Inlägg från: Anonym (Socker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socker)

Min fru missbrukar sötsaker

Asså, du säger att ni har försökt det ena och det andra men inget hjälper. Vad vill ju ha för förslag? De flesta råd är redan uppräknade men inget funkar enligt dig. Gör som man gör med missbrukare, rehab och samtal. Ställ själv ett ultimatum eller är du en såndär toffel som viker dig för minsta lilla? För du låter som en sådan karl och då blir det ingen förändring. Säg att hon måste sluta, söka riktig hjälp annars lämnar du henne. För ärligt, vill du leva såhär resten av livet? Missbruk är missbruk, skulle du köpa hem alkohol för att ni inte ska bråk om det var ett sådant beroende?

• Anonym (Socker)
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:07:14 följande:

Jag tänkte att det kanske fanns något som jag missat. Brukar vara lättare när man låter andra se objektivt på det hela. Jag är själv tidigare missbrukare utav både det ena o det tredje så jag vet vad det innebär på i stort sett alla plan. Och toffel, jo tack du! Snacka om o döma hunden efter håren!

Och hade du sett vad jag skrivit innan så vill hon inte öppna upp sig för vem som helst. Men du känner inte min fru heller så säger jag att jag ska lämna henne så kommer hon säga "ja men gör de då!" Har hänt några gånger då vi kastat vigselringarna. Vi har visserligen blivit sams igen men problemen har alltid kommit tillbaka. Jag har asperger och beroendesjukdom själv så skulle aldrig hända att alkohol kom hem.

Nehe, alkohol är ett big NO NO men inte socker. Du vet väl att socker är ett värre missbruk än alkohol.

Jag har läst allt och därav mitt svar. Ne jag känner inte dig eller din fru utan går efter vad du skrivit här. Som tex att hon bara behövde knäppa med fingrarna i början eller att du köper hem socker för annars dumpar hon dig. Det är ett toffelbeteende, vad skulle du annars kall det?

Du kanske skulle nämna detta med dina egna diagnoser, för det är en oerhörd stor del i ert förhållande och hur det ser ut samt vilka råd som är bäst. Att kasta ringarna är en väldigt stor grej, jag har gjort det en gång och det kommer jag aldrig göra mer, det är så respektlöst. Har ingen betydelse vad som händer, man gör inte så. Vi gjorde så att jag fick inte tillbaka ringen och han tog av sig sin, vi gick terapi och löste våra problem. Efter lång tid och mycket reparerande av relationen tog vi fram ringarna igen, var lite som en nyförlovning.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:19:18 följande:

Beroende måste du väl mena, sällan överkonsumtion av sött gör en till missbrukare.

Dock väl beroende.

Ne, jag menar missbruk

sv.m.wikipedia.org/wiki/Missbruk
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:28:54 följande:

Jag går efter sjukvårdens kriterier, och måste säga jag aldrig stött på en missbrukare av sötsaker.

Men beroende har jag träffat massor av.

Och varför listar man inte ens kriterierna för missbruk i din länk?

www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/missbruk
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:28:54 följande:

Jag går efter sjukvårdens kriterier, och måste säga jag aldrig stött på en missbrukare av sötsaker.

Men beroende har jag träffat massor av.

Och varför listar man inte ens kriterierna för missbruk i din länk?

missbrukare.se/skillnad-pa-missbruk-och-beroende/

Missbruk kommer före beroende. Ett beroende kan inte komma före missbruk.

Så, missbruk leder till beroende, inte tvärt om. När ett beroende finns finns även missbruk.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 00:49:02 följande:

Jag går inte till uppslagsverk när det kommer till medicinska diagnoskriterier, det finns MYCKET bättre verktyg för detta.

Jaha, men ge mig några källor på det du säger då. Ge mig dessa mycket bättre verktyg istället för att säga att de finns. Sålänge jag inte får en länk med dessa mycket verktyg så finns de inte mer än i dina egna kommentarer.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 06:51:56 följande:

DSM tex.

Som är ett diagnostisering verktyg för sånt här som beroende och missbruk.

Där kommer oftast beroende först, men går missbruka utan och vara beroende, främst alkohol lyckas med detta.

Jag fick gräva och leta själv istället för att du skickade en länk, så tack så mycket smartass. Du verkar inte ha koll på hur man refererar.

DSM handlar ju om droger, asså substanser som är narkotikaklassade eller alkohol. Det finns sexmissbruk men enligt DSM kan en person aldrig vara en sexmissbrukare då dessa kritiker finns

Personen fortsätter bruka trots negativa konsekvenser för till exempel skola eller arbete.

Egen tanke: Ja, detta kan faktiskt vara socker också men inte i samma utsträckning som droger som påverkar hjärnan. Socker ställer liksom inte till det i skola eller arbete mer än att man tappar humöret, men lik förbannat kan man ha en påse godis på jobbet eller i skolan och äta varje dag. Det samma med sexmissbrukare, kanske att det går till den midlaste grad att man skiter i skola och jobb för att knulla, men folk kan klassa som sexmissbrukare även när de sköter jobb och skola.

Personen använder drogen i situationer där man kan utsätta sig själv eller andra för skada, till exempel bilkörning.

Egen tanke: Här skriver dom tydligt droger som påverkar bilkörning. Det går ju liksom inte med socker eller sexmissbrukare. Så denna är direkt kopplad till droger som starkt påverkar hjärnan.

Personen får problem med rättvisan på grund av droger, till exempel blir arresterad flera gånger.

Egen tanke: Här igen, illegala droger eller alkohol. Tror inte en sexmissbrukare arresterats flera gånger då de inte våldtar (oftast)

Personen fortsätter använda drogen trots att hen får återkommande problem med relationer, till exempel gräl eller slagsmål.

Här däremot kan socker, sex ja allt. Så enligt din skala så fyller TS sambo denna punkt som fortfarande handlar om droger.

Så, din skala handlar inte allt missbruk utan väldigt riktat mot droger och alkohol.

Som jag sa tidigare så kommer missbruk först och sen beroende, inte tvärt om. Du kan inte bli beroende av en substans om du inte har missbrukat det. Lyssna på order missbruk, du har bruk dvs att använda något. Missbruka, alltså du kan inte bruka normalt som TS sambo inte gör. Hon brukar inte socker rätt utan det skadar henne och sin sambo men fortsätter ändå.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 06:52:47 följande:

Finns inget i texten som ens antyder missbruk men väl beroende.

Jobbar du inom vården hoppas jag aldrig att jag stöter på dig när jag behöver hjälp. Du verkar ju inte ha koll. Sen möter du inte min argument och länkar med något annat än dina egna ord, har du gått på universitetet? För så som du argumenterar och ger "källor" utan länkar som jag fick själv gräva fram verkar det inte så.

Men vem som helst kan ju bli undersköterska idag, skrämmande.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 13:25:03 följande:

Vården pysslar inte med så vårdslöst användande av missbruk som du gör.

Även så täcker även DSM upp det nämnda.

Och att du inte ens vet om DSM och deras diagnoskriterier, borde inte detta berätta för dig att du inte clueless om det nämnda?

Även så är socker en substans precis som droger är, och lustigt nog kusligt likt droger också.

Dock tillhör jag de som inte anser socker är en drog, men det finns många som gör.

Du gjorde ett mycket stort misstag ock försöka läxa upp mig på detta område.

Och ville du ha en källa på dessa kriterier, varför bad du inte om en.

Och bad du om en, så varför frågade du inte igen?

Hade gladligen get dig en, men eftersom du var så övertygad, så antog jag du redan visste men ignorerade.

För ingen kan väl utge sig att veta nått, och sen inte ha en aning.

Men nu när vi gått igenom denna process, så är det beroende vi pratar om och inte missbruk.

Och när det upp till dig om du vill fortsätta tjafsa, eller om du accepterar den nya verklighet jag gett dig och det du gjort för uppdatera dina kunskaper.

Ska jag göra en vågad gissning att du försöker hävda din rätt ändå?

I inlägg #66 ber jag om källor. Kan du inte läsa?
  • Anonym (Socker)

Och att du inte ens vet om DSM och deras diagnoskriterier, borde inte detta berätta för dig att du inte clueless om det nämnda?

Även så är socker en substans precis som droger är, och lustigt nog kusligt likt droger också.

Dock tillhör jag de som inte anser socker är en drog, men det finns många som gör.

Hade gladligen get dig en, men eftersom du var så övertygad, så antog jag du redan visste men ignorerade.

Men nu när vi gått igenom denna process, så är det beroende vi pratar om och inte missbruk.

Och när det upp till dig om du vill fortsätta tjafsa, eller om du accepterar den nya verklighet jag gett dig och det du gjort för uppdatera dina kunskaper.

Nehe, men förklara vad missbruk betyder då. För när kollar upp vad det betyder är det just fel hantering av något.
  • Anonym (Socker)

Ska jag tjata på dig om källor. Inget du säger ger du stöd för. Man måste alltid ha en referens till ett påstående så som du säger att detta inte är ett missbruk. Jag länkar till varför det är ett missbruk men du bara skriver ord som inte har någon backup. Du verkar mer än lovligt korkad ju mer du skriver.
  • Anonym (Socker)

Haha, anser du att jag missbrukar ordet missbruk?
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Kskskskk) skrev 2018-03-28 15:23:57 följande:

Klyban och (socker) ni kan väl ta er diskussion privat då den inte tillför ämnet något.

Visst, jag ger upp nu. Personen fattar ju inte ar hennes lilla lista med sjukvårdens kriterier handlar om missbruk av droger och alkohol vilket står väldigt tydligt. Finns massor av olika varianter av missbruk.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 15:21:16 följande:

Om du hade klarat det, så hade det redan varit över.

Jag kan läsa och referera, du bara ordbajsar. Jag antar en ny tråd så kan vi tjafsa där istället så kan du ordbajsar mer och jag fortsätta på ett referera på ett vete skapligt sätt.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 16:00:37 följande:

Ja, om det hade gått.

Men själv, tycker du man ska kalla nått för missbruk som inte är det?

Och DSM sköter dom alla på nått sätt.

Ordbajset visar tydligt att du har fel, så om du vill kalla det jag skriver för ordbajseri så kör.

Dock ändrar sig inget i andra änden.

Jag har startat nu tråd, skriv där istället för att störa denna tråd som någon tidigare bad om.
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 16:00:37 följande:

Ja, om det hade gått.

Men själv, tycker du man ska kalla nått för missbruk som inte är det?

Och DSM sköter dom alla på nått sätt.

Ordbajset visar tydligt att du har fel, så om du vill kalla det jag skriver för ordbajseri så kör.

Dock ändrar sig inget i andra änden.

Men jag får väl länka dig den nya tråden. Något som du inte verkar kunna göra.

www.familjeliv.se/forum/thread/78589516-vad-ar-missbruk
  • Anonym (Socker)
    klyban skrev 2018-03-28 16:22:00 följande:

Du berättar inte vad jag ska göra, men nu när du har en egen tråd och leka i, så slipper vi dig här.

Tack!

Ja ja, du vet att du har förlorat.
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker