Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Min syster känner sig utanför, vad göra???

Hej! Behöver verkligen all hjälp och alla tips jag kan få. Det är så att min syster tar studenten detta året och hon kommer ha sina närmaste kompisar på mottagningen. Hon är dock verkligen orolig att hon ska känna sig utanför på sin egen student pga två tjejer hon är nära. De har tydligen lärt känna varandra genom henne och de tre umgås endast om min syster arangerar något, tex som födelsedagsfester. Annars umgås hon enskilt med dom. Hon är orolig pga att detta hänt innan på hennes födelsedagsfest där kände hon sig utanför då de snackade väldigt mycket och umgicks ensamma lite under kvällen. Hon upplever att det är den ena kompisen som är "på" den andra väldigt mycket.

Detta är hon orolig ska hända igen. Hon har mycket ångest i perioder då hon tänker på ALLT, övertänker och är orolig. Hon har även lätt att känna sig utanför då hon är rädd för att bli ensam och det är grunden till hennes ångest egenligen. Det blir värre om hon druckit. Vill inte att hennes student ska förstöras pga detta. Hon har pratat med den ena kompisen om detta och hon  förstår henne och säger att hon ska tänka på det och ta lite avstånd då hon upplevde att den andra var väldigt på. Min syster vågar dock inte snacka med hon som är mer "på" då hon inte vill bråka, eller hon tycker snarare det är onödigt då de ändå träffas endast några få gånger per år och inte har kontakt annars. Hon vet att hon förmodligen inte tänker på detta och de har snackat om liknande saker innan då min syster upplever att hennes kompis endast träffar henne vänner och inte tvärtom. 

Vad ska jag säga och göra för att min syster ska må bättre? Ska hon snacka med sin "på" kompis att hon inte vill känna sig utanför på studenten som hon upplevde på sin födelsedag eller bara stunta i det då den andra kompisen redan vet om situationen? Blir jobbigt då hon är vääldigt nära dessa och min syster vill inte hamna i underläge heller om hon berättar för den andra. 
  • Svar på tråden Min syster känner sig utanför, vad göra???
  • Anonym (Anonym)
    sextiotalist skrev 2018-03-28 15:00:57 följande:
    Min motfråga är, hur länge kommer ni hålla din syster under armarna?

Det ni verkligen kan göra är att uppmuntra henne att söka hjälp, för även om studenten är ett unikt tillfälle där hon självklart ska må så bra som möjligt, så kommer det komma tusen och åter tusen tillfällen som din syster måsta lära sig hantera.
    Så kortsiktigt, ge din syster all uppmärksamhet på hennes dag, så det blir hennes minne för livet, var lite proaktiv hela dagen så hon inte känner sig utanför.

Långsiktigt, förmå henne att få hjälp med detta. Hon ska stå på egna ben snart och måste få verktyg så att hon hanterar detta i framtiden
    Alltså hon har inte problem med detta med andra människor utan bara med henne då hon upplever att hon försöker ta hennes kompisar ifrån henne. Dessutom bjuder min syster med henne på saker och aldrig tvärtom. Samtidigt kan det vara något hon inte tänker på så man vet inte. Hon går dock hos psykolog redan för att bli av med sin ångest. 
Svar på tråden Min syster känner sig utanför, vad göra???