Inlägg från: Anonym (Kikiki) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kikiki)

Böneutrop!

Lainie Kennedy skrev 2018-03-28 23:46:42 följande:

Det som är självklart för mig är att alla människor har samma rättigheter, och om en religion har rätt att kalla till bön, så har alla det.

Okej gäller de rättigheterna även för de som inte vill höra bön?

Gäller de rättigheterna även den religion som proklameras, dvs islam, att alla människor har samma rättigheter?
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-29 06:46:07 följande:

Rasistiska åsikter avgör inte vad som extremistiskt eller inte och du har fel, hälften av muslimerna är inte extremister. Tvärtom så är det flesta muslimer vanliga människor som lever fredligt i samhället.

Så det är rasistiskt att inskränka extremisters rättigheter?

50% av muslimer i Sverige vill ha religiösa lagar framför svensk lag och du menar att de inte är extremister?
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-29 07:10:19 följande:

Om du läser tidigare i tråden så ser du att det finns lagstiftning som reglerar fenomen som stör allmänheten exempelvis höga ljud eller buller som sker sent på kvällen mitt i natten men lagen är tydlig med att allmänheten som bor i en tätort får tåla vissa störningar och buller under dagtid (t.ex. några minuters klockringning eller böneutrop).

Klagomål från en ateist som klagar på några minuters religiöst klockringande eller några minuters böneutrop kommer därför inte beaktas (om ljudnivån betraktas som rimlig).

Att inte tillåta klockringning eller böneutrop från en enskild religion exempelvis islam är i linje med  svensk eller internationell lagstiftning.

Pratar om rättigheten att inte bli påtvingad en religion i form av bön som sänds ut i högtalare där budskapet är bland annat att Muhammed (som var en pedofil) är Guds profet m.m.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 10:07:17 följande:

Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup. 

Ja men nu är det muslimer vi pratar om, varför vänder du hela tiden blicken mot kristna. Det är muslimer som vill ha ert muslimskt böneutrop och inte kristna.

Klockan har blivit en del av svensk kultur och har förlorat sin religiösa innebörd för länge sen. På vilket sätt kan böneutrop vara något annat än religiöst menar du?
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 10:07:17 följande:

Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup. 

Vad har kristna med det här att göra igen? Så vitt jag vet är Sverige ett sekulärt land där 80% eller mer inte tror på organiserade religioner. Det som en gång var religiöst t ex kyrkklockan är inte det idag utan är en del av svensk kultur precis som julen eller "alla helgona" eller andra traditioner. Sverige har brutit sig loss från religionen för längesen så det bör väl vara argument nog för att vi inte ska införa nya religiösa moment i samhället som bygger på tusen år gammalt synsätt? Som islam är ett bra exempel på.

Frågan är om Sverige ska vara religiöst och om vi ska låta religioner få mer inflytande över samhället. En sak är att tro och utöva sin religion privat, men när det handlar om exempelvis radikaliserade moskéer, personer som inte vill utföra sina jobb pga tro, när domstolar börjar döma efter muslimska lagar... Vill vi ha ett sånt samhälle, det är den allra mest väsentliga frågan.

Dessutom när det handlar om en religion där många har en extrem tolkning, vilket många gånger går emot våra egen tolkning av vad som är ett fritt samhälle, jämlikhet, demokrati och mänskliga rättigheter.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 10:50:52 följande:

Du vet lika väl som mig att kristna fundamentalister i Sverige och utomlands t.ex. Pingstpastorn Åke Green är lika intolerant mot homosexuella som fundamentalistiska muslimer. Om dessa kristna fundamentalister hämtar inspiration från gamla eller nya testamentet ska jag låta vara osagt. Vad tror du själv?

Kul att du visar bilder från USA..

Skillnaden är väl att dels är kristendomen en utdöende religion i Sverige. Dels har aldrig så många lämnat kyrkan som under senaste åren. Men för att ändå prata statistik..

60% av Sveriges befolkning (~6 miljoner) är med i svenska kyrkan men endast 2% av dessa går regelbundet i kyrkan. Av dessa 2% finns ingen kartläggning över hur många som är våldsbejakande extremister, just eftersom det saknas några att kartlägga. Det talar lite för om hur mycket kristna extremister det finns i Sverige..

Jämför sedan detta med muslimer. År 2017 fanns det 8,1% muslimer i Sverige, alltså ~800 000 muslimer. Av dessa har Säpo koll på tusentals som är våldsbejakande extremister. Vi vet även från det jag tidigare länkat från Svd att över 50% av svenska muslimer bland annat hellre hade haft religiösa lagar i Sverige än svenska lagar. Dvs minst 50% som är extrema i sin tolkning av religionen.

You do the math.

Källa: wikipedia.

Om våldsbejakande muslimska extremister:

unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/OVQRq/sapochefen-det-finns-tusentals-radikala-islamister-i-sverige 2017
  • Anonym (Kikiki)

Sedan är det viktigt att kolla på vad dessa moskéer står för och vilka kopplingar de har, vilka som finansierar dem samt vad de står för.

Fittja är en moské som haft böneutrop i flera år. Här är bara lite info om den moskén:

"Saudiarabien, som representerar en extremt konservativ tolkning av islam, har genom mångmiljonbidrag inflytande över mer än var fjärde moské som Dagens ETC har granskat. Även Turkiet, Qatar och Libyen finansierar moskéer och muslimska församlingar i Sverige, men vilka krav som följer med pengarna vill ingen svara på."

Etc 2017

"- Turkiets regim kartlägger oliktänkande i Sverige. Nio svenska moskéer har imamer som är utsända och betalda av turkiska staten. I uppdraget ingår att rapportera regimkritiker."

"Fittja moské är en av nio svenska moskéer som samarbetar med den turkiska statliga religionsmyndigheten Diyanet, som vid sidan av sitt religiösa uppdrag ska kartlägga regimkritiker i utlandet och sprida turkisk nationalism. Predikan hålls på turkiska av en imam som är en turkisk statlig tjänsteman. Hans lön betalas av den turkiska staten.

"-?Alla är välkomna till moskén. Detta är Guds hus.

Så enkelt är det inte. Varken i Fittja moské eller i de andra Turkietkontrollerade moskéerna i Sverige.

DN har de senaste veckorna talat med en rad skrämda församlingsmedlemmar i Stockholm, Göteborg och Malmö. De vittnar om trakasserier, hot och öppen Erdoganpropaganda i moskéerna. Om tidigare vänner som blivit angivare, om kompisar som slutat hälsa.

Och om hotet som hela tiden hänger över den som är skeptisk till Erdogan och utvecklingen i Turkiet: Att bli rapporterad till turkiska myndigheter som statsfiende och riskera att gripas om man åker och hälsar på släktingar."

DN 2017

• Anonym (Kikiki)

Här är mer info:

"Islamiska förbundet, som driver Stockholmsmoskén vid Medborgarplatsen i Stockholm, pekas i en ny rapport ut som en av de organisationer som arbetar enligt Muslimska brödraskapets normer. Men deras ordförande nekar till såväl organisatoriska kopplingar som ideologiska sympatier."

"Nu tar man ett nytt grepp om islamistiska Muslimska brödraskapets inflytande i Sverige. Rapporten varnar för att svenska skattepengar används i organisationer som sympatiserar med rörelsen och kan bidra till radikalisering."

"MB bildades 1928 i Egypten, med målet att skapa en islamisk stat. I rapporten pekas flera svenska organisationer ut som associerade till MB:s tankegods, bland andra Islamiska förbundet, Sveriges unga muslimer, studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges muslimska råd."

"MB-kopplade aktivister i organisationerna har nått ett visst inflytande i samhället ? inte minst genom att politiker och andra har erkänt dem som företrädare för muslimer i Sverige, enligt rapporten. I den konstateras också att organisationerna fått skattemedel trots att de sprider budskap som går på tvärs med grundläggande värderingar i samhället".

Källa Uppsala nya tidning unt.se

Såklart måste man tänka på vilken religion det är och vad de står för samt på vilket sätt det gynnar demokratin och mänskliga rättigheter i Sverige att öka inflytandet för vissa. Eller om det helt enkelt är det motsatta och att det försämrar Sverige och den öppenhet vi har.

Har redan skrivit detta innan. Källor finns längre bak, men kort sammanfattning:

Kristendomen i Sverige har inga våldsbejakande extremister av 6 miljoner som är med i svenska kyrkan, med det finns tusentals våldsbejakande extremister inom islam i Sverige trots att de bara är 800.000 muslimer i Sverige. Dessutom vill över 50% av muslimer i Sverige ha egna lagar framför svenskar lagar enligt artikel i SvD.

Vill vi ha mer inflytande av dessa i samhället med böneutrop t ex? Är det ett inslag vi vill ha i Sverige?

• Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:34:30 följande:

Många av de som räknas som en del av Sveriges muslimska befolkning är precis som den svenska befolkningen sekulär och går inte i moskéer regelbundet.

Läser du inte vad jag skriver, mer än 50% av svenska muslimer vill ha religiösa lagar framför svenskar lagar enligt artikeln från Svd som jag citerat ifrån. Eller hur menar du att det stämmer överens med ett sekulärt samhälle? Är sharialagar sekulära? När det dömdes efter sharialagar i en domstol nyligen (pga Centern), är det förenligt med det svenska samhället och det vi står för?

Det låter mest som önsketänkande från din sida att muslimer i Sverige "är precis som den svenska befolkning". Det är dessutom fördomsfullt att ha vår eget synsätt som utgångspunkt och tro att alla ska vilja leva som oss och att det är "rätt" sätt.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:39:23 följande:

Religionsfrihet och religionsfrihet ör en del av de mänskliga rättigheterna. Sverige ör ett demokratiskt land och måste behandla alla religioner lika.

Nej det måste vi inte eftersom alla religioner är olika. Bryter en religion mot grundläggande mänskliga rättigheter så går såklart mänskliga rättigheter före folks rätt att ha religionsfrihet. I grund och botten kommer demokratin och allas lika rättigheter. Islam är just en sådan religion som gjort sig känt för bl a för antisemitism och kvinnoförtryck. Det går inte att förneka att många moskéer och imamer står för en radikal tolkning av islam och till skillnad mot vad du tror så rör sig det inte om en minoritet som har ett synsätt som kan tolkas som extremt och radikalt, utan tvärtom är det snarare väldigt utbrett. Jag har visat källor på det.
Svar på tråden Böneutrop!