Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-03-28 15:14:46 följande:
Hade barnen bott heltid hos oss hade båda givetvis fått börja. Ingen tvekan. Men det gör dem inte. De bor varannan vecka, med delad vårdnad och en förälder säger nej. Hon tycker att sporten är meningslös.
Jag vill poängtera att vi aldrig gör skillnad på barnen i andra sammanhang. De får exakt lika mycket julklappar för samma summa. Åker vi på semester följer ALLA med. Vi har valt att inte skaffa gemensamma barn heller, utan alla lever under samma villkor. De har exakt samma ekonomiska standard hos oss. Vi betalar hälften för båda, inte mer. De har tidigare gått på en aktivitet tillsammans där vi betalade bådas terminsavgifter helt och hållet. Mamman följde inte med och såg sitt barn en endaste gång och barnet valde då att sluta istället.
Återigen. Mamman HAR råd. Hon sa INFÖR BARNEN att hon tyckte att det var en idé att de börjar. Varför är jag den onda skurken i detta? Jag vill att barnen ska få börja, båda två. Vad ska jag göra åt att mamman säger nej?
Ska jag lämna min sambo? Vi kommer aldrig kunna bestämma gemensamt över barnen, de är inte våra.
Du är inte skurken i det hela. Ditt barn ska självklart få gå och det är bonusens mamma som ska förklara varför hennes barn inte får gå. Tycker lite grann att din sambo har rätt i att säga att barnet inte får gå för att mamma inte vill det (men det betyder inte att ni ska säga det). Så förklara för mamman att HON och ingen annan ska förklara för sitt barn varför hon ändrat sig.