• oanonym

Böneutrop!

Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-31 16:13:44 följande:

Sedan är det viktigt att kolla på vad dessa moskéer står för och vilka kopplingar de har, vilka som finansierar dem samt vad de står för.

Fittja är en moské som haft böneutrop i flera år. Här är bara lite info om den moskén:

"Saudiarabien, som representerar en extremt konservativ tolkning av islam, har genom mångmiljonbidrag inflytande över mer än var fjärde moské som Dagens ETC har granskat. Även Turkiet, Qatar och Libyen finansierar moskéer och muslimska församlingar i Sverige, men vilka krav som följer med pengarna vill ingen svara på."

Etc 2017

"- Turkiets regim kartlägger oliktänkande i Sverige. Nio svenska moskéer har imamer som är utsända och betalda av turkiska staten. I uppdraget ingår att rapportera regimkritiker."

"Fittja moské är en av nio svenska moskéer som samarbetar med den turkiska statliga religionsmyndigheten Diyanet, som vid sidan av sitt religiösa uppdrag ska kartlägga regimkritiker i utlandet och sprida turkisk nationalism. Predikan hålls på turkiska av en imam som är en turkisk statlig tjänsteman. Hans lön betalas av den turkiska staten.

"-?Alla är välkomna till moskén. Detta är Guds hus.

Så enkelt är det inte. Varken i Fittja moské eller i de andra Turkietkontrollerade moskéerna i Sverige.

DN har de senaste veckorna talat med en rad skrämda församlingsmedlemmar i Stockholm, Göteborg och Malmö. De vittnar om trakasserier, hot och öppen Erdoganpropaganda i moskéerna. Om tidigare vänner som blivit angivare, om kompisar som slutat hälsa.

Och om hotet som hela tiden hänger över den som är skeptisk till Erdogan och utvecklingen i Turkiet: Att bli rapporterad till turkiska myndigheter som statsfiende och riskera att gripas om man åker och hälsar på släktingar."

DN 2017

Det är detta jag påpekat hela tiden. Det är inte bara bullernivån på själva utropet som ska styra, det är vad som predikas.
  • oanonym
    _smart_ skrev 2018-03-31 16:32:17 följande:

Det står mig veterligen ingenstans i bibeln, hur mitt förhållande till gud skall eller måste se ut. Det har ingenting med det du nämner att göra.

Det står att kristna ska vara enade.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 16:41:27 följande:

Men vad spelar det för roll? I praktiken är det ingen skillnad. Det finns fundamentalister och progressiva inom alla religioner.  Många kristna är av den uppfattningen att det som är skrivet i den heliga bibeln inte får tolkas och för dem spelar det ingen roll att instruktioner kring om bibeln får tolkas eller ej saknas i bibeln. 

Det finns inte många kristna som följer de 612 lagarna i GT, t.ex. Inte ens de som är bokstavstrogna.
  • oanonym
    _smart_ skrev 2018-03-31 16:52:24 följande:

Ja, som religiös grupp. Inte i sitt förhållande till gud, i bön eller bönesvar. Det är en ganska privat relation och det klargör Jesus i NT. 

Ja, så kan det vara. Att vara enad utåt, men ha helt olika åsikter om vad Gud vill och hur bibeln ska tolkas.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 17:59:57 följande:

Var skriver jag att jag stör mig på muslimer och är rädd för att många är extremister?  Jag är inte mer orolig för muslimska fundamentalister än vad jag är för svenska nazister/ högerextrema nationalister

Tycker du nazister ska få ha utrop för att kalla till samling? Eller är det bara religioner som ska få det?

Och det är konstigt att du inte är mer rädd för IS än vad du är för svenska nazister.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 18:06:46 följande:

Min grundmurade uppfattning är att homofobi, islamofobi, fundamentalism osv. ska och bör motverkas och att det ske inom ramen för demokratiska principer och respekt till mänskliga rättigheter (där religionsfriheten ingår),

Ja, alla religioner borde skriva under på detta innan de får ha utrop. Du har helt rätt!
  • oanonym
    EnAnonumius skrev 2018-03-31 18:20:56 följande:

Touché...

Ja, jag har mina stunder ....
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 21:47:40 följande:

Menar du på allvar att du inte har hört talas om islamofobi, kristofobi eller antisemitism (det du kallar Judafobi)? Lär ni er inget i skolan nu förtiden? Detta är ju direkt pinsamt. Slå upp orden slamofobi, antisemitism och kristofobi så kan vi fortsätta diskussionen därefter.

Problemet är inte vad orden betyder, utan när de används.

All kritik bottnar inte i fobier.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-03-31 23:13:03 följande:

Jag tycker ändå att man ska börja med att lära sig orden. Vad tror du om det?

Tja, om man tycker det är viktigt så, kanske? Det är ju dock bara ord.

Sekulärofobi kanske är ett viktigare ord? ( jag hittade på det själv .... )
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-04-01 14:14:53 följande:

Antisemitism är hat, fientlighet, fördomar, diskriminering rasim etc som riktas mot judar.

Islamofobi är hat, rädsla, fientlighet, fördomar, diskriminering rasim etc som riktas mot muslimer.

Av religiösa hatbrott i Sverige är de som riktas mot muslimer vanligast. Att du förnekar att islamofobi existerar är anmärkningsvärt. Att du använder dig av påhittade ord som judafobi är om möjligt ännu mer anmärkningsvärt.

Hur kan kritik av en religion vara rasism?
Svar på tråden Böneutrop!