• mormor 1965

    Omodernt med glasögon eller?

    Jag var i Stockholm förra veckan och tillbringade några kvällar ute på restaurang och bar med min man. Konstaterade att i baren såg jag bara 2 människor med brillor förutom vi. Där var säkert 150 människor. Undrar bara om man hellre använder linser nu förtiden när man går ut?
    Tillägger dock att vi är i 50 årsåldern och medelåldern på baren var 30+
    Kanske det bara berodde på det att de är yngre och inte använder brillor än??
    Förlåt om frågan verkar dum, men blev och fundera på saken....

  • Svar på tråden Omodernt med glasögon eller?
  • Meriall

    De flesta som bara behöver typ läsglasögon har nog inte på dem när personen går ut. De med medfödda större synfel tror jag i högre grad laseropererar sig som vuxen, iaf i Sthlm. En hel del har nog linser också. Men barn har nog glasögon i lika stor utsträckning då linser och operation inte går så bra för barn.

    De vuxna som har glasögon har nog oftast det för att det passar deras stil på kläder etc eftersom det är mer ett väl än ett måste nu för tiden.

    Jag var gravt närsynt som barn men opererade mig i 20årsåldern. Bästa jag gjort.

  • Fia 28

    Tja, många med glasögon brukar nog använda linser när de ska "snygga till sej" och gå ut. Lasek blir också billigare hela tiden och många korrigerar synen för att slippa brillorna. 

  • Fia 28
    Meriall skrev 2018-03-27 12:17:58 följande:

    De flesta som bara behöver typ läsglasögon har nog inte på dem när personen går ut. De med medfödda större synfel tror jag i högre grad laseropererar sig som vuxen, iaf i Sthlm. En hel del har nog linser också. Men barn har nog glasögon i lika stor utsträckning då linser och operation inte går så bra för barn.

    De vuxna som har glasögon har nog oftast det för att det passar deras stil på kläder etc eftersom det är mer ett väl än ett måste nu för tiden.

    Jag var gravt närsynt som barn men opererade mig i 20årsåldern. Bästa jag gjort.


    Ja just det. Jag använde länge bara glasögonen när jag måste i skolan och bilen, men gick hellre runt halvblind ute för att slippa ha dem hela tiden. 

    För mej är det dock inget val att ha glasögon. Kan inte använda linser pga torra ögon och operation rekommenderas dels inte pga torrheten och så måste synen vara oförändrad en tid för att det ska lönas med operation. Så vill jag ta mej nånstans så är det glasögon som gäller. 
  • Bibbidi

    Har det inte sett ut så sen linser blev billigt för folk? Glasögon var ju vanligare förr men då fanns ju inte linser på det sättet som det ser ut idag heller.

  • Gryntroll

    Jag vet inte vad fasionisterna säger, men jag tycker att det är snyggt med glasögon. Jag tycker att ett par snygga bågar förhöjer utseendet som en accessoar och ramar in ansiktet på samma sätt som ett par snyggt formade ögonbryn.

  • Meriall
    Gryntroll skrev 2018-03-27 12:27:57 följande:

    Jag vet inte vad fasionisterna säger, men jag tycker att det är snyggt med glasögon. Jag tycker att ett par snygga bågar förhöjer utseendet som en accessoar och ramar in ansiktet på samma sätt som ett par snyggt formade ögonbryn.


    Jättesnyggt om man passar i det och synfelet inte är så stort men vissa passar sämre och har man stort synfel så glasen blir jättetjocka eller förminskar eller förstorar ögonen mycket så är det mindre snyggt.
  • Duckan

    Jag är 40+ och har nästan alltid glasögon (närsynt) men just när jag går ut får jag för mig att ha linser. Lever kvar i att glasögon inte är festligt, men jag trivs rackarns bra i mina och allt oftare har jag glasögon även vid utgång.

  • Tihi

    Jag har reagerat på samma sak speciellt när jag ser människor i medelåldern som rimligtvis "borde" ha progressiva glasögon då nästan alla får svårt att läsa efter 40-45-års åldern. När jag frågar folk i den åldern så verkar det vara många som anser att dom ser gamla ut med glasögon eller inte vill ha glasögon för att det är "jobbigt" och "fult". Själv fattar jag inte varför man väljer att inte se bra hela tiden. Dessa personer jag har pratat med har inte heller linser utan väljer uppenbarligen att se dåligt och frågar istället andra vad det står på menyn eller något annat. Obegripligt.

  • Hermioney
    mormor 1965 skrev 2018-03-27 12:14:46 följande:

    Jag var i Stockholm förra veckan och tillbringade några kvällar ute på restaurang och bar med min man. Konstaterade att i baren såg jag bara 2 människor med brillor förutom vi. Där var säkert 150 människor. Undrar bara om man hellre använder linser nu förtiden när man går ut?

    Tillägger dock att vi är i 50 årsåldern och medelåldern på baren var 30+

    Kanske det bara berodde på det att de är yngre och inte använder brillor än??

    Förlåt om frågan verkar dum, men blev och fundera på saken....


    Yngre använder linser i högre utsträckning när de går ut har jag märkt. Så vi är fler som noterat detta
  • Tihi
    Hermioney skrev 2018-03-30 01:38:48 följande:
    Yngre använder linser i högre utsträckning när de går ut har jag märkt. Så vi är fler som noterat detta smile5.gif
    Linser verkar läskigt. Jag skulle vara rädd för att använda det.
  • Hermioney
    Tihi skrev 2018-03-30 17:12:07 följande:

    Linser verkar läskigt. Jag skulle vara rädd för att använda det.


    Samma här
  • mormor 1965

    Ska nu på måndag gå och diskutera linser hos optikern. Har bestämt mig för att pröva. Vill kunna vara utan glasögon ibland vid vissa tillfällen.

Svar på tråden Omodernt med glasögon eller?