• Äldre 30 Mar 18:08
    3147 visningar
    15 svar
    15
    3147

    Ögonfärg på bebis?

    Vad skulle ni tro bebis får för ögonfärg om pappan har ljusbruna och jag gröna?


    Bf 9 sep
  • Svar på tråden Ögonfärg på bebis?
  • Äldre 30 Mar 18:12
    #1

    Svårt att säga! Jag har grönbruna och mannen blågröna ögon. Våra tre barn har:

    1. Marinblå ögon (mormors ögonfärg)

    2. Blågröna ögon med en brun cirkel runt pupiller

    3. Knallbruna ögon

  • Äldre 30 Mar 19:20
    #2

    Tycker det är svårt att säga! Min man kommer från ett land där nästan alla har bruna ögon(Afghanistan), han kan ha någon kusin/släkting med blå ögon. Han själv har mörkbruna ögon. Jag har ljusblå. Våran son som är 3 månader har ljusblå ögon som mig.


    Benjamin 24/12-2017
  • Äldre 30 Mar 23:23
    #3

    Vilka anlag bär ni på? Dvs vilken ögonfärg har era föräldrar?

  • Äldre 30 Mar 23:25
    #4

    ... det kan också vara svårt att säga tidigt. Jag har blå och min man har bruna. De flesta barn har ju blåaktiga när de föds, och det var först vid ca 1 års ålder som man tydligt såg att dotterns ögon är bruna.

  • Äldre 31 Mar 09:02
    #5
    Let it Rain skrev 2018-03-30 23:23:12 följande:

    Vilka anlag bär ni på? Dvs vilken ögonfärg har era föräldrar?


    Min mamma har blågröna och pappa blågrå

    Min sambos mamma har bruna och pappa gröna
    Bf 9 sep
  • Äldre 31 Mar 09:05
    #6
    Mawie skrev 2018-03-31 09:02:07 följande:
    Min mamma har blågröna och pappa blågrå

    Min sambos mamma har bruna och pappa gröna
    Bf 9 sep
    Ok. Väldigt förenklat kan man säga att det är 50% chans för bruna då. Det är din sambo som bestämmer vilken färg det blir på bebisens ögon genom det anlag han för över. Blir det ett brunt anlag så blir ögonen bruna.

    Vi hade samma "upplägg" och vår bebis fick blå ögon.
  • Äldre 31 Mar 09:19
    #7

    Tycker sånt här är lite roligt! mina ögon har ändrats under åren från blågröna till gröna och nu kommer det gulbruna fläckar i.


    Bf 9 sep
  • Äldre 31 Mar 09:32
    #8

    Svårt att avgöra. Jag har blågrå, pappan grönbruna. Sonen hade pappas ögon när han föddes och nu har han min! Konstigt....

  • Äldre 31 Mar 09:49
    #9

    Eftersom grönt hör till den bruna spektrat borde ert barn få brunt eller grönt. Men det är inte bara föräldrarnas egen ögonfärg som spelar in, ni har ju gener från tidigare generationer och de spelar även in.

    Jag har bruna, min mamma bruna och min pappa blå. Min sambos föräldrar har blå precis som han, även mor och far föräldrarna har blå. Det blev dominant och vår dotter har samma som sin pappa :)

  • Äldre 31 Mar 09:53
    #10
    MrsAJ88 skrev 2018-03-30 23:25:53 följande:

    ... det kan också vara svårt att säga tidigt. Jag har blå och min man har bruna. De flesta barn har ju blåaktiga när de föds, och det var först vid ca 1 års ålder som man tydligt såg att dotterns ögon är bruna.


    Vår son hade nästan svarta (mörkt grå) ögon när han föddes. Jag hyste en liten förhoppning om atr han skulle ha mörka ögon men efter några månader gick de mer och mer åt det ljusa hållet och när han var runt ett halvår så var de väldigt blå, vilket de fortfarande är (han är 2,5 år nu). Han ärvde pappas ögonfärg helt klart.
  • Äldre 31 Mar 10:32
    #11
    Gurkan25 skrev 2018-03-30 19:20:22 följande:

    Tycker det är svårt att säga! Min man kommer från ett land där nästan alla har bruna ögon(Afghanistan), han kan ha någon kusin/släkting med blå ögon. Han själv har mörkbruna ögon. Jag har ljusblå. Våran son som är 3 månader har ljusblå ögon som mig.


    Häftigt:D
    Bf 9 sep
  • Äldre 31 Mar 10:34
    #12
    Mawie skrev 2018-03-31 09:19:55 följande:

    Tycker sånt här är lite roligt! mina ögon har ändrats under åren från blågröna till gröna och nu kommer det gulbruna fläckar i.


    Min syster har ljusbrungula
    Bf 9 sep
  • Äldre 31 Mar 12:28
    #13

    Jag har blå ögon, min man har gröna. Hans föräldrar är jag osäker på, men inga bruna ögon. Mina föräldrar har blå och grå ögon. Min son har blå som jag, så jag är nyfiken på vilken färg flickan i magen får :)

  • Äldre 31 Mar 12:51
    #14
    IrriteradMamma skrev 2018-03-31 09:49:48 följande:

    Eftersom grönt hör till den bruna spektrat borde ert barn få brunt eller grönt. Men det är inte bara föräldrarnas egen ögonfärg som spelar in, ni har ju gener från tidigare generationer och de spelar även in.

    Jag har bruna, min mamma bruna och min pappa blå. Min sambos föräldrar har blå precis som han, även mor och far föräldrarna har blå. Det blev dominant och vår dotter har samma som sin pappa :)


    Men i ert fall blir det ju som det blev för oss, alltså att du förde över ett blått anlag till bebisen som också blev det avgörande eftersom du lika gärna hade kunnat föra över det bruna som isf varit dominant och slagit ut din sambos blå anlag.
  • Äldre 4 Apr 13:57
    #15
    Mawie skrev 2018-03-30 18:08:13 följande:

    Vad skulle ni tro bebis får för ögonfärg om pappan har ljusbruna och jag gröna?


    Kommer födas med blåa och sen stannar de eller ändras. Ögonfärgen beror på om barnet får din eller mannen gener eller om det blir blandat.
Svar på tråden Ögonfärg på bebis?