Inlägg från: Anonym (Hmmm....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm....)

Böneutrop!

"Andra vanliga förekommande tecken på sekulärfobi är det djupa hatet mot jämställdhet. Idéen om jämställdhet upplevs extra känslig då kvinnor som är uppväxta under patriarkala strukturer upplever sig själva ha lägre status och sämre förstånd än mannen. Därför avfärdar män och kvinnor i denna kultur jämställdhetsidéen som orealistisk och att den strider mot den ?naturliga? maktordning som gud har givit oss."

• Anonym (Hmmm....)
    Anonym (Gullan) skrev 2018-04-01 01:20:58 följande:

Vissa av er pratar om förtrycket i islamska länder och hur hemskt det är i islamska länder, men ni verkar ha glömt att det finns en hel del islamska länder som lever utan förtryck och tortyr som Turkiet, Dubai och Egypten. I Bosnien, Makedonien och Sandjak i Europa hör man både kyrkklockor och böneutrop och det verkar inte vara några större problem! Islam är inte detsamma som förtryck och jag personligen känner många helt otroligt harmoniska och vänliga muslimer.

Visst finns det rötägg men det finns det överallt och det beror på personen inte religionen.

Jag skulle inte ha något emot böneutrop på fredagarna, tycker faktiskt att det är riktigt trevligt att lyssna på, dessutom ligger de flesta moskeer lite utanför tätbebyggda områden.

Jag tycker även att det är trevligt att lyssna på kyrkklockorna så länge de bara ringer vid högtider. Har vi religionsfrihet måste vi unna de andra religionerna sina traditioner, precis som vi svenskar gärna vill när vi flyttar utomlands. Midsommar på Mallorca och bacon i Egypten.

Jag tror absolut INTE att muslimerna har en agenda att införa böneutrop 5 gånger om dagen eller att ta över Sverige......

Inget förtryck i Turkiet?!
  • Anonym (Hmmm....)

Det intressanta är att vänstern, och feminismen, sedan starten arbetat mot kyrkan och religionen. Religionen är ett opium för folket som Karl Marx sa. Vi har också i Sverige haft mycket debatt om kvinnliga präster. De som varit emot sådana har misskrediterats och blivit illa ansedda (med rätta). Pastor Gren mfl som hatpredikat mot homosexuella har man tagit totalt avstånd ifrån och man ogillar skarpt allt han säger och kanske hela han.

Varför kan inte vänstern och feminismen göra samma sak med islam som ju dessutom är värre än kristendomen var när det begav sig? Varför vill man inte på samma sätt befria mänskligheten från denna religion? Varför kräver man inte kvinnliga imamer? Varför är man inte intresserad av att tysta imamer som hatpredikar mot homosexuella så som man gjorde med pastor Gren? Varför ger man dessa imamer och "kulturföreningar" med samma åsikter istället bidrag och stöd? Varför misstänkliggör man kvinnor från förorterna som slår larm om bla moralpoliser?

• Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-04-01 14:16:40 följande:

Jag tror att det handlar om att vänstern värnar demokratiska principer och mänskliga rättigheter (som infattar religionsfriheten).

Intolerans hat och hot ska bekämpas men inte genom att göra avkall på demokratin. Jag tycker alltså att det är lika fel att förbjuda böneutrop som att förbjuda rasistiska propagandasiter som exempelvis Samällsnytt, Nya tider osv.

Om det finns individer i en religiös församling som ger utryck för intolerans, hat och hot så ska dessa individer kritiseras och motarbetas. Om individer i församling begår lagbrott (t.ex hatbrott) så ska dessa individer genast lagföras.  Samma principer ska självklart gälla för främlingsfientliga propagandasiter.

Som sagt, vänstern har arbetat emot kyrkan och kristendomen sedan starten. Med all rätta. De borde göra samma sak med islam. All religion är av ondo.
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-04-03 07:14:32 följande:

Intressant om den högerextrema trollkulturen:

Högerextremister i nätforum försöker påverka svenska valet.

www.dn.se/kultur-noje/hogerextremister-i-natforum-forsoker-paverka-svenska-valet/

Visst, men man kan vara emot böneutrop utan att vara högerextremist. Jag är ateist, men tolererar kyrkklockor som en del av vårt kulturarv. Att införa utrop med religiöst innehåll i en sekulär stat finner jag väldigt frånstötande. Jag hade inte gillat om svenska kyrkan började med böneutrop heller.

När man läser dina inlägg verkar det som att du anser att vi ska gå ifrån det sekulära samhälle vi har i Sverige och som vi fått genom att skaka av oss kyrkans ok, och bli mer religiösa. Det är jag helt emot.

Detta inlägg, som jag citerar, är exempel på dålig argumentationsteknik f.ö.
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (Mumin) skrev 2018-04-03 09:56:05 följande:
    Duger "hörde det på nyheterna" eller "läste det i DN/SvD/Aftonbladet, kommer inte ihåg exakt datum"? Det här är ett samtals- och debattforum, inte en högskoleuppsats eller faktabok. Självklart ska man ha belägg för det man säger, men om man ska bifoga en källhänvisning till allt skulle nog de flesta tappa intresse för debatten.
    Dessutom, om man läst det i en bok för ett tag sedan, är det knepigt att länka till det. En del saker jag skrivit på FL är sådant jag lärt mig under min utbildning. Hur länkar jag till det?
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-04-04 06:48:56 följande:
    Lika lite som vi lastar alla kristna för hur bokstavstroende kristna agerar (t.ex. agg/hat mot homosexuella , agg/hat mot kvinnliga präster, agg/hat mot kvinnor som gör abort o.s.v) lila lite ska vi lasta alla musliner för hur bokstavstroende muslimer agerar. Det går helt enkelt inte att dra alla inom en religion över en kam. Det muslimska böneutropet handlar om att kalla till bön och inget annat.
    De "bokstavstroende" (man får inte tolka koranen hur man vill på samma sätt som kristna kan tolka bibeln på olika sätt) muslimerna är mångfalt många fler och konsekvenserna av deras bokstavstroende är större. Det är inte många pingstvänner som utför terrordåd och även om pingstvänner har, enligt min mening, en väldigt snäv kvinnosyn, hindrar de inte sina döttrar från att delta i simundervisning och sexualundervisning i särskilt stor utsträckning. Jag har bokstavstroende i släkten så jag har viss kännedom.

1) Det muslimska böneutropet handlar inte bara om att kalla till bön.

2) OM det bara handlar om att kalla till bön finns klockor och appar.

3) OM det ska användas för att kalla till bön ska utropen ske 5 gånger om dagen

4) Muslimer av annan tro än den som uttrycks i den lokala moskén kan känna sig hotade. Invandrare från muslimska länder som inte är muslimer kan känna sig hotade. tror du att dessa klagar på ljudet när de känner sig hotade?

5) Vill du har mer religiösa inslag i vårt samhälle överlag?
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-04-04 07:51:27 följande:
    Nej, böneutrop handlar om att kalla till bön och inget annat.

Menar du alltså att de kvinnliga imamerna på moskén i köpenhamn är bokstavstroende? I så fall är ju koranen mer liberal än den kristna bibeln som menar att kvinnan ska tiga i församlingen.
    Jag vet att det finns en kvinnlig imam i Köpenhamn, som givetvis lever under hot förövrigt. Det faktum att hon är EN kvinnlig imam och att hon finns i Köpenhamn och inte i Sverige säger väl allt.
  • Anonym (Hmmm....)
    KillBill skrev 2018-04-04 07:51:27 följande:
    Nej, böneutrop handlar om att kalla till bön och inget annat.

Menar du alltså att de kvinnliga imamerna på moskén i köpenhamn är bokstavstroende? I så fall är ju koranen mer liberal än den kristna bibeln som menar att kvinnan ska tiga i församlingen.
    Ja, Paulus tyckte att kvinnan skulle tiga i församlingen, men man kan, som Svenska Kyrkan, koncentrera sig på vad Jesus predikat. Bland kristna i Sverige är det som anser att kvinnan ska tiga i församlingen. Bland muslimer är det en bedövande majoritet.

Kallar de till fredagsbön genom böneutrop i kvinnomoskén? Skulle inte tro det. Resten av den muslimska världen betraktar dem med hat och misstro. De är rädda för repressalier.

"Waseem Hussein, ordförande för Dansk Islamisk Center, är kritisk till projektet.
    - De kan göra vad de vill, men deras teologiska utgångspunkt är felaktig, säger han."

www.vt.se/nyheter/mosk-for-kvinnor-oppnar-i-kopenhamn-om4016916.aspx

Imamen vill ha en jämställd moské för både kvinnor och män, men det verkar bli en kvinnomoske.

"Men responsen från de etablerade muslimska trossamfunden i Danmark har varit sval. Ingen har offentligt stöttat Sherin Khankans initiativ och få vill uttala sig överhuvudtaget."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6123171

"Inom islam kan kvinnor bara hålla fredagsbön för andra kvinnor, vilket gör att Mariam-moskén, som den heter, inte kommer välkomna män på fredagarna."

Så mycket för jämställdhet inom islam.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6371598

Jag hoppas verkligen att dessa ytterst få kvinnliga imamer kan lyckas reformera islam inifrån. Islam är i stort behov av en upplysningstid och en reformation. Tyvärr tror jag att den religionen inte är lika mottaglig för detta som kristendomen.

Den kvinnliga imamen som startat Mariammoskén kallar sig sekulär religiös. Hon lär vara ett undantag även när det gäller detta. Faktiskt kan muslimer som tillhör den gren av islam som dessa gör känna sig hotade (på goda grunder) av böneutrop från moskéer från motsatt trosinriktning.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:17:40 följande:
    2 Korinthierbrevet 6:14-10:18 Nya Levande Bibeln (SVL)

Kompromissa inte med otroende

14 Börja inte samarbeta med dem som inte älskar Herren, för vad har Guds folk gemensamt med syndens människor? Hur kan ljuset ha samband med mörkret?

15 Och vad har Kristus och djävulen gemensamt? Och hur kan en kristen ha gemenskap med någon som inte tror?

16 Och vad har Guds tempel med avgudarna att göra? Ni är Guds tempel, den levande Gudens hus, och Gud har sagt om er: Jag ska bo i dem och vandra bland dem, och jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.

17 Det är därför som Herren har sagt: Lämna dem, skilj er ifrån dem. Rör inte det som är orent. Då ska jag ta emot er

18 och vara en Far för er, och ni ska vara mina söner och döttrar.

Denna text gör det förbjudet att gifta sig med någon som är icke-kristen enligt kristna. Men ok, du är ju för homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan och går alltså emot bibeln på flera punkter så då förstår jag. Du plockar ut och klistrar in lite som du vill. Vad skiljer dig från någon som inte är troende? Vad gör dig kristen när du använder religionen som ett smörgåsbord? Hur kan du kalla dig kristen när du inte följer bibeln?

3 Moseboken 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Romarbrevet 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

1 Korinthierbrevet 6:9-10 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ? ingen sådan får ärva Guds rike.

1 Timotheosbrevet 1:10-11 (Lagen är till)för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott
    Ditt problem verkar vara att du inte förstått att kyrkan både reformerats och genomgått Upplysningstidens stålbad. Ytterst få, bokstavstroende, kristna bryr sig om det där du citerar. Jesus sa "älska din nästa som dig själv" och kärleksbudskapet är det som övertrumfar allt och som präster i Svenska Kyrkan följer.

• Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:26:51 följande:
    Den verkliga frågan är en fråga om decibel! Politikerna godkände förfrågan och det ligger nu på polisens bord som ska avgöra om ljudet är ett störningsmoment för allmänningen.

FAKTA:

1. Vi har böneutrop idag

2.vi har haft böneutrop sedan flera år tillbaka

3.Ingen har lämnat in klagomål

4.beviljandet kommer med hänvisning till när och hur det ska ske

5. Det gäller nu som då, 2-3 min på fredagarna

6. Det stör inte allmänningen

7. Ljudnivån är på samma decibel som ett vanligt samtal mellan två personer

8. Huspriserna har skjutits till höjden efter böneutropets början

9. Det byggs förfullt i kommunen så efterfrågan är stor
    Att ingen klagar kan bero på att de inte vågar klaga. Har du tänkt på det? Att huspriserna skjutit i höjden kan lika gärna bero på den skriande bostadsbristen.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 09:32:43 följande:
    BÖNEutrop är just en kallelse till bön.

Du låter som en extremist, min religion är tydlig ? Och Vi har gjort er till ett mittens samfund (ummat wasat)? koranen 2:143

Vi ska ha balans i tron och i vårt handlande. Inte gå ut i överdrifter och extremism

Det är inte du eller jag eller någon annan som bestämmer vem som är muslim
    Om det bara är kallelse till bön går det lika bra med klocka. Hur klarar man av att be 5 gånger om dagen annars?
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 10:01:22 följande:
    Ditt problem verkar vara att du inte talar för samtliga här. Det citerade var en fråga till någon som kallar sig kristen, så ha åtminstone respekten att låta personen ifråga svara på sin egna tolkning av den tro han säger sig följa.

Kallar du dig kristen btw?
    Nej jag är inte kristen längre. Jag har varit kristen och känner många kristna, bland annat pingstvänner och jag säger att det är FÅ kristna som bryr sig om det du citerar. Det är ett faktum. Det står många konstigheter i Bibeln, särskilt i Gamla Testamentet, som skrevs innan Jesus och som Jesus gjorde upp med, och i Paulus brev, som alltså skrevs efter att Jesus dött på korset av en person som gjorde sin tolkning.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 10:11:20 följande:
    Nu är ju dessa texter hämtade ut bibeln...
    Och du gör misstaget att tro att kristna tolkar Bibeln lika bokstavligt som muslimer tolka Koranen (fast tolka den får man väl inte).
  • Anonym (Hmmm....)
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:58:16 följande:
    Menar du

"Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt"  ?

Det där kan ju tolkas precis som man vill. Eller hur?

För mig är det lika naturligt att ha sex med en kvinna som med en man.
    Ja precis. Det onaturliga umgänget kunde lika gärna vara att de blev tillsammans med mycket äldre män.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 21:59:48 följande:

Ja exakt, jag följer inte bibeln. Texterna som va så avskyvärda står i bibeln ,du vet , skriften kristna säger sig hålla helig.

Endast BOKSTAVSTROENDE bryr sig om det där. Du fattar fortfarande inte att kristna i gemen inte alls tolkar bibeln bokstavligt.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-04 21:55:33 följande:

Hej, går jag som kristen emot Guds ord om jag väljer att leva mitt liv med en muslim? Vi har båda valt att acceptera den andras tro.

Tacksam för snabbt svar

Jag är tillsammans med en muslim. Kan jag det? Jag är själv kristen. Jag undrar vad Jesus säger om det blir något giftermål mellan oss, eller ska jag göra slut nu???

Vi ska leva i frid med alla människor så långt det är möjligt. Men om du har mött Jesus till frälsning så bäddar du för slitningar och konflikter om du gifter dig med en muslim. Bibeln säger: "Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror". (2 Kor. 6:14)

Man ska inte söka en icke-kristen livskamrat. Att gifta sig med någon som har en helt annan lära är att göra det ännu svårare för sig.

Läs mer: "Troende skall gifta sig med troende" - varför?

Guds vilja är att vi ska söka gemenskap med andra levande kristna.

Vi ska på alla sätt lägga vinn om att visa Gud att vi sätter Honom och Guds Ord först i våra liv och att vi älskar Gud.

Det är lätt att överse med det mesta när man är nykär och ser allt i ett rosa skimmer. Man ger varandra stora löften. Men har ni funderat över hur det blir om ni får barn? Hur ska de uppfostras?

Bibeln säger att enda vägen till Gud går genom tron på Jesus som Guds Son och att Han dog för våra synder. I islam har man uteslutit det som hela den kristna tron bygger på. Muslimer erkänner inte att Jesus är Guds Son och att Han dog på korset och att Han återuppstod. De anser honom bara vara profet.

Detta är från en kristen sida. Gissar att du inte har ensam tolkningsföreträde i frågan.

Matteus 5:17-20 Svenska Folkbibeln (SFB)

Jesus och lagen

17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen[a] säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav,[b] inte en prick[c] i lagen[d] förgå, förrän allt har skett. 19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. 20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.

Lustigt att Jesus själv inte håller med dig i den frågan.

Du har noll koll på kristendomen. Ja, de tio budorden upphäver Jesus inte, men en massa annat. Bland annat hindrar han en hop människor från att stena en kvinna och han delar bröd med sådana som judarna ansåg var syndare.
  • Anonym (Hmmm....)
    Kawthar skrev 2018-04-05 05:59:36 följande:
    Långt fler kristna än BOKSTAVSTROENDE kristna anser att homosexualitet är en synd och homosexualitet är straffbart i vissa kristna länder

Jag visade en svensk kristen sida som hävdar att kristna inte får gifta sig med icke-kristna baserat på bibelverserna. Så visst finns det kristna människor som tolkar texten så, även fast du som icke-kristen inte gör det.
    Precis. visst finns det kristna som tolkar Bibeln så. Poängen är just att kristna får tolka Bibeln hur de vill. Det har man kunnat sedan reformationen.
Svar på tråden Böneutrop!