Inlägg från: Anonym (Kikiki) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kikiki)

Böneutrop!

_smart_ skrev 2018-03-31 16:43:14 följande:

Många? Majoriteten av kristna tycker nog inte så. Ett fåtal manliga präster motsätter sig kvinnliga präster idag. Och, med rätt frenesi kan man försöka hitta stöd för vad man vill, bara man letar tillräckligt länge och vrider och vänder på orden tillräckligt många gånger. Det är även därför det finns frikyrkor, som tycker sig ha upptäckt något i bibeln som alla vi andra verkar ha missat. Det sista du skriver har mer med de arbetsregler prästerna jobbar under, än vad som faktiskt står i bibeln.

Det pratas hela tiden om att det är "många" kristna som är fundamentalistiska och extremister (även fast det ens bara är 2 % av 6 milj som går i kyrkan regelbundet) medan det blundas för alla de tusentals muslimer som Säpo har koll på och de minst 50% (av 800.000) som har en extrem tolkning/utövande av religionen..

Frågan är hur kristna extremister kan anses vara "många" medan muslimer som är extremister anses vara få.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-03-30 23:51:44 följande:

Om du kollar inlägg 186 så ser du att frågan om böneutrop har provats rättsligt och det går inte att neka böneutrop pga att man stör sig på muslimer, är rädd för stt många muslimer är extremister o.s.v.

Däremot går det att neka böneutrop (eller klockringningar) om ljudet stör allmänheten mer än vad som kan betraktas som normalt i en tätort (som boende i en tätort får man räkna med vissa störningar).

Du tjatar på om samma sak som en trasig skiva, om att det har att göra med ljud/buller etc. Vad tråkigt för övrigt att du stör dig på muslimer och är rädd för att många är extremister. Jag och andra kan istället utgå från fakta och behöver inte "tro" och tycka saker. Frågan är iallafall inte hur det ser ut idag utan vad man tycker ang om det ska vara tillåtet. Har du ens koll på ämnet i tråden som du skriver i.

Obs! Tråden berör fråga angående böneutrop och muslimer och handlar inte om kristna och klockor.
  • Anonym (Kikiki)
    _smart_ skrev 2018-03-31 17:05:59 följande:

Ja jag ställer mig också verkligen frågande. I vår del av världen tror jag t o m att uttrycka sig i promille, skulle vara en överdrift om det handlar om "kristna extremister". 

Ja jag håller med
  • Anonym (Kikiki)
    Anonym (Gullan) skrev 2018-04-01 01:20:58 följande:

Vissa av er pratar om förtrycket i islamska länder och hur hemskt det är i islamska länder, men ni verkar ha glömt att det finns en hel del islamska länder som lever utan förtryck och tortyr som Turkiet, Dubai och Egypten. I Bosnien, Makedonien och Sandjak i Europa hör man både kyrkklockor och böneutrop och det verkar inte vara några större problem! Islam är inte detsamma som förtryck och jag personligen känner många helt otroligt harmoniska och vänliga muslimer.

Visst finns det rötägg men det finns det överallt och det beror på personen inte religionen.

Jag skulle inte ha något emot böneutrop på fredagarna, tycker faktiskt att det är riktigt trevligt att lyssna på, dessutom ligger de flesta moskeer lite utanför tätbebyggda områden.

Jag tycker även att det är trevligt att lyssna på kyrkklockorna så länge de bara ringer vid högtider. Har vi religionsfrihet måste vi unna de andra religionerna sina traditioner, precis som vi svenskar gärna vill när vi flyttar utomlands. Midsommar på Mallorca och bacon i Egypten.

Jag tror absolut INTE att muslimerna har en agenda att införa böneutrop 5 gånger om dagen eller att ta över Sverige......

Bra trollat
  • Anonym (Kikiki)

"Källa på det?" används numera som någon slags härskarteknik för att få tyst och förminska en meningsmotståndare, snarare än att faktiskt vara en önskan om en källa. Börjar bli riktigt störande, speciellt när de saker som det efterfrågas källa på bör kunna räknas till allmänbildning.

Blir väldigt jobbigt i längden att sitta och leta källor till andra pga att de saknar kunskap och när de inte ens är intresserade av att ändra uppfattning, oavsett källa.

• Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-04-01 22:57:30 följande:

Själv så tar jag vart enda polisanmält hatbrott från homosexuella, judar, muslimer och andra på största allvar.

Gör du det? Även hatbrott mot kristna, svenskar eller sverigedemokrater t ex?
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-04-01 21:36:28 följande:

landets största kvällstidning

Aftonbladet är landets största skvallerblaska tillsammans med Expressen.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-04-01 14:14:53 följande:

Av religiösa hatbrott i Sverige är de som riktas mot muslimer vanligast.

Står man för den grupp som utför mest terrorbrott mot andra i hela Europa så får man nog räkna med ett och annat hatbrott tillbaka. Menar inte att det ger folk rätt att hoppa på andra muslimer, däremot har det sin förklaring där.
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-04-02 10:29:11 följande:

Frågan är om det någonsin har varit så viktigt med källangivelser som nu. Har du inte uppmärksammat problemet med fake news, ryska trollfabriker och utländsk valpåverkan?  Idag är det så enkelt att ange källor så de som inte kan lämna källangivelser väcker befogad misstänksamhet.

Ber man om källa ska det ju vara något specifikt och inte för allting som man själv saknar kunskap om. Vi lever ju i en tid där allt är en googling bort och är det inte att någon anger en specifik undersökning, likt t ex den jag hade från Svd om svenska muslimer, så är det väldigt enkelt att faktiskt leta upp själv. Det är inte meningen att andra ska behöva göra grovjobbet åt vissa som bara läser en tidning och sen grundar hela sin verklighetsuppfattning på det.

Jo jag har hört talas om socialdemokraternas egna trollfabrik och det är ju det jag menar. De har pratat om Fake News och hur viktigt det är med sanna nyheter men så visar de sig vara värst själva. Samma går att se hos Svt med flertalet nyheter som visat sig vara fake. Visst en gång är ett misstag men när det sker gång efter gång efter gång.. Då är det snarare rutin än ett misstag.

Alltså visa använder "källa på det?" och att prata om "Fakenews" hos andra för att dölja sin egen okunskap och inskränkta bild på verkligheten..
  • Anonym (Kikiki)
    KillBill skrev 2018-04-02 16:05:36 följande:

Om man kommer med ett påstående ska självklart kunna styrka detta med någon typ av källangivelse och allt annat är oseriöst. Den som inte har något att dölja har inte heller några problem med att ange källa.

Det missbrukas just av personer som t ex får all sin information från Aftonbladet och när sedan någon "påstår" något annat som inte överensstämmer med den bilden, som Aftonbladet målar upp, så ska en källa visas. Att personen ska läsa en annan tidning än Aftonbladet är såklart för mycket begärt.

Det handlar inte om källor för ett "påstående" utan om de personer som kräver källor för att verkligheten ser ut på ett annat sätt än vad de själva är vana vid.

Då tycker jag att den personen som lever i sin bubbla faktiskt har ett eget ansvar för att hitta information på andra ställen än Aftonbladet.
Svar på tråden Böneutrop!