Inlägg från: Anonym (åsikt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (åsikt)

Vad är missbruk

Tycker man hör på ordet vad det handlar om. Vad jag vet är definitionen av missbruk ett bruk som är skadligt och orsakar ett lidande.

• Anonym (åsikt)
    Anonym (Socker) skrev 2018-04-03 21:13:53 följande:

Ja det är ju klart. Alla människor är tex beroende av vatten. Alla är beroende av insulin, bara att diabetiker måste föra in det själva när kroppen inte kan. Men det är inget sånt beroende jag tänker på utan ett onödigt beroende som narkotika, nikotin, alkohol, spel sex osv. Saker vi inte behöver för överlevnad utan njutning.

Det som kvarstår är bedömningen om vad som är nytta och vad som är nöje. Är ökad livskvalitet klassat som njutning och därmed missbruk?

De flesta substanser har både för och nackdelar. Själv skulle jag vilja definiera ett missbruk som ett bruk av en substans med en negativ nettoeffekt för individen. Exempelvis är ett glas vin då och då oftast bara livskvalitetshöjande utan några negativa konsekvenser medans en flaska vin om dagen tvärtom har med sig en massa negativa konsekvenser (förstörda relationer, få sparken, kroppslig sjukdom, bakfylla, rödmosigt ansikte etc) som inte överstiger nyttan (en trevlig fylla). Sedan finns det en massa gråzoner och det är svårt för en utomstående att veta om det rör sig om ett bruk eller ett missbruk.
Svar på tråden Vad är missbruk