• Anonym (?)

Kvar efter räkningar - föräldraledig

I höst ska vi vara föräldralediga igen och jag börjar fundera (lite oroa mig) över vår ekonomi. Sist länsade vi sparkontot och denna gång vill jag inte utsätta oss för det. Sist anpassade vi inte våra kostnader efter en minskad inkomst. Har såklart lärt mig en läxa men vill ändå kolla runt lite. Vad har ni andra föräldralediga kvar efter räkningar är betalda. Alltså innan mat?

Vi har en tvååring sen innan och bara några få inköp behöver göras om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Kvar efter räkningar - föräldraledig
  • Anonym (Roxan)

Vi brukar ha tumregeln att vi ska kunna bära alla våra fasta kostnader (inkl mat) på en lön. Både jag och min man tjänar cirka 35 före skatt. På så vis har föräldrapenningen alltid varit bonuspengar som mest gått till kläder och nöjen, och i de fall då båda jobbar har vi råd att spara mycket och att gå ner mycket i arbetstid båda två.

• Anonym (?)
    Anonym (Roxan) skrev 2018-03-31 07:47:33 följande:

Vi brukar ha tumregeln att vi ska kunna bära alla våra fasta kostnader (inkl mat) på en lön. Både jag och min man tjänar cirka 35 före skatt. På så vis har föräldrapenningen alltid varit bonuspengar som mest gått till kläder och nöjen, och i de fall då båda jobbar har vi råd att spara mycket och att gå ner mycket i arbetstid båda två.

Smar. Om vi drar ner på amortering hade vi eventuellt klarat oss på sambons lön men väldigt knappt. Då ca 9000 kvar till mat etc.

I dagsläget har vi 36000 + 45000 före skatt så det är ju ok. Men har ju också dragit på oas kostnader därefter. Dyyrt boende tyvärr :( vill dock flytta men blir tyvärr inte värst mycket billigare. Bor i Stockholm.
  • Anonym (Tjej)

När jag var fl gick vi runt precis varje mån. Vi levde också som innan. Sambon har 40k/mån och jag hade 28k/mån innan jag var fl. Har två barn. Inget sparande.

När vi fick äldsta gick vi också precis runt och då hade vi totalt 10k/mån efter skatt om vi räknade ihop inkomsterna (jag lägsta fp och sambon var student.

Så omkostnaderna har ju ökat enormt...

• Anonym (Oroar mig också :-()

Vårt hus kostar oss ca 20.000 kr i månaden så är också aningens orolig inför den stundande föräldraledigheten

Jag kommer vara föräldraledig först och min make sedan, och oavsett hur vi gör så blir det ett rätt stort tapp. Jag skulle tippa på att vi kommer ha ca 30.000 kr över (idag har vi 60.000)

• Anonym (?)
    Anonym (Oroar mig också ) skrev 2018-03-31 08:12:04 följande:

Vårt hus kostar oss ca 20.000 kr i månaden så är också aningens orolig inför den stundande föräldraledigheten

Jag kommer vara föräldraledig först och min make sedan, och oavsett hur vi gör så blir det ett rätt stort tapp. Jag skulle tippa på att vi kommer ha ca 30.000 kr över (idag har vi 60.000)

Jäklar, har ni 60,000 kr kvar efter allt är betalt?? Det är vad vi får in netto.

Tror inte att ni behöver oroa er om ni kommer ha 30,000 kr kvar efter räkningar under föräldraledighet. Vi har ca 35,000 kr kvar i dagsläget. Då lever vi gott och sparar 12,000 kr. Men det vi sparar är ju ungefär så mycket pengar vi ?förlorar? varje månad i höst så inget sparande lär det bli.

Vi är inte så värst ekonomiska (längre). Eftersom vi bor där vi gör så blir livet dyrt
  • Anonym (?)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-31 08:09:18 följande:

När jag var fl gick vi runt precis varje mån. Vi levde också som innan. Sambon har 40k/mån och jag hade 28k/mån innan jag var fl. Har två barn. Inget sparande.

När vi fick äldsta gick vi också precis runt och då hade vi totalt 10k/mån efter skatt om vi räknade ihop inkomsterna (jag lägsta fp och sambon var student.

Så omkostnaderna har ju ökat enormt...

Vi hade 100,000 kr på sparkontot när föräldraledigheten börjar. I princip allt var slut när vi började jobba igen. Ett par resor och liten lätt renovering bidrog. Men även lite nallande varje månad till diverse. Hade sån ångest mot slutet :(

Denna gång har vi mer i buffert men vi vill också flytta så då kommer pengarna eventuellt gå till kontantinsats. Jag vet att vi inte kommer hamna i skiten, men samtidigt vill man ju inte tulla på all livskvalitet heller. Vardagspusslet är tufft som det är.
  • Anonym (.)

Vi gick i princip runt under föräldraledigheten, har för mig att sparkontot ökade marginellt under tiden.

Det ingen anledning att kraftigt minska omkostnaderna under perioden, om man före föräldraledigheten hade en vettig nivå på sparandet.

• Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-03-31 08:49:12 följande:

Vi gick i princip runt under föräldraledigheten, har för mig att sparkontot ökade marginellt under tiden.

Det ingen anledning att kraftigt minska omkostnaderna under perioden, om man före föräldraledigheten hade en vettig nivå på sparandet.

Vi sparar som sagt ca 12,000 kr de månader vi inte vabbar. Men sen tar vi ju av pengarna ibland till exempelvis resor och större inköp. Men sparkontot har ökat ca 70,000 kr senaste året så det ökar ju stadigt. Trots resor etc. men ändå. Det vi sparar är ungefär samma som vi förlorar med FP.
  • Anonym (X)

Blir fan mörkrädd när jag läser hur ni hanterar pengar och ekonomi. Min man och jag har ut i runda slängar efter skatt 25000-30000kr, vi bor i hus och har barn. Vi anpassar våra utgifter efter inkomst. Har ett stabilt sparande varje månad, äter och lever gott men inte i överflöd.

• Anonym (Elin)
    Anonym (X) skrev 2018-03-31 09:21:13 följande:

Blir fan mörkrädd när jag läser hur ni hanterar pengar och ekonomi. Min man och jag har ut i runda slängar efter skatt 25000-30000kr, vi bor i hus och har barn. Vi anpassar våra utgifter efter inkomst. Har ett stabilt sparande varje månad, äter och lever gott men inte i överflöd.

Men var bor ni då? Jag och min man har nyss köpt radhus för 5 mille och det var det ?billigaste? vi kunde hitta som är stort nog för en familj med två barn och två vuxna. Det kostar oss 13500 kr i månaden i räntor och amorteringar. Dessutom var vi tvungna att låna lite av en släkting till den kontanta delen och pantbrev+lagfart. Där amorterar vi 6000kr i månaden. Alltså kostar vårt boende nästan 20000kr i månaden. Vi får en månad utan sjukdom eller vab ut 50000kr tillsammans och det blir ändå inte speciellt mycket över när allt är betalt.
Svar på tråden Kvar efter räkningar - föräldraledig