• Äldre 27 Mar 15:33
    6098 visningar
    12 svar
    12
    6098

    Köpa ny bil med lån på den gamla

    Vi vill köpa en större bil nu när vi ska få en bebis, men vet inte riktigt hur vi ska göra det på det mest lönsamma sättet;) 
    Har en Huyndai -08 nu som jag fortfarande har lån på. Inte så mkt men kanske 40k. Tänkte att den nya får kosta max 100´ så hamnar månadskostnaden inte så mycket högre. Men hur gör man? Vad är mest lönsamt? Sälja den gamla på blocket eller byta in den?
    Vi är verkligen nybörjare på det här båda två, så bra pedagogiska förklaringar om hur man bäst skaffar sig en nyare bättre bil utan att ruineras  mottages tacksamtCool

  • Svar på tråden Köpa ny bil med lån på den gamla
  • Äldre 28 Mar 12:55
    #1

    Får ni ut 40 000 för den ni har? Betala annars av den så fort ni kan SEN fundera på att byta.
    Fundera också på om ni inte ska ha en kontantinsats till nästa bil så ni inte får mer skulder än bilen är värd.

    Jag är väl nitisk men skulle aldrig ta lån på bil. Har jag inte pengarna så har jag inte råd.

  • Äldre 28 Mar 16:31
    #2

    Kloka tankar:) Hade tänkt försöka sälja bilen så det täcker det som är kvar att betala på den. Måste ju ta lån på den nya sen, har dock kontantinsats. Hade jag kunna köpa hela bilen kontant hade det ju varit grymt bra förstås;)

  • Äldre 28 Mar 18:19
    #3

    Oftast får man mer för bilen när man säljer den privat, men byter ni in se till att få bra pris på den nya bilen.

  • Äldre 30 Mar 10:11
    #4
    Stardust74 skrev 2018-03-27 15:33:59 följande:

    Vi vill köpa en större bil nu när vi ska få en bebis, men vet inte riktigt hur vi ska göra det på det mest lönsamma sättet;) 

    Har en Huyndai -08 nu som jag fortfarande har lån på. Inte så mkt men kanske 40k. Tänkte att den nya får kosta max 100´ så hamnar månadskostnaden inte så mycket högre. Men hur gör man? Vad är mest lönsamt? Sälja den gamla på blocket eller byta in den?

    Vi är verkligen nybörjare på det här båda två, så bra pedagogiska förklaringar om hur man bäst skaffar sig en nyare bättre bil utan att ruineras  mottages tacksamt


    Eftersom bilen är belånad blir det svårt att sälja den privat.

    Det bästa för er är att gå in till en bilhandlare så tar de er bil och ger er en ny samt ändrar om lånet.De kan allt om billån och hur man bytar lån när man bytar bil.Sen sköter de allt pappersarbete.
  • Äldre 30 Mar 11:47
    #5
    Hermioney skrev 2018-03-30 10:11:01 följande:
    Eftersom bilen är belånad blir det svårt att sälja den privat.

    Det bästa för er är att gå in till en bilhandlare så tar de er bil och ger er en ny samt ändrar om lånet.De kan allt om billån och hur man bytar lån när man bytar bil.Sen sköter de allt pappersarbete.
    Varför skulle det vara svårt att sälja den privat?
  • Äldre 3 Apr 14:53
    #6

    Jag har nu insett att jag kan få ut mer för den gamla än vad jag har lån på. Typ dubbelt så mycket ungefär, om jag säljer den privat. Men hur gör man om man vill byta in den hos bilhandlaren?

  • Äldre 3 Apr 15:05
    #7
    Stardust74 skrev 2018-04-03 14:53:23 följande:

    Jag har nu insett att jag kan få ut mer för den gamla än vad jag har lån på. Typ dubbelt så mycket ungefär, om jag säljer den privat. Men hur gör man om man vill byta in den hos bilhandlaren?


    Du går in till bilhandlaren pekar på gatan och säger: där är min bil. De kollar regnr i datorn och ser hur mycket den är belånad. Du väljer en bil du vill ha och sen säger de hur stor mellanskillnaden blir.

    Tänk på att de priser på bilar du ser på blocket är det filk vill ha men sällan blir det faktiska slutpriset.

    Sen måste du jämföra samma miltal, samma slitage, samma utrustning, vilka delar som är bytade, vilka som behöver bytas osv osv.

    Sen är det svårt att bli av med en bil som besiktigades för länge sen. Lättare med en nybesiktad bil.

    Bilar i de övre prisklasserna kan ta lång tid att sälja. Ibland flera månader. Bilar i de lägsta klasserna under 10.000 kr går på två dagar.
  • Äldre 3 Apr 15:16
    #8

    Det är inte svårt att sälja en bil med lån på, du gör upp affären på banken så löser köparen lånet och får kvitto på insättningen. Du får det som överskrider skulden, senaste bilen jag sålde kostade 170 000:- tog ett dygn på blocket.

    Byter du in den bjuder dom dig 20% under vad dom kan få för den minst.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 3 Apr 15:32
    #9

    Varför måste du köpa ny bil precis just nu? Om ni bara har en bebis så får ni plats i vilken bil som helst så länge ett barnvagnschassi går in i bakluckan. Jag hade en liten Corolla tills vi fick vårt andra barn, och vi fick plats med sommarsemesterpackningen i den oxå.

    Utvärdera om ni verkligen behöver ny bil. Om inte så ta något år till att lösa lånet på den och spara ihop lite mer till den nya.

  • Äldre 4 Apr 15:35
    #10

    Behöver en ny bil, har 3 barn nu och 4:e på väg. Har stor hund och behöver plats för barnvagn:) 
    Men lånet som är kvar är så pass litet att om jag säljer den privat så borde jag få ut lite mer än vad som är kvar på lånet och om jag lämnar den som inbyte så borde det väl gå jämt upp kanske? Vilket är bäst, sälja privat gissar jag, så kanske skulle testa. Men smidigt att bara byta in den? Hur gör man för att förhandla så bra som möjligt?
    Ny bil kostar ca 95 k
    Min bil värde privat-privat ca 45-49 k
    Lån kvar ca 29 k

  • Äldre 4 Apr 15:49
    #11
    Stardust74 skrev 2018-04-04 15:35:57 följande:

    Behöver en ny bil, har 3 barn nu och 4:e på väg. Har stor hund och behöver plats för barnvagn:) 

    Men lånet som är kvar är så pass litet att om jag säljer den privat så borde jag få ut lite mer än vad som är kvar på lånet och om jag lämnar den som inbyte så borde det väl gå jämt upp kanske? Vilket är bäst, sälja privat gissar jag, så kanske skulle testa. Men smidigt att bara byta in den? Hur gör man för att förhandla så bra som möjligt?

    Ny bil kostar ca 95 k

    Min bil värde privat-privat ca 45-49 k

    Lån kvar ca 29 k


    Jag trodde du hade en dyrare bil. En för 45 borde inte ta så lång tid att sälja men man vet aldrig.

    Då tjänar du mest på att sälja den privat.

    Hos bilhandlare blir det jämt skägg kanske tom lite emellan. De måste ju sälja vidare den med vinst.Det är ju det de lever av.

    Skriv ut köpekontrakt från Blocket.

    Följ med i bilen när den ska provköras.
  • Mon 13 Apr 2020 18:01
    #12

    Hej. När ni hittat en ny bil kan ni fråga vad ni får i inbyte för nuvarande bil. Tänk på att det ofta går att pruta på bilen ni tänkt köpa om ni inte lämnar inbytesbil.

    Vad er nuvarande är värd kan du se på bilpriser.se samt biluppgifter.se genom att ange reg.nr

Svar på tråden Köpa ny bil med lån på den gamla