• Ohka

    Kan du skillnaden mellan "de" och "dem"?

    Jag får ofta höra av jag är "språkpolis" och/eller "språkfascist". Jag vet att jag är det och jag står för det. Ser jag stavfel, syftningsfel och liknande i en text blir jag vansinnigt irriterad och inte sällan påpekar jag det. Men inte av elakhet, eller "besserwinism"* eller för att såra personen, jag vill bara att han eller hon (ja, jag avskyr "hen" också) ska lära sig hur det ska vara. Visst, det låter pretentiöst men det är sant. 

    Jag kan känna, när jag läser ett inlägg med stav- och syftningsfel,  

    Men** det som stör mig mest är nog när folk inte kan skilja på "de" och "dem". Jag tycker själv det är knepigt ibland, men är jag osäker helgarderar jag med "dom". Och*** jag kan stava fel ibland, men det beror på att jag "slinter" på tangenterna och har för bråttom att posta, så de slinker med.

    Jag hittade ett test där man ska svara på om det ska vara "de" eller "dem", har inte testat själv ännu men jag ska göra det så snart jag är klar med denna tråd. Jag länkar till det nedan, och jag länkar även till några intressanta artiklar i ämnet. De har några år på nacken, men är ändå läsvärda!


    * Jag vet, det är inte ett ord. Men när jag sökte på det fick jag faktiskt en träff . ett inlägg från självaste FL! 

    **Jag vet att man inte "ska" börja en mening med
    men, men nu gör jag det ändå.

    *** Likaså vet jag att man inte "ska" inleda en mening med
    och. Ni behöver alltså inte påpeka det, men känner ni att ni måste så varsågoda...





    Artiklar:
    www.barometern.se/kalmar/hindra-attacken-mot-vart-sprak/
    www.barometern.se/kalmar/lar-er-svenska-spraket-for-sjutton/

    Test:
    www.barometern.se/kalmar/de-eller-dem-vagar-du-testa/

    Lycka till med testet!
    "Vem, jag? Nä inte jag - jag har ont i magen!"
  • Svar på tråden Kan du skillnaden mellan "de" och "dem"?
  • la anonyma

    Man får inleda en mening med både "men" och "och". Nemas problemas. (Jag ska dock erkänna att jag blev lite besviken när jag fick veta att den där regeln jag hade lärt mig i mellanstadiet inte var någon riktig regel, haha.) Och att vara kreativ och använda ord som inte redan är etablerade i det svenska språket är väl inte heller något som någon bör klaga på, tycker inte jag. ?

    Men för att svara på frågan så tycker jag att jag behärskar "de" och "dem" bra. Det jag ibland kan bli lite osäker på är till exempel meningar som "jag ska hem till de som gifte sig i somras"/"jag ska hem till dem som gifte sig i somras". Jag tänker att det första alternativet är rätt, men det känns inte helt självklart när jag tänker på det.

    Har inte gjort testet än men ska kolla på det. :)

  • la anonyma

    Det skulle inte vara ett frågetecken efter första stycket, hade gjort en smiley där.

  • Jag är bara jag

    Ja, det kan jag. Hade 5:a i betyg i svenska i skolan. Tror felet ligger där numer- man får inte lära sig rättstavning längre. "Dem" istället för "de" eller helt godkända "dom" är vederstyggligt! Byt ut dem mot oss så ser garanterat alla hur fel det blir! "Oss äter"- nej, jag skulle inte tro det...

    Ps: av trötthet och stress och ibland datorjävelns fel kan även jag stava fel. Men skilja på vad som efterfrågades här kan jag i alla fall. Tungan ute

  • la anonyma

    Fick 100%. Sa emot mitt förra inlägg lite i mina svar i testet och det blev rätt. :)

    Sedan så håller jag nog inte helt med om att det är så hemskt viktigt att de och dem blir rätt. Jag kan absolut störa mig på när det är fel, men tycker inte att det är så noga egentligen.

  • Crash Man

    Jag fick alltid lära mig att "de" ska användas på samma sätt som som ordet "jag" om meningen handlade om en själv och "dem" ska användas på samma sätt som  ordet "mig"

    T.ex

    Jag är hungrig - De är hungriga
    Det är synd om mig
    - Det är synd om dem

  • Tecum

    Jag hade också alla rätt, har inga problem att skilja mellan de och dem. Något som jag reagerar på när jag ser felen i skrift, det skaver rejält av någon anledning...

    Däremot är det inget fel att börja en mening med Men eller Och. Det gör jag ofta och medvetet, även fast jag också fick lära mig i skolan att "och" var big no-no att börja med. Det är ju skillnad på att göra språket smidigare eller att göra fel...

  • NELJ
    Jag är bara jag skrev 2018-03-30 16:08:05 följande:

    Ja, det kan jag. Hade 5:a i betyg i svenska i skolan. Tror felet ligger där numer- man får inte lära sig rättstavning längre. "Dem" istället för "de" eller helt godkända "dom" är vederstyggligt! Byt ut dem mot oss så ser garanterat alla hur fel det blir! "Oss äter"- nej, jag skulle inte tro det...

    Ps: av trötthet och stress och ibland datorjävelns fel kan även jag stava fel. Men skilja på vad som efterfrågades här kan jag i alla fall.


    Hellre ett dom än att de och dem blandas ihop. Eller han och honom... Huvva!
  • Aniiee

    Jag kan bara de och dem om jag inte tänker efter för mycket. Gör jag det så blir det fel. Inte hjälper det heller att jag först måste lista ut vilket språk jag tänker respektive kommunicerar på, det är inte alltid de sammanfaller.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • pyssel

    [quote=78594450][quote-nick]la anonyma skrev 2018-03-30 16:01:03 följande:[/quote] Det jag ibland kan bli lite osäker på är till exempel meningar som "jag ska hem till de som gifte sig i somras"/"jag ska hem till dem som gifte sig i somras". Jag tänker att det första alternativet är rätt, men det känns inte helt självklart när jag tänker på det.

    [/quote]

    Båda är rätt.


    Alla hästar hemma
  • Ohka
    Crash Man skrev 2018-03-30 18:54:36 följande:

    Jag fick alltid lära mig att "de" ska användas på samma sätt som som ordet "jag" om meningen handlade om en själv och "dem" ska användas på samma sätt som  ordet "mig"

    T.ex

    Jag är hungrig - De är hungriga
    Det är synd om mig - Det är synd om dem


    Det var ett enkelt "knep"!

    Med tanke på trådens ämne måste jag påpeka att du skrev som två gånger...

    Sorry!
    la anonyma skrev 2018-03-30 16:01:03 följande:

    Man får inleda en mening med både "men" och "och". Nemas problemas. (Jag ska dock erkänna att jag blev lite besviken när jag fick veta att den där regeln jag hade lärt mig i mellanstadiet inte var någon riktig regel, haha.) Och att vara kreativ och använda ord som inte redan är etablerade i det svenska språket är väl inte heller något som någon bör klaga på, tycker inte jag. ?

    Men för att svara på frågan så tycker jag att jag behärskar "de" och "dem" bra. Det jag ibland kan bli lite osäker på är till exempel meningar som "jag ska hem till de som gifte sig i somras"/"jag ska hem till dem som gifte sig i somras". Jag tänker att det första alternativet är rätt, men det känns inte helt självklart när jag tänker på det.

    Har inte gjort testet än men ska kolla på det. :)


    Jag var inte helt säker på det där med om och men, har bara fått för mig att man inte ska inleda meningar så. Men då ska jag göra det av hjärtans lust framöver. Och ofta också!

    Har inte heller gjort testet, fastnade i annat. Men jag ska kika på det i morgon, när jag är piggare!
    Tecum skrev 2018-03-30 18:55:21 följande:

    Jag hade också alla rätt, har inga problem att skilja mellan de och dem. Något som jag reagerar på när jag ser felen i skrift, det skaver rejält av någon anledning...

    Däremot är det inget fel att börja en mening med Men eller Och. Det gör jag ofta och medvetet, även fast jag också fick lära mig i skolan att "och" var big no-no att börja med. Det är ju skillnad på att göra språket smidigare eller att göra fel...


    Grattis!

    Ja, visst sticker det i ögonen när någon använder de och dem fel. "Jag frågade de vad klockan var. Dem svarade att det var tid att gå hem." Ryyyys...

    Men du, det där även fast... Nu vet jag att det används friskt både i tal och skrift, på TV och radio o.s.v. Men jag tycker att det är fel, orden betyder ju i princip samma sak. Det heter även om eller fastän, inte även fast. Men det kanske är jag som är gammal och grinig.

    la anonyma skrev 2018-03-30 16:01:42 följande:

    Det skulle inte vara ett frågetecken efter första stycket, hade gjort en smiley där.


    Visst är det typiskt att man gör en "skrivtabbe" i en tråd som handlar om rättstavning och liknande?
    Jag är bara jag skrev 2018-03-30 16:08:05 följande:

    Ja, det kan jag. Hade 5:a i betyg i svenska i skolan. Tror felet ligger där numer- man får inte lära sig rättstavning längre. "Dem" istället för "de" eller helt godkända "dom" är vederstyggligt! Byt ut dem mot oss så ser garanterat alla hur fel det blir! "Oss äter"- nej, jag skulle inte tro det...

    Ps: av trötthet och stress och ibland datorjävelns fel kan även jag stava fel. Men skilja på vad som efterfrågades här kan jag i alla fall. Tungan ute


    Jag hade bara 4:a i svenska, läraren sade att jag förtjänade en 5:a men hon hade redan satt "för många" (?!). En av mina klasskompisar hade lägre betyg än jag på alla prov och skrivningar samt nationella testet (visst hette det så? Jag gick ur högstadiet 1986...). Jag tyckte det var ganska konstigt att han fick 5:a men inte jag. Det visade sig att alla som fått femmor var medlemmar i MUF, och hon var moderat (hon sade det öppet när vi pratade om politik och hade skolval. Jag var tydlig med att jag var med i SSU...

    Det kanske är konspirationsteorier, kanske förtjänade jag inte en 5:a ändå, men jag kan inte släppa tanken på att hon kanske blåste mig på min 5:a och gav den till någon annan av ren illvilja.

    Enda 5:an jag hade var i engelska...

    Ja, datorn lever ofta sitt eget lilla liv, har jag noterat!
    NELJ skrev 2018-03-30 18:56:12 följande:
    Hellre ett dom än att de och dem blandas ihop. Eller han och honom... Huvva!
    Ja, det är också jätteirriterande. Hör/ser folk inte hur fel det låter när de blandar ihop han och honom?

    "Vem, jag? Nä inte jag - jag har ont i magen!"
Svar på tråden Kan du skillnaden mellan "de" och "dem"?