• Bambys

Skadas fostret om man går över från Aco gravid till att förbättra sin egna kost och bara ta folsyra, D vitamin och omega3?

Hej,

Jag är nu gravid vecka 5 och sedan 6 mån innan min graviditet ( då jag planerade att bli gravid) tagit aco gravid för folsyrans skull. När jag snackade med min barnmorska per tel så sa hon( utan att ta något blodprov) att jag inte behöver ta aco gravid, utan det räcker med folsyra, D vitamin o omega 3. Kommer övergången från aco gravid till foösyra d vitamin o omega 3 skada fostret?

• Svar på tråden Skadas fostret om man går över från Aco gravid till att förbättra sin egna kost och bara ta folsyra, D vitamin och omega3?
  • Bambys

Tänkte kanske att det har under längre tid fått i sig mkt mer vitaminer än normalt o så slutar jag med de andra vitaminerna helt plötsligt, att fostret kanske känner brist helt plöstligt.

Va är era åsikter om omega 3 ( 2 kasplar dagsdos) varje dag när man vanligtvis äter fisk 2 g/v, kan det bli för mkt?

Är lite nojig med allt jag får i mig, det äe ju min första gång :)

• annabellelee

Du litar mer på random människor på internet, som du inte har en aning om vilka de är eller vad de kan om näringslära och graviditet, än en utbildad barnmorska, som redan sagt att det är okej?

Källkritik, är det ett begrepp som känns igen?

• Bambys

Som sagt var samtalet per tel och hon visste inte exakt vilka vitaminer och mineraler som fanns i den. Bor nämligen i norge och min kosttillskott är från Sverige, det va därför jag blev fundersam!

• Akireb

Lyssna på barnmorskan. Barnet kommer inte ta skada för att du byter till ett annat tillskott!

• Krusbärskompott

Har mycket svårt att tro att fostret tar skada.

Det kom dock en stor epidemiologisk studie i höstas (gjord i sthlm på tusentals barn) som visade att mammor som käkat multivitamin (typ aco gravid) under graviditet i lägre utsträckning fick barn med neuropsykiatriska diagnoser än mammor som "bara" tagit folsyra o ev järntillskott. Naturligtvis så är det inte ett säkert orsakssamband (kan ju vara massa annat som spelar in) men för mig kändes det bra att fortsätta m gravidvitaminer.

• Madicken Madicken
    Bambys skrev 2018-03-29 09:00:48 följande:

Hej,

Jag är nu gravid vecka 5 och sedan 6 mån innan min graviditet ( då jag planerade att bli gravid) tagit aco gravid för folsyrans skull. När jag snackade med min barnmorska per tel så sa hon( utan att ta något blodprov) att jag inte behöver ta aco gravid, utan det räcker med folsyra, D vitamin o omega 3. Kommer övergången från aco gravid till foösyra d vitamin o omega 3 skada fostret?

Det är skadligt att ta för mycket vitaminer. Både för foster, gravida och "vanliga" människor.

Det räcker med att rätt. Dvs mycket grönsaker. Rätt fett. Rätt kött. Inte för mycket kolhydrater. Fullkorn.

Folsyra är viktigt fram till 12 veckan. Gärna börja tre månader innan.

Det räcker med vanlig folsyra.Det behöver inte vara folsyra+extra.

Alltså om du ändå vill äta extra vitaminer måste du hålla koll på framförallt E och A. Lite för mycket av de kan orsaka skador på fostret.

På förpackningen står RDI. Läs igenom den noga.
Svar på tråden Skadas fostret om man går över från Aco gravid till att förbättra sin egna kost och bara ta folsyra, D vitamin och omega3?