• Äldre 29 Mar 22:24
    8034 visningar
    20 svar
    20
    8034

    Ljusgula väggar men vilken färg på gardinerna?

    Jag har en knepig ljusgul färg på väggarna och jag vet inte vilken färg jag ska ha på mina nya gardiner. Jag har haft bruna och mörkröda gardiner och det har sett helt okej ut men nu vill jag köpa nya men jag vet verkligen inte vad som passar till väggarna. Hjälp!

  • Svar på tråden Ljusgula väggar men vilken färg på gardinerna?
  • Äldre 29 Mar 22:37
    #1

    Vit skulle nog passa med tanke på att det låter som om du har pastellgult..

  • Bertra­m
    Äldre 29 Mar 22:40
    #2

    Hade nog målat om väggarna :P

  • Äldre 29 Mar 22:40
    #3
    cleanbandit skrev 2018-03-29 22:37:44 följande:
    Vit skulle nog passa med tanke på att det låter som om du har pastellgult..
    Den är så ljus att jag undrar om inte det skär sig nästan men jag ska testa med något vitt mot väggen för att se hur det ser ut.
  • Äldre 29 Mar 22:42
    #4
    Bertram skrev 2018-03-29 22:40:01 följande:
    Hade nog målat om väggarna :P
    Jag med om det inte vore så att det är massor av väggyta och nyligen målat. Det blev fel färg men vi upptäckte det för sent. Obestämd 
  • Äldre 29 Mar 22:44
    #5

    Tänkte spontant på någon starkare lilarosa. Men grönt fungerar också.

  • Äldre 29 Mar 22:44
    #6

    Grönt tycker jag passar med gult. Pröva med ljusa gröna gardiner om du inte vill ha för mycket kontrast eller mörk/mellangrön om du vill att det ska sticka ut lite mer.

  • Äldre 29 Mar 22:46
    #7
    Ggrodan skrev 2018-03-29 22:44:23 följande:
    Tänkte spontant på någon starkare lilarosa. Men grönt fungerar också.
    Grönt kanske inte vore så tokigt. Du menar mörkare grön? Vad jag än väljer så borde det vara en mörk och rik färg som kontrast till den ljusa väggen eller har jag fel?
  • Äldre 29 Mar 22:47
    #8

    Vilken känsla vill du ha? Om du vill ha lugn och diskret skulle ha gått mot beige. Vill man ha lite mer färg kan en ljusgrön i samma ton fungera. Utmana lite extra en skarpare gul eller brun/orange.

  • Äldre 29 Mar 22:49
    #9
    Leijan skrev 2018-03-29 22:44:34 följande:
    Grönt tycker jag passar med gult. Pröva med ljusa gröna gardiner om du inte vill ha för mycket kontrast eller mörk/mellangrön om du vill att det ska sticka ut lite mer.
    Grönt skulle kunna funka. Det blir nog en mörkare grön isf för jag gillar inte när möbler, väggar och gardiner  smälter ihop till en enda sörja utan jag gillar lite kontraster som fångar ögat och bryter av.
  • Äldre 29 Mar 22:51
    #10
    EnGladPingvin skrev 2018-03-29 22:47:10 följande:
    Vilken känsla vill du ha? Om du vill ha lugn och diskret skulle ha gått mot beige. Vill man ha lite mer färg kan en ljusgrön i samma ton fungera. Utmana lite extra en skarpare gul eller brun/orange.
    Det måste inte vara diskret men jag vill få en lugn känsla. Jag funderade på mörkt gul också men det kanske blir för matchat?
  • Äldre 29 Mar 22:54
    #11

    Om du inte vill ha någon stark färg på gardinerna kan du ju alltid måla om. Neutraliserade färger är alltid dem bästa, om man frågar mig!

  • Äldre 29 Mar 23:01
    #12
    Tihi skrev 2018-03-29 22:51:12 följande:

    Det måste inte vara diskret men jag vill få en lugn känsla. Jag funderade på mörkt gul också men det kanske blir för matchat?


    Vilken typ av gardiner tänker du dig? Du skulle t.ex kunna ha dubbla panelgardiner med vitt och en dovare gul.
  • Äldre 29 Mar 23:03
    #13
    cleanbandit skrev 2018-03-29 22:54:51 följande:
    Om du inte vill ha någon stark färg på gardinerna kan du ju alltid måla om. Neutraliserade färger är alltid dem bästa, om man frågar mig!
    Det var därför vi hade valt beige som visade sig vara ljusgul när den satt på väggen sen. Namnet på färgen hette tom något med beige.
  • Äldre 29 Mar 23:04
    #14
    EnGladPingvin skrev 2018-03-29 23:01:59 följande:
    Vilken typ av gardiner tänker du dig? Du skulle t.ex kunna ha dubbla panelgardiner med vitt och en dovare gul.
    Det har jag inte tänkt på men det kanske är en bra idé. Jag vill ha långa gardiner ända ner till golvet så mycket vet jag.
  • Äldre 30 Mar 07:04
    #15
    Tihi skrev 2018-03-29 22:46:25 följande:

    Grönt kanske inte vore så tokigt. Du menar mörkare grön? Vad jag än väljer så borde det vara en mörk och rik färg som kontrast till den ljusa väggen eller har jag fel?


    Nu har jag gjort lite research på miss Google och sett bilder. Ljusgult funkar till gardiner som är av palettfärger / ljusa.

    - vita

    - ljusgrå

    - ljusrosa

    - ljuslila

    - ljusgrön

    Det blir mer dynamiskt till den ljusa paletten på väggen.
  • Äldre 30 Mar 07:05
    #16
    Ggrodan skrev 2018-03-30 07:04:04 följande:

    Nu har jag gjort lite research på miss Google och sett bilder. Ljusgult funkar till gardiner som är av palettfärger / ljusa.

    - vita

    - ljusgrå

    - ljusrosa

    - ljuslila

    - ljusgrön

    Det blir mer dynamiskt till den ljusa paletten på väggen.


    Beige var fint med.

    Vad tycker du om för färger själv?

    Hur är resten i rummet inrett vilka färger?
  • Caramb­olan
    Äldre 30 Mar 07:56
    #17

    Gillar du kontraster så kanske en stormönstrad gardin med gula detaljer skulle passa bra!

  • Äldre 30 Mar 17:11
    #18
    Ggrodan skrev 2018-03-30 07:04:04 följande:
    Nu har jag gjort lite research på miss Google och sett bilder. Ljusgult funkar till gardiner som är av palettfärger / ljusa.

    - vita
    - ljusgrå
    - ljusrosa
    - ljuslila
    - ljusgrön

    Det blir mer dynamiskt till den ljusa paletten på väggen.
    Ggrodan skrev 2018-03-30 07:05:33 följande:
    Beige var fint med.

    Vad tycker du om för färger själv?
    Hur är resten i rummet inrett vilka färger?
    Jag tror mest på en grön gardin nu när jag har funderat lite på det här. Det är svårt att hitta en snygg grön men om man väl gör det kan den vara jättefin. Lavendel skulle säkert också vara fint. Möblerna är bruna. Normalt så dras jag mot mörkare färger så hellre en mörkblå än ljusblå som exempel. Vad snäll du är som googlade.
    Carambolan skrev 2018-03-30 07:56:30 följande:
    Gillar du kontraster så kanske en stormönstrad gardin med gula detaljer skulle passa bra!
    Också ett bra förslag.

  • Äldre 4 Apr 02:12
    #19
    Tihi skrev 2018-03-29 22:24:44 följande:

    Jag har en knepig ljusgul färg på väggarna och jag vet inte vilken färg jag ska ha på mina nya gardiner. Jag har haft bruna och mörkröda gardiner och det har sett helt okej ut men nu vill jag köpa nya men jag vet verkligen inte vad som passar till väggarna. Hjälp!


    Gula väggar

    HelVita gardiner

    Vita gardiner med växtmönster. Tex palmblad.

    Om du gillar starka färger så pasar lila och gul bra ihop.
  • Äldre 4 Apr 02:34
    #20

    Gult och grått tycker jag är fantastiskt fint tillsammans!

Svar på tråden Ljusgula väggar men vilken färg på gardinerna?