Inlägg från: Anonym (Va?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va?)

Böneutrop!

KillBill skrev 2018-04-02 10:29:11 följande:

Frågan är om det någonsin har varit så viktigt med källangivelser som nu. Har du inte uppmärksammat problemet med fake news, ryska trollfabriker och utländsk valpåverkan?  Idag är det så enkelt att ange källor så de som inte kan lämna källangivelser väcker befogad misstänksamhet.

Tänk att hela fem personer som läser i tråden anser att detta inlägg är värt att ge tummen ner. Ska vi alltså tolka det som om de personerna tycker att KillBill har fel i att påvisa vikten av säkra källor, och säger det kanske också något om hur underlaget för dem som engagerar sig här i frågan om böneutrop ser ut...
  • Anonym (Va?)
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:34:14 följande:

Vilken tur då att det inte står något om kvinnor som ligger med kvinnor

Hur tolkar du den första delen av Romarbrevet 1:26-27?
  • Anonym (Va?)
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:58:16 följande:

Menar du

"Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt"  ?

Det där kan ju tolkas precis som man vill. Eller hur?

För mig är det lika naturligt att ha sex med en kvinna som med en man.

Med tanke på att versen fortsätter med att beskriva hur männen bytte ut det naturliga umgänget med kvinnor mot ett onaturligt är det dock så att en bokstavstroende kristen skulle säga att den första delen handlar om sex mellan kvinnor, likväl som att en kristen homosexuell man skulle säga att för honom är inte sex med en kvinna det som är naturligt för honom. Bibeltexter kan alltså lika mycket som korantexter användas för att förtrycka andra och det finns troende muslimer liksom det finns troende kristna som är homosexuella (och även de som inte är det naturligtvis) som inte anser att det går emot deras tro att vara dem de är.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 11:24:12 följande:

Ja precis. Det onaturliga umgänget kunde lika gärna vara att de blev tillsammans med mycket äldre män.

Eftersom männen på den tiden och i den kultur som bibeltexterna handlar om ofta var äldre än sina fruar (Jesu styvpappa Josef anses ju exempelvis vara mycket äldre än sin trolovade Maria som troligen var runt 14 år när hon blev mamma till Jesus) så är det nog mer vi idag som anser att det är något onaturligt än att det är troligt att stor åldersskillnad är vad texten handlar om.
  • Anonym (Va?)
    oanonym skrev 2018-04-04 11:41:39 följande:

Ja, andlig våldtäkt, enligt dagens syn.

Vad i det jag beskrev i inlägget du citerade skulle passa inom begreppet andlig våldtäkt?
  • Anonym (Va?)
    oanonym skrev 2018-04-04 17:40:42 följande:

Att hon är minderårig enligt svensk lag.

Dessutom anser jag egentligen inte att det var våldtäkt, då det inte förekom något sex.

Du bör nog läsa på vad andlig våldtäkt är innan du börjar använda ett begrepp du inte behärskar.
  • Anonym (Va?)
    oanonym skrev 2018-04-04 19:30:06 följande:

Visste inte ens att det var något riktigt.

Får det i stort bekräftat när jag googlar.

Då är antingen din sökmotor eller din förmåga att tolka skriven text skral. Det begreppet handlar inte om sexuella relationer.
  • Anonym (Va?)
    oanonym skrev 2018-04-04 21:07:10 följande:

Fast begrepp kan ha olika betydelser beroende på sammanhanget.

Om jag pratar om en flicka som blir med barn i 14-års åldern och fortfarande är oskuld, vad tror du jag menar med andlig våldtäkt?

På vilket sätt är övergreppet andligt? Blir hon med barn och hon inte samtyckt till samlaget lär det ju ha varit en fysisk våldtäkt och då är det det du skall adressera. Att DU vill hitta på en egen förklaring till ett befintligt uttryck gör det ju inte rätt för det och det enda du visar är din okunnighet. Bättre då att använda ord och uttryck som du själv förstår om du vill att andra skall fatt vad du menar.

Och är det just fallet Maria du talar om och vi skall gå på bibelns berättelse och hur samhället hon levde i såg ut så var det en helt laglig ålder för flickor att ingå äktenskap och Maria gav dessutom sitt samtycke när ängeln Gabriel kom till henne så inte ens den kopplingen fick du till rätt.
  • Anonym (Va?)
    oanonym skrev 2018-04-04 21:39:34 följande:

Suck....

Jag skrev att jag inte menade allvar med våldtäkt.

Jag skrev även att jag gick efter lagen idag i Sverige. Att du kan haka upp dig på ett skämt är helt otroligt.

Om vi lägger det åt sidan så bryr jag mig ändå inte om vilka ord du anser jag ska använda.

Och Marias samtycke kom efter att ängeln sade att hon SKALL föda ett barn. Det var aldrig en fråga, och eftersom du gillar att vara petig med begrepp och betydelser, så påpekar jag detta.

Med tanke på hur du argumenterat tidigare i tråden är det svårt att tro att ditt inlägg var ett skämt då det inte skiljer sig särskilt mycket från det du i övrigt skrivit. Men alla dina inlägg kanske bara varit på skämt?
  • Anonym (Va?)
    Abegayle70 skrev 2018-04-05 07:07:34 följande:

Jag förstår faktiskt inte varför du anser det så viktigt att poängtera att Henry Ascher är jude i varenda inlägg du nämner hans namn? Tror du att jag och andra tycker bättre om honom då?

Han tillhör en sekt lika vedervärdig som nmr.

En sekt som vill ta makten med våld och införa proletariatets diktatur.

Är du verkligen så naiv?

Om du tycker att EnAnonumius parallell att jämföra Ascher med Hitler var bra antar jag att du också skulle kunna jämföra Jimmie Åkesson med Stalin?
  • Anonym (Va?)
    Abegayle70 skrev 2018-04-05 08:33:49 följande:

Du får gärna citera där jag tyckte att en eventuell parallell mellan Hitler och Ascher var bra.

Jag minns inte att jag skrivit något sånt men du kanske vet bättre?

Ursäkta, uppfattade inte att du tyckte att EnAnonumius jämförelse var dum eftersom du riktade in dig på KillBill i den debatten. Fint att du också ser hur horribel jämförelsen är. Bra där!
  • Anonym (Va?)
    EnAnonumius skrev 2018-04-05 08:49:34 följande:

Då tycker ju jag att du skall läsa på bättre vad hon skriver. Hon har inte sagt ett enda ord om min jämförelse.

Så varför är det så viktigt för dig att tillskriva åsikter på folk det kan man ju undra i stället.

Ja jag drog den parallell jämförelsen, och jag har angivit med VARFÖR jag gör det. Huruvida den är bra eller dålig det här inte hit. Det som hör hit är att jag har givit en förklaring på varför, och jag har sagt rent ut i klartext också att den är en fiktiv men adekvat jämförelse. Om du är intresserad så kan du bekväma dig med att trycka på "visa endast" under mitt nick och läsa själv. Dock så är det ingen inte ens jag själv sagt att det är en bra eller dålig jämförelse. Det är endast du som påstår detta. Även en dålig som i makaber, jämförelse kan ändå vara adekvat.

Som du kan se i mitt inlägg #656 har jag bemött Abegayle70 i den här frågan.

Då du inte kunnat svara KillBill om du tycker att jämförelsen var dum eller inte är det svårt för oss att förstå annat än att du faktiskt står för den jämförelsen. Men du kan säkert säga om du står för jämförelsen eller inte, du brukar ju inte ha svårt att tala ut.

Och självklart hör det hit om den är bra eller dålig, gör man en så grov jämförelse som du gjorde och inser att den var dum så säger man naturligtvis att man ångrar jämförelsen om man är en person med moral, vilket jag gissar att du är (men du får självklart rätta mig om jag har fel så att jag inte tillskriver dig något som du inte känner igen dig i).
  • Anonym (Va?)

...utöva folkrensning och hålla på med folkmord och annat trams...

TRAMS??????

Det var den grövsta underdrift jag läst på FL!

Att dessutom mena att de ärsmå NOVISER som avrättat 6 miljoner människor bara för att det finns grupper som avrättat fler är ju bara hur sjukt som helst.

• Anonym (Va?)
    EnAnonumius skrev 2018-04-06 18:19:59 följande:

Vem har använt ordet trams i sina inlägg i denna tråden? Ingen har sagt eller skrivit att det är TRAMS med folkmord.  Så varför sitter du och direkt hittar på vad folk skriver? Vad vill du ha ut av detta?

Vad är vitsen med att idka grov "quote mining" (citat ur kontext) också, ja det är vad du sysslar med här i detta svar.

Är det någon annan som skriver dina inlägg ibland så att du inte vet vad ditt nick gör? Eller har du något problem som gör att du inte vet vad du själv sysslar med?

Läs igenom ditt eget inlägg #703 så hittar du ordet trams i just det sammanhang jag citerar.

DU (ditt nick) använder ordet trams i det inlägget och DU (ditt nick) skrev just den formulering jag citerade. Så stå för vad du skriver (och be om ursäkt om det bara var ett extremt dåligt ordval) eller se till att inte andra får tillgång till ditt konto, istället för att ifrågasätta mig när jag faktiskt bara skrivit vad du själv skrev.

Du borde skämmas över hur du beter dig, men jag tror inte att du är kapabel till det.
  • Anonym (Va?)
    EnAnonumius skrev 2018-04-06 22:15:13 följande:

Ja jag har läs igenom mitt inlägg.

Du kanske skall titta igenom ditt inlägg  #704

Du saknar citattecken, eller gåsögon (en annan citerings metod). Skriver bara nio ord helt lösryckt ur en hel mening UTAN att använda citattecken/gåsögon, och skiter i att hänvisa vem du syftar på.

Du kan ju aldrig förlita dig på att ett inlägg utan citatbox och utan nick hänvisning hamnar under det inlägget du avser från början.  Att plocka bara några ord ur  en mening, så att hela kontexten (sammanhanget) försvinner så som du gjorde är "qoute mining".

Då du aldrig har givit mig informationen att du saknar kunskap att ordet tramsigt kan ha flera betydelser än den enda betydelsen du bevisligen bara kan så hur skulle jag kunna veta att du saknade kunskapen att ordet tramsig kan betyda flera sker än EN sak?

Vi kan ju börja där med tramsigt. Tramsig kan ha flera betydelser.

Tramsigt kan betyd b.la

*) dumheter

*) felaktigheter

(Om du vägra att tro mig så kan du själv slå upp ordet trams på svenska.se/ och kolla i kolumnen "SAOB" där ser du vad tramsigt betyder, eller du kanske inte litar på Svenska Akademin?)

Jag skall använda mig av citerings metoden gåsögon. Jag citera mig själv (hela meningen) från inlägg #703.

>>För studera man nazismens ideologi isig på djupet, så står det ju inget om att man skall utöva folkrensning och hålla på med massmord och annat trams Hitler och hans hantlangare gjorde.>>

Så byt nu ut ordet "tramsigt" mot ordet "dumheter" eller "felaktigheter".. Blev det klarar nu på vad som avsågs?

För ingen kan väl förneka att det Hitler och hans hantlangare gjorde var just dumheter/felaktigheter. Eller hur?

Jag förnekar det inte trots att jag valde ordet "tramsigt" i stället för dumheter/felaktigheter. 

Sedan så har vi där du hakade upp dig på "små noviser".

Jag citera HELA meningen där från inlägg #703:

Tja, de är "små noviser" med tanke på att kommunisten Stalin skördade fler människoliv än vad Hitler gjorde , det är fakta oavsett. Och JA jag borde förstått att det kan ibland vara svårt att se sarkasm/ironi i text. Dock så har det INGET med huruvida vad har för språkkunskaper att göra. Det kan ibland vara svårt helt enkelt. Så jag kanske borde ha förstärkt att det var "sarkasm" med JUST den meningen där utlåtandet "små noviser" ingick.

Dock så anser ju jag fortfarande att kommunismen och nazismen är två ideologier som gör hemma i papperskorgen. Rätt och slätt.

P.S

Bara för att DU inte förstod vad jag skrev denna gången, betyder inte att någon har hackat mitt konto eller att någon annan kommit åt mitt konto. Det bara betyder att du helt enkelt inte förstod.

Oavsett om du vill byta ordet trams mot orden dumheter eller felaktigheter så passar de möjligtvis in på att beskriva ditt inlägg här och försöket du gör att rädda ditt ansikte istället för att stå för att du uttryckte dig dumt.

Vare sig trams, dumheter eller felaktigheter kommer ens i närheten av att vara tillämpliga i en mening som räknar upp folkrensning och massmord.

Så, för att använda orden av Hans Rosling ?Det är inget att diskutera. Jag har rätt och du har fel.?
Svar på tråden Böneutrop!