börjar i april eller maj och slutar i augusti eller september är irrelevant när jämförelser görs med böneutrop som skulle pågå året om. Dessutom är risken överhängande att böneutropen på sikt utökas till fem gånger/dygn, varje dag året om. Det är liksom poängen med böneutrop. Så..., det finns starka skäl att mota Olle i grind och lagstifta mot böneutrop. Den som jämför med glassbilen har missat situationen. :)

Sedan får du mig att småle när du skriver att glassbilen ringer var tredje minut. Både komiskt och beklämmande...:)
  • Anonym (En som vet)

Ska vi låta heliga kor gå på våra gator, som i Indien? Det borde bli tillåtet om vi tillåter böneutrop.

• Anonym (En som vet)
    KillBill skrev 2018-03-29 16:09:58 följande:

Så länge som det inte uppstår olägenheter för människors hälsa och hanteringen är lämpligt från djurskydds- och djurhälsosynpunkt så är det inget problem att hysa nötkreatur inne i staden. Det borde du som vet, veta.

Varför ska gränsen gå just där? Stänga in heliga kor bakom staket!!?? Lagen bör nog ändras så att vi i mindre grad stöter oss med hinduers världsbild. Ut med korna och låt dem ströva fritt, var de vill, och bortse från hälsoaspekten! Vi får svenskar får anpassa oss helt enkelt.
  • Anonym (En som vet)
    KillBill skrev 2018-03-31 13:17:56 följande:

Vad är syftet med kristen klockringning? Jag antar att det idag mest handlar om religös sedvänja, tror inte du det?

Eftersom Sverige är ett demokratiskt samhälle som värnar om mänskliga rättigheter så behandlar vi alla religioner lika. Tillåter vi en sedvänja från en religion så tillåter vi även liknande sedvänjor från andra religioner.

Att vi har klockringning på svensk mark sedan hundratals år betyder inte med automatik att vi behöver godta sedvänjor från andra länder. Muslimer påstår själva att böneutrop inte behövs i vårt moderna samhälle eftersom påminnelser om bönestund numera kan ske på så många andra sätt.

Vi bör ha en folkomröstning om saken eftersom böneutrop blir ett nytt regelbundet inslag i vardagen som vi inte kan värja oss mot (och som egentligen inte behövs).
  • Anonym (En som vet)
    KillBill skrev 2018-03-31 14:41:48 följande:

Att en moské använder sig av sedvänjan att på fredagar hålla böneutrop under några minuter innebär inte att du måste ta till dig sedvänjan (med böneutrop eller fredagsbön). En folkomröstning om fredagsbön skulle också bli en folkomröstning om klockringning. Om Sverige förbjöd klockringning och fredagsbön skulle vi som nation få utstå mycket internationell kritik för att vi inte helt och hållet lever upp till religionsfriheten.

Nej, det räcker att vi har en folkomröstning om böneutrop eftersom det är ett nytt inslag för oss gammelsvenskar, majoriteten av delägarna i landet Sverige. Vi behöver inte ta hänsyn till vad nysvenskar och andra länder tycker om den saken. Religionsfrihet innebär inte att vi behöver acceptera böneutrop.
  • Anonym (En som vet)
    KillBill skrev 2018-03-31 15:20:26 följande:

Oss gammelsvenskar? Menar du vi som har religionsfriheten inskriven i grundlagen och son betraktas som ett av världens mest toleranta folk?

Det är irrelevant i sammanhanget. Religionsfriheten innebär inte att vi behöver acceptera böneutrop.
  • Anonym (En som vet)
    oanonym skrev 2018-03-31 15:37:49 följande:

Vi bör tillåta böneutrop, men varannan gång ska det vara en kvinnoröst som gör utropet ...

I sådana fall bör det vara en människa som identifierar sig som en han till en tredjedel, en människa som identifierar sig som en hon till en tredjedel och en människa som identifierar sig som en hen till en tredjedel av utropen. :)
  • Anonym (En som vet)
    KillBill skrev 2018-03-31 15:45:35 följande:

Jo saken har prövats rättsligt och om böneutropet inte stör allmänheten mer än vad som anses rimligt i en tätort så kan böneutrop  med svensk lagstiftning inte stoppas.

lawline.se/answers/hur-langtgaende-ar-religionsfriheten-och-vad-galler-for-boneutrop

Det finns starka indikationer på att en majoritet av delägarna i landet Sverige inte anser att ljudet av böneutrop är rimligt, oavsett ljudnivå. Därför borde saken avgöras genom en folkomröstning.
Svar på tråden Böneutrop!