• Äldre 31 Mar 00:25
    27797 visningar
    24 svar
    24
    27797

    Köpa hund-tik eller hane?

    Hej

    Söker lite tips och råd vad gäller köpa valp. Vi har tittat runt mycket och fastnat för Cavalier king charles spaniel. Vi har hittat en bra uppfödare i närheten, men tar gärna emot rekommendationer från er.

    En fundering vi har är om vi ska välja en tik eller hane. Någon med erfarenhet som kan ge lite feedback?

  • Svar på tråden Köpa hund-tik eller hane?
  • Äldre 31 Mar 00:59
    #1

    Jag hade valt tik med den tuungt vägande vetenskapliga grunden "för jag/vi har alltid haft tikar".

    Lite mer opartiskt... Tikar löper 2ggr/år, vilket kan vara lite jobbigt. Hanhundar (i stan) kommer bli påverkade av löptikar i princip varje dag, för det är alltid någon i området som löper.
    Tikar kan drabbas av cancer i juver och/eller livmoder. Vet inte om hanar drabbas av cancer lika mycket.
    Generellt blir tikar inte lika stora som hanar.

  • Äldre 31 Mar 01:08
    #2

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Nu bor vi lantligt nära skog och sjö, men hundar finns en hel del här. Det är dock inte som att promenera i stan. Vet inte varför, men jag tänker också tik i första hand ????????

  • Äldre 31 Mar 01:38
    #3

    Jag har haft mestadels tikar. Jag är inte så förtjust i att hanar skälver överallt. Går man på promenad så vill dom gärna kissa mot folks staket eller portstolpar. En parkerad bil. Lyktstolpar. Blomkrukor osv. Jag tycker att det är pinsamt så det är väl mest därför som jag har tik. En del tycker att det är jobbigt med löpet på tik men hunden lär sig ganska snabbt att städa efter sig. Om man inte sätter på en sån där löptrosa. Men då lär sig tiken varken att göra sig ren eller att städa. Hon sköter om det själv

  • Äldre 31 Mar 15:05
    #4

    Tack för att du delger dina erfarenheter. Blir kanske en til då????

    Något annat att tänka på?

  • Äldre 31 Mar 19:10
    #5

    Jag hade en tik som betedde sig som en hane, skulle stanna och markera överallt på promenader tillexempel. Det blev därför en hane när vi skaffade nästa hund. Ja det stannas mycket på promenader nu också men jag behöver inte ta hand om löpen iaf vilket jag tyckte var jobbigt tidigare.

    Det finns både för och nackdelar med båda könen.

  • Äldre 31 Mar 20:01
    #6
    +1

    Jag har också en kissmarkerande tik, men allt beror ju på vad man tillåter. Lär man hunden att när kopplet är på ska man följa matte/husse och inte stanna överallt, så har man inte problemet. Dock kan ju hunden kissa där den vill lösa i naturen.

    Hanar kan vara "lite extra hund" iom testosteron som kan visa sig som hanhundsagressivitet som blir lite mer att jobba med. Men även tikar kan vara rejält purkna mot andra, däribland min 11-åriga tik som morrar och surar mot alla hundar av båda kön...

    Jag kommer nog iallafall välja tik till nästa hund ändå.

  • Äldre 31 Mar 20:21
    #7

    Har haft både tikar och hanar

    Min erfarenhet är att du får jobba mer med en tik innan hon köper ditt resonemang en hane är mer jaja du är chef (när han är färdig så att säga och förbi könsmognaden) en hane kan vara totalt bränd i hjärnan där mellan ett och 2-2,5

    Tycker man får en lite djupare kontakt med en tik

    Sen löpen är lite jobbiga, vår förra blev totalt bränd när hon löpte, hon va mattes hund men när hon löpte kunde jag mer eller mindre bara precis dra åt helsike, sket fullständigt i vad jag sa :-/

    Tiken vi har nu märktes ingen skillnad hon var precis som vanligt vid löp.

    Vi valde att kastrera för att slippa oroa oss för livmodersinflammationer osv. Plus att det är rätt skönt att slippa löpen och att kunna åka hem till vänner som har hanar utan problem.

    Hanarna kan få testikelcancer

    Usch detta blev litta rörigt märker jag men det jag vill ha sagt är att det är svårt att säga vilket som är bäst. Det är så individuellt vilken personlighet dom har. Så gå efter rent praktiska saker som tex löp eller hanarnas skvättande.

  • Äldre 31 Mar 21:23
    #8

    Då har båda sina avigsidor med löp och skvättande????

    Då är det deras kynne i övrigt som får avgöra. Får ta ett snack med tilltänkta uppfödaren och se vilka tips hon kan komma med.

  • Äldre 31 Mar 21:27
    #9

    Jag upplever nog att en tik är mer följsam medan en hane är lite mer självsvåldig.

  • Äldre 31 Mar 22:30
    #10

    Tik, varje dag i veckan. Mestadels för att jag håller med EmberEyes inlägg #1


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Köpa hund-tik eller hane?