Inlägg från: Anonym (NEJ!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ!)

Böneutrop!

Bjoer skrev 2018-03-28 13:41:25 följande:
    Vissa delar av rättsväsendet har sin grund i kristendomen. Dessa delar har senare motiverats på andra sätt än via kristendom. De som inte kunnat motiveras på annat sätt har tagits bort. Att säga att rättsväsendet idag är kristet (pga. historik) och att det därför bidrar till att Sverige är kristet är inte korrekt. Idag har vi ett sekulärt rättsväsende baserat på sekulära värderingar. Att  kristna värderingar finns kvar på vissa ställen är mest för att de överlappar med sekulära värderingar och sekulär moralteori.
    HELA rättsväsendet har sin grund i kristendomen. Det oavsett om vi skulle bytt ut alla ursprungliga lagar mot nya i år. Jag har inte hävdat att vi har ett kristet rättssystem, utan att rättsystemet har sin grund i och är baserat på kristendomen. Det är en väsentlig skillnad. Att det i modern tid tillkommit lagar som inte har något med kristna traditioner att göra vet jag också.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (självklart) skrev 2018-03-28 13:56:19 följande:
    Muslimska organisationer själva tog fram siffran en halv miljon för 10-15 år sedan. Idag, med den pågående invandringen från muslimska länder, är runt en miljon muslimer en bra gissning.
    Jag ger inte mycket för vad dessa organisationer tar fram, då de inte är obundna eller utan agenda. Låt ett oberoende institut eller annan statlig verksamhet stå för undersökningen, så kommer den nog närmre sanningen. Det skulle dock inte hända i Sverige, för det skull inte ta fem minuter innan någon skulle finna en sådan undersökning rasistisk, och det hade varit slutet för det uppdraget.
  • Anonym (NEJ!)
    Bjoer skrev 2018-03-28 14:28:04 följande:
    Fast 1000 års tradition är irrelevant om dagens samhälle inte använder sig av de traditionerna. Om en bil har varit blå i 1000 år och jag målar den röd så är det inte fortfarande en blå bil av historiska skäl. Dessutom så är de senaste 1000 åren inte bara kristna traditioner och kulturella företeelser. Väldigt mycket av våra traditioner och kultur ligger utom kristendomen. Så dina 1000 år av tradition är inte relevanta, av båda ovanstående skäl. Din definition av ett kristet land är alldeles för öppen. Jag menar, många av de värderingarna som står i nya testamentet är hämtade från andra kulturer. Är Sverige ett Konfucianskt land bara för att den gyllene regeln först kom från Konfucius? Nej, givetvis inte.

Den enda rimliga definitionen av vad som gör ett land kristet måste ändå vara att en majoritet av befolkningen är kristna. Kristen är man om man tror på Jesus Kristus. Det gäller mindre än 10% av den svenska befolkningen.

Sen att många kulturella yttringar, värderingar etc. i Sverige idag inte kommer från kristendomen hjälper liksom inte din sak. Du säger att hela vår kultur, rättsväsende och samhällets informella regler är baserade på kristendom. Det är helt enkelt inte sant.
    Om allt runt omkring dig präglas av en särskild företeelse (i det här fallet kristendomen) så är det ganska irrelevant om du i denna stund är kristen eller inte. Att vifta bort 1000 års tradition som om det vore intet, det är i mina ögon ett gott bevis på att man inte förstått frågeställningen.
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 16:43:25 följande:
    Nej Åke Bonnier är inte en präst.
    Han är biskop. Om du inte kan skilja på Biskop och präst är dina problem.
    Men lär dig att använda rätt titel på folk det är det minsta DU ska göra om du skall försöka göra dig trovärdig med dina motargument över en Biskops ord. Som jag också skrev, jag håller en Biskop mer trovärdig än dig. Vilket jag står fast vid.

Sedan detta med Lucia traditionen. Du kanske skall plugga på den en smula. Det är inte en protestantisk tradition.
    Sverige när Sverige HADE kristen tradition och byggde lagar på det kristna, så var vi katoliker fram till 1500-talet. Någon gång under 1500-talet så gick vi över till protestantismen. Det var Gustav Vasa som reformerade Sverige och bytte till protestantismen, närmare bestämt "Augsburgska Bekännelsen".
    Lucia är ett katolskt helgon, inte ett protestantiskt helgon. Så det är rätt så märkligt att Sverige har sitt "lusse firande" egentligen.
    Protestantismen har mycket få Helgon egentligen.

Protestantismen har bara fem helgon.
    * Jungfru Maria (Jesus moder)
    * Sankt Stefan
    * Johannes Döpare
    * Sankt Petrus
    * Sankt Paulus.

Vad menar du med att ateism är på modet? Är det för att fler folk vågar i dag att erkänna att de inte tror på gud/-ar.
    Eller vill du ha tillbaka traditionerna där man tvingade folk med fängelsestraff och spöstraff för att tro på Gud?
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
    Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. Kyss
    Ja just det du vidhåller din uppfattning. Lär dig då att skilja på uppfattning och verklig FAKTA, när du skriver din text. Du försöker att framställa din text som om du skriver fakta, och inte skriver din uppfattning. Signifikant skilnad fast du försöker lägga till din smaklösa "puss smiley".Ja hur aktiv handling är det från individen när föräldrar släpar sina spädbarn till prästen och döper sina barn?
    Det är via dopet man blir medlem i Svenska kyrkan.
    Och med tanke på att det är spädbarn som döps i 9 av 10 fall så håller inte ditt påstående om aktiv handling. Snarare så blir svenskar tvingade till medlemskap i Svenska kyrkan av att  FÖRÄLDRARNA släpatt dem till prästen för att döpa sitt spädbarn.

Kyss
  • Anonym (NEJ!)
    nattuw skrev 2018-03-28 17:11:06 följande:
    Jag valde inte att bosätta mig vid en kyrka. Jag bodde däremot vid en kyrkogård där det ringdes rikligt vid varje begravning och de tycktes dessutom ha haft en särdeles hög dödsfrekvens i just den församlingen.

Sen får vi betänka att det med dagens bostadsmarknad inte är alla förunnat att kunna välja och vraka när det gäller bostad och vart den ligger.
    Vem tvingade dig att bosätta dig intill en kyrkogård menar du? Dagens bostadsmarknad är inte så skral, att de enda tillgängliga hus på marknaden råkar ligga vägg i vägg med kyrkor och kyrkogårdar.
  • Anonym (NEJ!)
    nattuw skrev 2018-03-28 17:31:27 följande:
    Så förklara då vad jordbalken har med kristendom att göra.
    Inte mycket. Som tidigare konstaterats betyder inte det faktum att vårt rättssystem är grundat i såväl gamla testamentets lagar som kristendomen, att varje idag förekommande lag är det. F.ö. hör jordabalken till vår moderna lagstiftning och kom först 1734. Glad
  • Anonym (NEJ!)
    nattuw skrev 2018-03-28 17:52:59 följande:
    Att kyrkolagstiftningen påverkats av den världsliga sedvanerätten och de härskande klassernas önskemål är inte någon nyhet. Likheterna kommer sig inte av att den rättsliga grunden vilar på den heliga skrift utan att heliga skrifter anpassat sig till sedvanerätt och fjäskande för makten. Det var trotts allt inte så att man kunde uppföra sig hur som helst ens i det förkristna samhället.

Först fanns människan, sedan kom lagen, sedan kom kristendomen.
    Amen! Glad
  • Anonym (NEJ!)
    oanonym skrev 2018-03-29 11:51:28 följande:
    Det kan ju även vara så att kristna viftade bort fleråriga traditioner, i början av kristendomen i Sverige.
    Snarare tvingades de till det när Sverige började kristnas på 800-talet.
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:51:44 följande:
    Om du kollar inlägg 186 så ser du att frågan om böneutrop har provats rättsligt och det går inte att neka böneutrop pga att man stör sig på muslimer, är rädd för stt många muslimer är extremister o.s.v.

Däremot går det att neka böneutrop (eller klockringningar) om ljudet stör allmänheten mer än vad som kan betraktas som normalt i en tätort (som boende i en tätort får man räkna med vissa störningar).
    Och det är inte där gränsdragningen behöver göras, då det inte handlar om bullerstörningar. Och eftersom att detta redan prövats i andra EU-länder, är chansen stor att saker och ting snart ändras här också.

I Tyskland fick ett kristet par stopp på en moskés böneutrop, då det räckte att de kände sig utsatta för religiös påtryckning de inte hade bett om, genom böneutropet.

Resultatet? Moskén fick sluta med böneutrop, precis som det skall vara i en västerländsk demokrati. I muslimska länder kan de gärna ha det, för där hör det mer hemma.

www.welt.de/regionales/nrw/article173147836/Oer-Erkenschwick-Gericht-verbietet-Muezzin-Ruf-per-Lautsprecher.html
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-03-31 18:06:46 följande:

Min grundmurade uppfattning är att homofobi, islamofobi, fundamentalism osv. ska och bör motverkas och att det ske inom ramen för demokratiska principer och respekt till mänskliga rättigheter (där religionsfriheten ingår),

Islamofobi? Vad är det? Ja, alltså förutom ett nonsensord påhittat av vänstern i försök att tysta de som eventuellt har något kritiskt att säga om islam och dess utövare?!

För inte har jag någonsin hört motsvarigheten kristofobi eller judafobi. Av någon märkligt anledning är det endast kritik av islam, som kan ge upphov till denna irrationella rädsla för en medeltida ideologi.

Mig veterligt kan man inte motverka fobier. Däremot kan man i viss utsträckning bota fobier med KBT-terapi och medicinering.

Hur tvångsmedicinerar vi bäst de, som är kritiska mot islam eller någon annan religiös inriktning?
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-03-31 21:47:40 följande:

Menar du på allvar att du inte har hört talas om islamofobi, kristofobi eller antisemitism (det du kallar Judafobi)? Lär ni er inget i skolan nu förtiden? Detta är ju direkt pinsamt. Slå upp orden slamofobi, antisemitism och kristofobi så kan vi fortsätta diskussionen därefter.

Du läste inte mitt inlägg eller? Det framgick med all önskvärd tydlighet att jag har hört talas om dessa låtsasbegrepp (det betyder inte att jag erkänner det). Jag tycker dessutom det är direkt oförskämt, att jämställa detta med antisemitism. Antisemitism handlar om hat mot judar, vilket är ett folkslag med en kultur som format allt som vi idag känner som vår kultur.

Att tycka illa om islam eller kristendom betyder inte att man behöver tycka illa om muslimer eller kristna. F.ö. myntades låtsasbegreppet kristofobi först 2004 (enligt Wikipedia åtminstone). Det gör det dock inte mindre populistiskt, eftersom fobier inte existerar i sammanhanget, utan ordet har bara kapats för att ge luft åt en i övrigt mycket tunn politisk agenda...

Jag är så pass gammal att jag var färdig med universitetet långt före 2004, så självfallet har jag inte hört detta i skolan.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Gullan) skrev 2018-04-01 01:20:58 följande:

Vissa av er pratar om förtrycket i islamska länder och hur hemskt det är i islamska länder, men ni verkar ha glömt att det finns en hel del islamska länder som lever utan förtryck och tortyr som Turkiet, Dubai och Egypten. I Bosnien, Makedonien och Sandjak i Europa hör man både kyrkklockor och böneutrop och det verkar inte vara några större problem! Islam är inte detsamma som förtryck och jag personligen känner många helt otroligt harmoniska och vänliga muslimer.

Visst finns det rötägg men det finns det överallt och det beror på personen inte religionen.

Jag skulle inte ha något emot böneutrop på fredagarna, tycker faktiskt att det är riktigt trevligt att lyssna på, dessutom ligger de flesta moskeer lite utanför tätbebyggda områden.

Jag tycker även att det är trevligt att lyssna på kyrkklockorna så länge de bara ringer vid högtider. Har vi religionsfrihet måste vi unna de andra religionerna sina traditioner, precis som vi svenskar gärna vill när vi flyttar utomlands. Midsommar på Mallorca och bacon i Egypten.

Jag tror absolut INTE att muslimerna har en agenda att införa böneutrop 5 gånger om dagen eller att ta över Sverige......

Inget förtryck och tortyr i Turkiet, Dubai och Egypten? Jag vet att det är första april idag, men det där var ändå lite väl magstarkt. Turkiet har nyligen fängslat 60 000 journalister och intellektuella, för att de är kritiska mot regerigen.

Erdogan har även upphävt Attatürks förbud mot slöja i offentliga institutioner samt upphävt Turkiets grundlagsändring från 1998, som förbjöd religiösa politiska partier i parlamentet.

I Egypten utsätts fortfarande flickor för könsstympning med "religiösa" förtecken och i Dubai åker en kvinna som anmäler våldtäkt, själv i fängelse för äktenskapsbrott.

Tycker du det är länder utan förtryck???
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-04-01 14:14:53 följande:

Antisemitism är hat, fientlighet, fördomar, diskriminering rasim etc som riktas mot judar.
    Islamofobi är hat, rädsla, fientlighet, fördomar, diskriminering rasim etc som riktas mot muslimer.

Av religiösa hatbrott i Sverige är de som riktas mot muslimer vanligast. Att du förnekar att islamofobi existerar är anmärkningsvärt. Att du använder dig av påhittade ord som judafobi är om möjligt ännu mer anmärkningsvärt.

Av de hatbrott som anmäldes mellan 2008 och 2016 så var det de som avser sexuell läggning som var det mest anmälda. Samtidigt som den gemene svenskens tolerans för olikheter ökar. Det tycker jag är betydligt mer anmärkningsvärt!

Sen stämmer inte ditt uttalande att hatbrott mot muslimer är vanligast. Antalet anmälningar om hatbrott mot muslimer är vanligast av rasistbrotten, men med en personuppklarning på fyra procent, så säger det ingenting om verkligheten.

Det är nämligen först när något lett till åtal och avgjorts i tingsrätten, som det går att styrka om det handlade om ett brott eller inte.

• Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-04-01 16:52:15 följande:

Menar du att vi ska underkänna alla anmälningar från judar, homosexuella etc. bara för att gärningsmannen inte grips så att saken kan prövas i domstol? Det tycker jag skulle vara en skymf mor alla dem som drabbas av hatbrott. Först utsätts dessa människor för hatbrott och sedan ska de mötas av människor som ifrågasätter om de talar sanning. Fy fan för sådant!

I övrigt så tycker jag att jag är väldig tydlig med att jag pratar om religiösa hatbrott. Vad är det som du inte förstår?

Inte alls. Däremot bör vi framgent fokusera mer på de brott som verkligen leder till åtal och fällande dom, och sen lika nitiskt dokumentera dessa statistiskt. Jag är hyfsat säker på att många av de anmälda hatbrotten efter rättslig prövning inte kommer bedömas vara sådana.
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-04-01 17:26:34 följande:

Homosexuella och judar som upplever att de blivit utsatta för hatbrott upplever nog att man spottar dem i ansiktet om någon säger sig vara hyffsat säker på att deras fall, efter rättslig prövning, inte kommer bedömas som hatbrott.

Det är homosexuella och judar som idag inte tas på allvar ifråga om hatbrott och det är just det vi bör ändra på. Dessvärre har dessa grupper längre erfarenhet av att vara utsatta och marginaliserade, vilket förmodligen är orsaken till att fler brott inte anmäls och även att uppklarningsprocenten ser ut som den gör.
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-04-01 17:41:48 följande:
    Vad har du för belägg att hatbrott mot homosexuella och judar inte tas på samma allvar som andra hatbrott och att detta påverkar uppklarningsprocenten? Du kan inte komma med ett sådant påstående utan att kunna backa upp det. Vad har du för källa för ditt påstående?
    Jag har mig veterligen full frihet att komma med vilka påståenden jag vill, och det är inte alltid det finns en specifik källa att hänvisa till. Eller menar du på fullaste allvar att du kan källbelägga allt du vet, allt du kan och allt du erfarit?

Den som följt nyhetsrapporteringen de senaste fem till tio åren vet vilket blåsväder såväl politiker som polisen i Malmö varit, då de inte tagit just hotbilden mot judarna på riktigt allvar.

I många delar av Europa ser det likadant ut. Senast en 85-årig judisk förintelseöverlevare som mördades i Paris.

Detta är MYCKET allvarliga grejor och jag är djupt beklämd över hur djupt rotad även den svenska antisemitismen sitter. Rynkar på näsan

www.nytimes.com/2018/03/26/world/europe/france-holocaust-survivor-murder.html

www.nytimes.com/2017/12/14/opinion/sweden-antisemitism-jews.html
  • Anonym (NEJ!)
    KillBill skrev 2018-04-01 22:22:35 följande:

Ja jag tycker också att det är beklämmande att det finns så mycket rasism och antisemitism och att hatbrotten ökar men det är ett allvarligt påstående att polisanmälningar om hatbrott från homosexuella och judar inte skulle tas på allvar och att detta har påverkat anmälningsfrekvensen. Menar du verkligen att den svenska polisen är inblandad i detta?  

Du kommer också med allvarligt påstående när du insinuerar att polisanmälda hatbrott mot muslimer inte skulle vara riktiga hatbrott. Om du inte kan belägga den typen av påståenden så är det inte annat än fördomar.

När den dagen kommer (och tro mig, den lär komma) som vi har en regering som tar saker och ting på allvar igen, så kommer även BRÅ, SCB & Co att börja producera vettig statistik igen. Och då kommer även de idag obekväma sanningarna att registreras och lyftas fram i ljuset.

Jag känner mig ganska säker på att förhållandet mellan antal anmälda brott och antal åtal samt antal fällande domar i samma kategori kommer att se väldigt annorlunda ut mot idag.

Det sista du skrev... du får bestämma dig om jag kommer med påståenden eller om jag insinuerar. Det blir ganska svårt att göra båda... samtidigt. Eller ännu bättre, du läser helt enkelt endast vad jag skriver istället, och skippar de egna tolkningarna. Det blir så jobbigt när jag måste klä skott för andras tankar nämligen. 
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-04-02 03:08:28 följande:

"Källa på det?" används numera som någon slags härskarteknik för att få tyst och förminska en meningsmotståndare, snarare än att faktiskt vara en önskan om en källa. Börjar bli riktigt störande, speciellt när de saker som det efterfrågas källa på bör kunna räknas till allmänbildning.

Blir väldigt jobbigt i längden att sitta och leta källor till andra pga att de saknar kunskap och när de inte ens är intresserade av att ändra uppfattning, oavsett källa.

Kyss
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Mumin) skrev 2018-04-03 09:56:05 följande:
    Duger "hörde det på nyheterna" eller "läste det i DN/SvD/Aftonbladet, kommer inte ihåg exakt datum"? Det här är ett samtals- och debattforum, inte en högskoleuppsats eller faktabok. Självklart ska man ha belägg för det man säger, men om man ska bifoga en källhänvisning till allt skulle nog de flesta tappa intresse för debatten.
Svar på tråden Böneutrop!