• Anonym (sara)

Vad kallas brottet och vad blir påföljden?

En bekant till mig sa sig kunna sälja tekniksaker billigare via någon slags mellanhand från en affär (det låter ju lite skumt, men något stöldgods var det alltså inte frågan om). En annan kollega hade köpt något av honom tidigare, och visst hade det tagit lång tid innan han levererade, men hon hade fått prylen i fråga.

Mitt problem är nu att jag beställde saker för en hel del pengar av honom, men det har varit 1000 ursäkter till varför han ännu inte kunnat leverera dem till mig. Jag betalade honom via Swish. Det har snart gått ett år och för några månader sen sa jag att jag ville ha pengarna tillbaka. Även nu en massa ursäkter. Det är fel med banken, swish strular, han har haft influensa mm mm. Nu har jag skrivit i ett sms (han verkar ha blockerat mina samtal) att jag tänker gå till polisen med detta.

Min fråga, kommer polisen kunna göra nåt? Vad kommer isf hända? Kallas detta förskingring?

• Svar på tråden Vad kallas brottet och vad blir påföljden?
  • Anonym (.)

Skulle nog säga bedrägeri. Den bekanta har lovat att leverera en vara och gör inte det trots betalning.

Förskingring är typ när man är kassör i en förening och använder föreningens pengar till sina privata saker.

Vet inte påföljd, det lär ju delvis bero på beloppet det rör sig om också. Har ni inget avtal eller annat skriftligt bevis om vad ni kommit överens om man det vara svårt. Så se till att spara all kommunikation med säljaren.

• Anonym (sara)

Tack för ditt svar, ja alla mail mm med säljaren är sparade. Hoppas också att Swish-betalningen räcker som bevis.

• Anonym (sara)

Sen vet jag inte riktigt hur en anmälan går till, förutom att man kontaktar polisen och gör en anmälan. Visar "bevis" antar jag. Sen då? Kommer det bli rättegång? Blir det ringa bedrägeri när det gäller så mkt som 16.000?

• Kjell2

Kan vara svårt få det till bedrägeri då det kräver avsikt att lura. Men polisanmäl och vänd dig till kfm för att kräva tillbaka dina pengar.

• Anonym (Civilt)

Det jhär är troligtvis inget brott alls, utan det vi kallar för civilrätt. Ni hade ett avtal som han bröt och du kan testa att vända dig till Kronofogden för indrivning. Om han bestrider får du lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten, vilket tyvärr är en lång ocg dyr process där det inte är säkert att du får igen vad det kostar.

• Anonym (***)
    Anonym (sara) skrev 2018-03-30 18:27:10 följande:

En bekant till mig sa sig kunna sälja tekniksaker billigare via någon slags mellanhand från en affär (det låter ju lite skumt, men något stöldgods var det alltså inte frågan om). En annan kollega hade köpt något av honom tidigare, och visst hade det tagit lång tid innan han levererade, men hon hade fått prylen i fråga.

Mitt problem är nu att jag beställde saker för en hel del pengar av honom, men det har varit 1000 ursäkter till varför han ännu inte kunnat leverera dem till mig. Jag betalade honom via Swish. Det har snart gått ett år och för några månader sen sa jag att jag ville ha pengarna tillbaka. Även nu en massa ursäkter. Det är fel med banken, swish strular, han har haft influensa mm mm. Nu har jag skrivit i ett sms (han verkar ha blockerat mina samtal) att jag tänker gå till polisen med detta.

Min fråga, kommer polisen kunna göra nåt? Vad kommer isf hända? Kallas detta förskingring?

Kommer inte hända ett skit. Du kan se dig blåst på pengarna.

Min svåger betalde en man på blocket 20.000 kr för en appledator.

Mannen tog pengarna men försvann sen.

Trots att bedragarens kontonummer syns och det då är lätt att se bedragaren gjorde polisen inte ett skit.

Turligt nog för honom är hans mamma en curlare. Trots att hon har vanligt jobb med vanlig lön gav hon honom 20.000 kr.
  • Kjell2
    Anonym (***) skrev 2018-04-04 15:13:57 följande:
    Kommer inte hända ett skit. Du kan se dig blåst på pengarna.

Min svåger betalde en man på blocket 20.000 kr för en appledator.

Mannen tog pengarna men försvann sen.

Trots att bedragarens kontonummer syns och det då är lätt att se bedragaren gjorde polisen inte ett skit.

Turligt nog för honom är hans mamma en curlare. Trots att hon har vanligt jobb med vanlig lön gav hon honom 20.000 kr.
    Gjorde din svåger något försök via kfm?

• Anonym (***)
    Kjell2 skrev 2018-04-04 15:30:09 följande:

Gjorde din svåger något försök via kfm?

Det vet jag inte.
  • Anonym (***)

Men det tror jag inte.

Förresten tar väl de rätt så bra betalt för sina tjänster?

• Kjell2
    Anonym (***) skrev 2018-04-04 15:46:17 följande:

Men det tror jag inte.

Förresten tar väl de rätt så bra betalt för sina tjänster?

En utmätningsärende landar på ca 400 kr vilket kommer på motparten om skulden faställs.

Oftast lättar att visa på en skuld jämfört med bedrägeri.

Ibland räcker det med att fylla i blanketten om utmätning från kfm, skicka till motparten och säga att kommer inga pengar inom tre dagar går ärendet til kfm.

• Anonym (sara)

Nu säger den här idioten som är skyldig mig 16.000 att han gjort överföring till mig igår onsdag och att han ringt till sin bank som sagt att pengarna ska vara framme på lördag, alltså 4 bankdagar. Det finns väl ändå inte att det kan ta så lång tid? Låter som ännu en lögn....

• Kjell2
    Anonym (sara) skrev 2018-04-05 12:50:43 följande:

Nu säger den här idioten som är skyldig mig 16.000 att han gjort överföring till mig igår onsdag och att han ringt till sin bank som sagt att pengarna ska vara framme på lördag, alltså 4 bankdagar. Det finns väl ändå inte att det kan ta så lång tid? Låter som ännu en lögn....

Vänta till på måndag. Gå in på kfm hemsida. Leta reda på blanketten för utmätning. Skriv ut och fyll i. Skicka en kopia idag till idioten idag. Säg att du skickar till kfm nästa onsdag om du inte har pengarna.

• Anonym (M)
    Anonym (sara) skrev 2018-04-05 12:50:43 följande:

Bara om han fört över pengarna från utlandet, annars finns det ingen bank inom Sverige där det tar så lång tid. 

Be honom om kvitto på överföringen, det är enkelt att få från banken. Och sen när du fått det kan du meddela att är inte pengarna inne på lördag så sätter du igång ärende hos både Kronofogden och polisen (att det senare kanske inte ens går är ju inget han behöver veta).
Svar på tråden Vad kallas brottet och vad blir påföljden?