• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-26 23:10:53 följande:
    Jag blir bara så förvånad, över att det finns människor som bevisligen ogillar klockringning, men ändå väljer att bosätta sig intill en kyrka?! Personligen tycker jag det är jättemysigt med klockringning som jag är van vid i främst Österrike, men skulle inte välja bostad utifrån närheten till kyrka, annat än om jag vore allergisk mot klockklangen (och då skulle det bli långt ifrån på förekommen anledning). Flört
    För att anamma din debatteknik. Spekulera om personen bakom datorn i stället för att bemöta innehållet.

Du verkar ju ha svårt att förstå att kyrkor kan byggas i modern tid långt efter man har flyttat in i ett bostads område. Det verkar som du har stor brist att förstå. Så man kan ibland inte välja. 

Bara för att du tycker klockringning är mysigt varför väljer du inte att bosätta dig bredvid en kyrka frivilligt?  Nej tydligen så skall det var viktigare att anklaga folk för att ha större problem än klockringning,  som inte tycker klockringning är mysigt. Svårt att begripa och ta till dig att folk gillar olika? 

Bosätt dig vid en kyrka du som tycker klockringning är så mysigt.Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Svea)
    Aniiee skrev 2018-03-26 23:30:09 följande:

Hit kommer glassbilen året runt, på bästa nattningstid också, och den hörs ju inte bara när den är precis utanför. Den är här i kvarteren i någon timme, och låter var tredje minut eller så. Det trallar till och med på raksträckan motorväg utan stopp här ovanför.

I övrigt (warning, rant incoming.....)

Bor dessutom mitt emot kyrkan, som, ja, är populär, gammal, satans vacker och har väldigt många medlemmar (för att det är en stor kommun). Klockan ringer MINST vid 10, 13 och 15 varje dag. Ofast även vid 16 och 18, och så på kyrkohögtidernas rigningar. Lägg till den centrumkyrkan, 100 meter åt andra hållet, som också slår minst en gång om dagen (två ibland, men den klockan har restrktioner för att inte störa för mycket i centrum...... fast den har mindre och tystare klockor än den som står bokstavligen bara 100 meter ifrån centrum)

Och så järnvägen bakom kyrkan med pendel, fjärrtåg och (suck) godståg vid 3 på natten och som sagt, motorväg ovanför/bakom den, hårt trafikerad av jobbpendlare på väg till och från Stockholms stad och Sjukhuset. En och annan siren, så klart, för... ja.... sjukhuset.

Och DÄR kom det ett godståg....... yay!

Nattsuddare på väg från centrum som prata högt som fan, skränar och väsnas rent allmänt

Eh..... vad handlade tråden om? Böneutrop? Jag skulle nog inte ens märka det i den allmänna kakafonin här. Men i övrigt? Nej. Få käft på kyrkklockorna också. Folk kan väl hålla rätt på sina religiösa stunder själva?

Sverige är ett kristet land. Vi ska så klart behålla våra religiösa sedvänjor och traditioner. Man kan inte jämföra kyckklockornas ringande med påtvingad bön om den "enda sanna guden". . Du har rätt till din åsikt och dina känslor men man kan inte jämföra svensk kultur, tradition och religiösa sedvänjor med våra nya svenska bosatta och deras religion och sedvänjor.
  • Anonym (En som vet)
    Aniiee skrev 2018-03-26 23:30:09 följande:

Hit kommer glassbilen året runt, på bästa nattningstid också, och den hörs ju inte bara när den är precis utanför. Den är här i kvarteren i någon timme, och låter var tredje minut eller så. Det trallar till och med på raksträckan motorväg utan stopp här ovanför.

I övrigt (warning, rant incoming.....)

Bor dessutom mitt emot kyrkan, som, ja, är populär, gammal, satans vacker och har väldigt många medlemmar (för att det är en stor kommun). Klockan ringer MINST vid 10, 13 och 15 varje dag. Ofast även vid 16 och 18, och så på kyrkohögtidernas rigningar. Lägg till den centrumkyrkan, 100 meter åt andra hållet, som också slår minst en gång om dagen (två ibland, men den klockan har restrktioner för att inte störa för mycket i centrum...... fast den har mindre och tystare klockor än den som står bokstavligen bara 100 meter ifrån centrum)

Och så järnvägen bakom kyrkan med pendel, fjärrtåg och (suck) godståg vid 3 på natten och som sagt, motorväg ovanför/bakom den, hårt trafikerad av jobbpendlare på väg till och från Stockholms stad och Sjukhuset. En och annan siren, så klart, för... ja.... sjukhuset.

Och DÄR kom det ett godståg....... yay!

Nattsuddare på väg från centrum som prata högt som fan, skränar och väsnas rent allmänt

Eh..... vad handlade tråden om? Böneutrop? Jag skulle nog inte ens märka det i den allmänna kakafonin här. Men i övrigt? Nej. Få käft på kyrkklockorna också. Folk kan väl hålla rätt på sina religiösa stunder själva?

Det är alltid lika kul att läsa ett inlägg som ditt med en total avsaknad av relevanta motargument. Hoppas verkligen att du inte tror på det du själv skriver. I sådana fall bör du åka till psykakuten..:)
  • Anonym (självklart)

Självklart ska det förbjudas. Böneutrop är islamisternas sätt att ytterligare flytta fram sina positioner i arbetet för ett islamistiskt samhälle.

"Bara en gång i veckan", låter det först.

Sedan. Det sluttande planet.

Särskilda kvinnotider i badhus. "Det skadar inte någon".

Skilja pojkar och flickor i skolan och skolbussen. "Det är bara vår kultur och ingen annan berörs".

Halalmat i skolor och förskolor. "Så kan alla äta samma mat och falukorv kan ni äta hemma istället" 

• Anonym (En som vet)
    Anonym (självklart) skrev 2018-03-27 07:14:53 följande:

Självklart ska det förbjudas. Böneutrop är islamisternas sätt att ytterligare flytta fram sina positioner i arbetet för ett islamistiskt samhälle.

"Bara en gång i veckan", låter det först.

Sedan. Det sluttande planet.

Särskilda kvinnotider i badhus. "Det skadar inte någon".

Skilja pojkar och flickor i skolan och skolbussen. "Det är bara vår kultur och ingen annan berörs".

Halalmat i skolor och förskolor. "Så kan alla äta samma mat och falukorv kan ni äta hemma istället" 

Ja, varför ska de nöja sig med ett böneutrop i veckan när hela poängen med böneutrop är att det ska ske fem gånger per dygn... Ger man dem lillfingret så tar de hela handen.
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (Oväsen) skrev 2018-03-26 19:45:30 följande:

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

Böneutrop behövs inte nu när folk har klocka. Samma med kyrkklockor. de skulle inte ha tillåtits idag, men nu är de en del av vårt kulturarv.
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (...) skrev 2018-03-26 19:53:56 följande:

Om det förbjuds böneutrop så borde kyrkklockorna också förbjudas.

Nej, de är en del av vårt kulturarv och vår historia. Hade kyrkklockor inte funnits tidigare och kristna hade velat införa det nu hade det varit en annan sak.
  • Anonym (Hmmm....)

Böneutrop har två funktioner:

1) Att uppmärksamma den klocklöse att det är dags för bön

2) Att proklamera/visa att området är muslimsk

Alltså behövs det inte.

• Anonym (CC)

Jag bor bredvid en av stadens största kyrkor, när jag var liten ringde den varje hel och halvtimme, efter hur mycket klockan var, även nattetid. Det har den inte gjort på minst femton år nu. Här ringer kyrkklockorna bara vid högtider, begravningar, bröllop och liknande. Böneutrop hör inte hemma i vårt samhälle och jag klarar mig lätt utan kyrkklockorna också. Det är så mycket oljud ändå jag vill inte ha fler.

Dessutom ska vi kanske tänka på dom som flytt från allt det där och nu tvingas återuppleva det. Men det är jobbigt så det pratar vi inte om.

• John22
    Anonym (Funderar) skrev 2018-03-26 22:49:55 följande:
    varför ska din rå ateism gå före någons super religiositet? Du tvingar ju på någon din icke tro genom förbud mot religiösa.
    Right, så då måste vi även tillåta alla typer av könsstympning av religiösa skäl, eftersom vi annars "tvingar på andra vår icke-tro".

Den spanska traditionen med att kasta getter från kyrktorn måste också vara tillåten i Sverige, eftersom de stackars individerna inte får förtryckas av vår icke-tro.

Vidare ska kristna få stena ihjäl sina söner om de inte är lydiga, eftersom det är vad Bibeln slår fast att man ska göra.
Svar på tråden Böneutrop!