Inlägg från: Anonym (Veronika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Veronika)

Min fru missbrukar sötsaker

Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 20:48:59 följande:

Har levt tillsammans med min fru i 5 år. Så dessa problem är ej nya. Men på senaste så känner jag att jag kan inte köpa hem godis, glass, chips, kakor, nötter, naturgodis etc till både mig o henne, hon käkar upp sitt och jag lämnar kvar mitt. För när jag sen är hemifrån så går min fru och äter upp mitt också. Hon har problem med vikten och vill gå ner. Ändå är hon det största hindret för att hon skall kunna lyckas. Trött på att hon får sig själv att må dåligt för de får mig att må dåligt också. Jag kan begränsa mig men att leva med någon som inte har några gränser vad gäller sötsaker så blir det ett problem då det drabbar hennes hälsa negativt.

Klokt att kalla det missbruk, för vanligt bruk är det då inte.

Sen att sjukvården inte dömt det som missbrukar är för att vi har normer på vad som är en drog inte ens alkohol kallas drog fast det är en drog men nu till ämnet, din fru missbrukar socket.

Precis som med allt annat självskadebeteende

och missbruk, är det bara ett symptom på något djupare underliggande, hon behöver besöka dietist och ta sig själv på allvar du kan inte vakta henne som en vuxenbebis hon måste Bestämma sig för att fortsätta skada sig och dig eller ta ansvar och söka hjälp. Du kan inte styra hennes val här men är det så illa som att hon glufsar i sig allt hon ser så undvik att fika nära henne, det mår du ändå bara dåligt av så om hon frossar i sig då har inte du triggat det då behöver inte du känna dåligt samvete alla fall.

Jag har varit i förhållande med en som missbrukat tyngre droger och jag kan säga att socker är väldigt "sött oskyldigt" stämplat för diabetes, strokes, hjärtattacker, folk dör hur lätt som helst av fetma av för högt blodtryck av diabetes eller hjärtsjukdomar pga sitt socker-missbruk och feta livsstil med skräpmat och sötsaker och noll motionsslingor det är otäckt hur fort det går! Min väninnas bror var överviktig och frossade mat och kunde inte bromsa sig, vet inte hur många gånger han åkt ambulans in akut. Ändå fortsätter han. Söker han hjälp? Nej.

Ställ krav på din fru, släng upp en bok om medberoende i hennes ansikte och säg att du tänker inte påverkas av hennes offerposition och gnäll mer när hon skadar sig om och om. Att hon måste bestämma, sök hjälp, eller så sticker du.

Skräm henne till insikt.
  • Anonym (Veronika)
    klyban skrev 2018-03-28 00:19:18 följande:

Beroende måste du väl mena, sällan överkonsumtion av sött gör en till missbrukare.

Dock väl beroende.

Nej missbruk.

Det går från att bruka (du gör det av självrespekt)

till att missbruka (du tar det fast du skadas av det)

Och summan blir att du fortsätter missbruka, tills du inte kan vara utan ämnet, i detta fall då sockret, som blir till ett beroende.
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker