Anonym (Låt honom välja!) skrev 2018-03-28 19:47:13 följande:
När min då femårige son ville ha en fin klänning på sig på dagis kände jag viss oro men gömde undan mina egna fördomar och sa "självklart!". Men tog med andra kläder om jag visade och sa att han kunde byta till senare om han ville
När jag kom och hämtade honom kom tre andra femåriga killar och frågade mig var jag köpt hans klänning någonstans, för de ville ha likadana.
Min son är sån, han tar aldrig illa upp utan utgår alltid från att han själv har rätt (på gott och ont) men att andra kan få tänka annorlunda om de vill. Han kan kompromissa men viker sig aldrig för översittare.
Allt beror ju på hur din son är som person. Jag skulle låta honom gå klädd som påskkärring, men ta med kläder att byta till om han ledsnar.
Mina barn (flicka 5, pojke 9) brukar alltid ha förkläde och huckle på sig i skola/förskola sista dagen före påsk och jag har aldrig upplevt det som något problem.
Min son är lite som din men kan ibland bli väldigt ledsen över vissa saker och kan dra upp det ett år senare, vet inte vad det beror på faktiskt.
Jag tänker nog måla honom och sätta på huckle men så packar jag våtservetter ifall att :)
Jag minns inte hur det var förra året men barnen brukar klä ut sig på Halloween och det är en väldigt snäll klass, sonen brukar ha nagellack och när han tappade bort vantarna sist så gick han med mina rosa och det var ingen som sa något :)