• Alessia

Snålbröllop, är det möjligt?

Ett av de trevligaste bröllop jag någonsin varit gäst på var ett "snålbröllop", men det var nog ingen som var med som tyckte så. Bara väldigt glatt och generöst.

Det var ett sommarbröllop i brudens mormors gammeldags och lätt förvildade trädgård med berså och rosenrabatter. Brudens bukett och hårkrans var av rosor från rabatterna. Jag fick äran att binda brudbuketten och göra kransen, för brudens mamma är en av mina käraste väninnor sedan barndomen. Ungefär 50 gäster inkl brudparet var med på vigseln.

Det var en fredagseftermiddag, vigseln var borgerlig och utomhus på gräsmattan med gästerna runtomkring. Vigselförrättaren var på ett strålande humör och sjöng efter vigseln en serenad till brudparets ära...

Därefter buffé med olika hemgjorda pajer och goda sallader, hembakat bröd av olika slag, smör och olika ostar. Frukt i korgar. Vatten, juice, lättöl och vin fanns att välja bland. Bröllopstårtan var beställd. Den var i tre våningar med hallonmousse och täckt av vit marsipan.

Bruden hade sin mammas enkla vita brudklänning och brudgummen hade mörka kostymbyxor och ljust blå finskjorta men ingen slips. 
    När vi skålat för brudparet, hållit tal och ätit, sjungit och umgåtts både utomhus och inomhus sjöng vi iväg brudparet till en väntande taxi för vidare befordran till järnvägsstationen, för de skulle ut i Europa och tågluffa.

Det här kan inte ha kostat många tusenlappar, men det var otroligt trevligt, generöst och gott.

Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?