• Elliot1

Gravid vegan - någon med erfarenhet?

Hej!

Jag har precis plussat för andra gången. Min första graviditet slutade i MF i augusti. Sen dess har jag börjat äta vegansk kost och jag vill nu vara säker på att jag får i mig det jag ska. Jag äter såklart varierat och ser till att få i mig protein, kolhydrater och fett men jag tycker det svåra är vitaminer och mineraler, därför tar jag tillskott. Någon som kan kolla på denna lista med vad jag tar och se om något saknas? :)

Kosttillskott Gravid från Apoteket (80-200% av DRI):

Vitamin A

Vitamin D

Vitamin B1, B2, B6, B12

Vitamin C

Vitamin E

Niacin

Folsyra

Kalcium

Jod

Järn

Zink

Koppar

Selen

Sedan tar jag extra tillskott av:

B12

Omega-3 (linfröolja)

Alla trevliga tips och råd gällande vegansk kost och graviditet är välkommet!

• Svar på tråden Gravid vegan - någon med erfarenhet?
  • Vita_tassar

Hej, jag är också vegan, gravid i vecka 25 nu!

När du är gravid behöver du också omega 3 med EPA- och DHA-fettsyror, enda vegetabiliska källan till det är omega 3 från alger, finns att beställa eller på vissa hälsokostbutiker och apotek.

Jag äter en multivitamin med 100% RDI av järn, men behöver ändå ta mer järntillskott i det här stadiet av min graviditet, så tänk på järnet. Många gravida behöver ju mycket järntillskott fast de äter kött, men jag känner att kag kunde varit noggrannare med kosten. (Mycket gröna grönsaker, frön, fullkorn och baljväxter. Stek gärna mat i gjutjärnspanna och undvik kaffe eller te i för nära anslutning till mat. Komplettera med c-vitamin i frukt eller grönsaker så tas järnet lättare upp.)

Ser ju bra ut annars. Ät varierat också. Heja dig! :)

• Elliot1
    Vita_tassar skrev 2018-03-28 13:05:37 följande:

Hej, jag är också vegan, gravid i vecka 25 nu!

När du är gravid behöver du också omega 3 med EPA- och DHA-fettsyror, enda vegetabiliska källan till det är omega 3 från alger, finns att beställa eller på vissa hälsokostbutiker och apotek.

Jag äter en multivitamin med 100% RDI av järn, men behöver ändå ta mer järntillskott i det här stadiet av min graviditet, så tänk på järnet. Många gravida behöver ju mycket järntillskott fast de äter kött, men jag känner att kag kunde varit noggrannare med kosten. (Mycket gröna grönsaker, frön, fullkorn och baljväxter. Stek gärna mat i gjutjärnspanna och undvik kaffe eller te i för nära anslutning till mat. Komplettera med c-vitamin i frukt eller grönsaker så tas järnet lättare upp.)

Ser ju bra ut annars. Ät varierat också. Heja dig! :)

Hej!

Tack för tips! Jag läste lite mer imorse om just omega-3 och insåg att jag behöver ha alger istället för linfrö. Men det är ju så sjuuuuukligt dyrt. Men det är väl bara bita ihop :) Ska tänka på järn, har en tendens stt få lite låga värden där så det ska jag prata med barnmorskan om när det väl är dagar. Stort tack för din input! :)
  • veganenipyjamas

Jag är också gravid (med fjärde barnet) och vegan. Alla barnen är veganer och har varit det största delen av sina liv (förutom äldsta barnet som åt lite kött och fisk kanske max. en gång i veckan de första åren innan pappan också blev vegan). Jag brukar beställa DHA och EPA online från opti3omega.com/ De har tre till priset av två erbjudande. Barnen använder också deras D-vitamin spray och min man använder Joint-Vie för lederna och benen eftersom han tränar så mycket. Kan varmt rekommendera alla deras produkter.

När jag är gravid använder jag ett multivitamintillskott speciellt för veganska kvinnor: www.devanutrition.com/vegan-prenatal-multivitamin-mineral-one-daily.html. Tar också tillskott av DHA och dricker kalciumberikad sojadryck. Vid behov har jag även tagit extra järntillskott. Barnen tar tillskott av DHA, D-vitamin och jod (för att vi inte använder jodberikat salt), dricker sojadryck berikad med kalcium och B12 och tar ibland extra tillskott av B12.

Jag skulle rekommendera att du läser boken "Vegan for life" som har mycket bra information om vegansk kost i allmänhet men också speciellt för gravida veganer och för småbarn. Om ditt barn också ska äta vegankost så är det speciellt tillgången på järn som är viktigt i början.

• Pentra

Är du gravid skall du absolut INTE äta veganskt. Både du själv, och FRAMFÖR ALLT det växande barnet behöver en allsidig kost där ANIMALISKT PROTEIN är ytterst viktigt bl.a. för att HJÄRNAN skall kunna utvecklas optimalt samt för att stödja en hälsosam TANKEPROCESS. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• veganenipyjamas

Proteiner eller olika aminisyror är inget problem i en väl sammansatt vegankost. Detta att veganer skulle ha svårt att få tillräckligt med proteiner är sedan länge motbevisat och en kvarleva från en tid då man trodde att människokroppen behövde mera protein än den gör. Jag är själv vegan och doktorand inom ett naturvetenskapligt område, min man är vegan och i fysisk toppform och jag har tre veganska barn som är totalt friska och välutvecklade på alla sätt. Känner människor som varit veganer i hela sina liv och mår utmärkt. Hur är detta möjligt ifall animaliska produkter är livsnödvändiga?

• Vita_tassar
    Pentra skrev 2018-03-29 12:53:46 följande:

Är du gravid skall du absolut INTE äta veganskt. Både du själv, och FRAMFÖR ALLT det växande barnet behöver en allsidig kost där ANIMALISKT PROTEIN är ytterst viktigt bl.a. för att HJÄRNAN skall kunna utvecklas optimalt samt för att stödja en hälsosam TANKEPROCESS. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Frågar du vilken nyligen utbildad dietist som helst så får du svaret att vegetabilisk kost (vegansk) kan innehålla alla näringsämnen som kroppen behöver. Enligt Livsmedelsverket kan även barn äta veganskt kost om föräldern har lite koll på näringslära. Min barnmorska tyckte det var bra att jag var vegan.
  • Anonym (Ava)
    Pentra skrev 2018-03-29 12:53:46 följande:

Haha! Vad gör du för fel då som uppenbarligen äter animaliska produkter men ändå inte verkar ha en välutvecklad hjärna?

Förlåt, men är så himla tröttsamt med folk som har noll koll på var näringsämnen kommer ifrån men ändå bestämt ska öppna munnen.
  • Elliot1
    veganenipyjamas skrev 2018-03-29 12:16:52 följande:

Jag är också gravid (med fjärde barnet) och vegan. Alla barnen är veganer och har varit det största delen av sina liv (förutom äldsta barnet som åt lite kött och fisk kanske max. en gång i veckan de första åren innan pappan också blev vegan). Jag brukar beställa DHA och EPA online från opti3omega.com/ De har tre till priset av två erbjudande. Barnen använder också deras D-vitamin spray och min man använder Joint-Vie för lederna och benen eftersom han tränar så mycket. Kan varmt rekommendera alla deras produkter.

När jag är gravid använder jag ett multivitamintillskott speciellt för veganska kvinnor: www.devanutrition.com/vegan-prenatal-multivitamin-mineral-one-daily.html. Tar också tillskott av DHA och dricker kalciumberikad sojadryck. Vid behov har jag även tagit extra järntillskott. Barnen tar tillskott av DHA, D-vitamin och jod (för att vi inte använder jodberikat salt), dricker sojadryck berikad med kalcium och B12 och tar ibland extra tillskott av B12.

Jag skulle rekommendera att du läser boken "Vegan for life" som har mycket bra information om vegansk kost i allmänhet men också speciellt för gravida veganer och för småbarn. Om ditt barn också ska äta vegankost så är det speciellt tillgången på järn som är viktigt i början.

Tack så mycket för tips! Hur lång leveranstid brukar det vara på de omega3 tillskottet? Jag har också tänkt att ta slut på de vanliga gravid tillskotten jag tar och sen gå över till tillskott för gravida veganer. Har inte pratat med barnmorska ännu då det är så tidigt men ska ringa och skriva in mig nu efter påsk tänkte jag. Bara hoppas på att de förstår ens val av kost! :)
  • veganenipyjamas

Jag tror det brukar ta ungefär en vecka, men det var länge sedan jag beställde så jag är inte helt säker.

Med första barnet var jag nervös inför vad de skulle säga angående mitt kostval, men blev positivt överraskad. Ingen har haft något att negativt att säga. De kollade bara lite allmänt att jag fick i mig de viktigaste näringsämnena. Likadant var det sedan för barnen. Deras läkare vet om att de äter vegankost och hjälpte till att informera skolan så att barnen skulle få vegankost där också.

• Elliot1
    veganenipyjamas skrev 2018-03-30 12:16:15 följande:

Jag tror det brukar ta ungefär en vecka, men det var länge sedan jag beställde så jag är inte helt säker.

Med första barnet var jag nervös inför vad de skulle säga angående mitt kostval, men blev positivt överraskad. Ingen har haft något att negativt att säga. De kollade bara lite allmänt att jag fick i mig de viktigaste näringsämnena. Likadant var det sedan för barnen. Deras läkare vet om att de äter vegankost och hjälpte till att informera skolan så att barnen skulle få vegankost där också.

Åh härligt att de hade sån positiv inställning! Det känns ju väldigt gammaldags att påstå att man inte skulle kunna genomgå en graviditet och få ett friskt barn utan animaliska produkter. Speciellt inte i år, när allt kring att minska på animaliska produkter verkligen har blivit en trend eller vad man ska kalla det :)
Svar på tråden Gravid vegan - någon med erfarenhet?