KillBill skrev 2018-03-30 10:07:17 följande:
Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup.
Vad har kristna med det här att göra igen? Så vitt jag vet är Sverige ett sekulärt land där 80% eller mer inte tror på organiserade religioner. Det som en gång var religiöst t ex kyrkklockan är inte det idag utan är en del av svensk kultur precis som julen eller "alla helgona" eller andra traditioner. Sverige har brutit sig loss från religionen för längesen så det bör väl vara argument nog för att vi inte ska införa nya religiösa moment i samhället som bygger på tusen år gammalt synsätt? Som islam är ett bra exempel på.
Frågan är om Sverige ska vara religiöst och om vi ska låta religioner få mer inflytande över samhället. En sak är att tro och utöva sin religion privat, men när det handlar om exempelvis radikaliserade moskéer, personer som inte vill utföra sina jobb pga tro, när domstolar börjar döma efter muslimska lagar... Vill vi ha ett sånt samhälle, det är den allra mest väsentliga frågan.
Dessutom när det handlar om en religion där många har en extrem tolkning, vilket många gånger går emot våra egen tolkning av vad som är ett fritt samhälle, jämlikhet, demokrati och mänskliga rättigheter.