• Äldre 27 Mar 10:16
    2783 visningar
    5 svar
    5
    2783

    Son med selektiv mutism i Göteborg

    Hej,

    Jag är pappa åt en kille som fyller 6 år efter sommaren som har selektiv mustism. Han har inte velat prata med förskole personal eller många av våra vänner sen han vlärde sig prata. Hemma är han dock väldigt pratglad. Nu ska han börja skolan efter sommaren och jag är väldigt orolig.

    Vi som föräldrar har nog varit för dålig på att ta kontakt med andra föräldrar och vi har inga vänner som har barn vilket har gjort att våran son bara träffar andra barn på förskolan. Ibland säger han att han vill ha kompisar och jag får väldigt dåligt samvete.

    Han leker ibland med barn på gården där vi bor men har väldigt svårt att vara självständig och är väldigt blyg.

    Vi har kontakt med BUP men där står han på väntelista för att få vara med i en grupp med andra barn och föräldrar och jag känner att jag måste hitta på något nu för att kanske stärka hans självkänsla inför skolan.

    Är det någon annan som sitter i samma situation som har barn med selektiv mustism eller vars barn saknar kompisar?
    Eller kanske något bra tips på vad man kan hitta på.

    Vi bor i Askim i Göteborg.

  • Svar på tråden Son med selektiv mutism i Göteborg
  • Anonym (Jag)
    Äldre 29 Mar 09:17
    #1

    Hej

    Jag arbetar ibland i en förskolegrupp där det finns en pojke med selektiv mutism. Han pratar inte med oss vuxna men pratar oftast med barnen i lekar. Pratar din son med andra barn på förskolan?

    Jag tror att du själv måste be om hjälp och stöd från förskola och skola. Gå direkt till skolpsykolog och rektorn. Personal i förskola och skola har oftast ingen kunskap om sådant här och måste få vägledning för att behandla din son rätt.

  • LFF
    Äldre 29 Mar 09:41
    #2

    Vet ni vilken skola sonen ska börja på? Kontakta rektor och berätta som det är redan nu så kan de förbereda sig för att skolstarten blir så bra som möjligt. Pratar han med de andra barnen på förskolan eller väljer han att inte prata med dem heller?

  • Anonym (Ka)
    Äldre 19 Nov 13:45
    #3

    Vår flicka har selektiv mutism! Hon var jättepratglad här hemma, men när hon kom till förskolan så svarade hon aldrig till de vuxna, däremot har hon alltid pratat med barn! Vi fick reda på att hon hade SM när hon var fem år. När hon började skolan så har det bara gått framåt hela tiden, i början svarade hon Kort typ ja och nej till en vuxen, men vi var glada för det eftersom hon inte gjort det innan) sen har det bara blivit mer och mer, nu är hon drygt åtta år och hon prata med andra vuxna som vanligt!

    Det viktigaste är att inte pressa fram det!

    I hennes klass och det är högläsning så frågar alltid hennes lärare om Eleverna vill läsa inför klassen eller om de vill läsa för läraren var för sig. På det sättet behöver hon inte känna sig pressad.

    Ville hon inte säga hej eller tack osv, då sa vi inget om det.. numera gör hon det, det kom liksom av sig själv. Lycka till med sonen! Tror absolut att det fixa sej:)

  • Anonym (Ka)
    Äldre 19 Nov 13:52
    #4

    Vår dotter har alltid lekt mkt med kompisar. Dagiskompisar, som ofta följt med henne hem från dagis. Det är ju ett tips: att sonen få ta med kompisar från dagis hem.

  • Äldre 19 Nov 14:01
    #5

    Min dotter fick diagnosen när hon va 5. Då hade hon inte sagt ett ord på dagis mer än till syrran och kompisen. Va så orolig när skolan började för hur det skulle gå. När hon började ettan va det som bortblåst.

Svar på tråden Son med selektiv mutism i Göteborg