• sussovich

Bli gravid efter missfall följas åt

Va på gynakuten igår (8+4) pga bruna flytningar sedan 5 dagar tillbaka och minskad gravidsymtom. Konstaterade ett MA (ofostrig graviditet), är så sjukt ledsen va... Imorse startade jag behandlingen och hoppas allt ska vara över snart...

Tänkt vänta 2 menstrationer innan vi försöker igen, det är inte för korttid va? Något jag behöver tänka på nu, när jag är igång med medicinsk behandling av denna ofostriga graviditeten? Är det vanligt o få samma sak igen, är ju inte super sugen på o uppleva samma sak igen kan jag säga...

Detta vart min första graviditet på första försöket så det tog ju sig väldigt fort, otroligt för o vara sant o det slutade ju så här ändå sååå ja...... Hoppas på lite mer tur till nästa gång, hellre att det tar ett tag o bli gravid än att uppleva detta igen!..

• sussovich
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-25 20:54:01 följande:

Jag beklagar :( vet precis vad du går igenom! Det är ovanligt med fler än ett missfall men det är klart att det förekommer. Jag hade ett ma som upptäcktes i v11 i december, i april fick jag ett vanligt missfall. Nu är jag gravid igen i V8 och allt ser bra ut på vul.

Det positiva är ju att du verkar ha lätt för att bli gravid! Vi har försökt ett år nu och håller tummarna för att det ska lyckas denna gången.

Usch hoppas jag inte behöver uppleva detta igen, varit såå jobbigt idag...

Tråkigt, jag beklagar dina MF och MA <3 .

Ja det är ju väldigt tur för oss, tänkte vänta 2 menstrationer innan vi börjar försöka igen. Det borde vara okej eller?

Håller alla tummar att din graviditet håller hela vägen denna gången!!
  • sussovich
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-26 10:07:53 följande:

Det verkar vara olika vad läkare rekommenderar. Vissa säger att man kan börja försöka direkt när man slutar blöda och vissa rekommenderar att vänta en mens.

Har du börjat blöda än? För mig fungerade inte cytotec, tog 3 doser men det slutade med skrapning.

Min läkare så vänta iallafall 1 mens, tycker det låter lite tidigt?..

Sen tror jag mitt psyke behöver lite mer tid på sig..

Jag vart väldigt osäker på om det skulle funka för tog första dosen på morgonen och 4 timmar efter en dos igen. Då hade det inte hänt något.. så jag bestämde mig för att klippa gräsmattan hemma i rask takt. Och efter det började det blöda massor och kom en sån sjukt stor klump, blöde mycket till sena kvällen.. Idag när jag vaknade så va det inget på bindan, satte mig på toa och då kom det massa igen. Men efter det har det varit ganska ljus rött, slemit blod bara. Jag hoppas att allt kommit ut nu och det bara är lite efter blödningar. Mycket sammandragningar och smärta till o från fortfarande bara som är lite jobbigt..

Den 7 augusti blir det återbesök för o kolla om jag är helt tom.

Konstigt att det inte funkade för dig, vilken vecka va du i?
  • sussovich
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-26 17:16:02 följande:

Skönt att det verkar funka! Cytotec är egentligen inte skapad för det här ändamålet, utan är en magsårsmedicin med biverkningen att den stöter ut foster. Så man får inte äta den när man är gravid. Fungerar bara för ca 30-40% och har fått oerhört stark kritik av många. Läkemedelstillverkaren avråder till att använda den i detta syfte men sjukvården fortsätter då det är billigt och effektivt på dem som de fungerar för. Finns en hel del artiklar om detta om man googlar. Jag var i vecka 11 när mitt ma upptäcktes, fostret hade avstannat i v 6 och sen dröjde det till v13 innan jag fick skrapas.

Har läst om det, men vill helst inte göra skrapning pga det kan gå så fel.. Så ville testa cytotec först o jag hoppas att allt kommer ut av detta nu.

Men cytotec ska inte tas efter v9 för då är det svårare för kroppen o stötta ut fostret fast om fostret dött tidigare och då är det bättre med en skrapning..
  • sussovich
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-26 20:45:36 följande:

Förstår att du ville prova! Det ville jag också, man slipper ju gärna bli sövd och opererad om man slipper :(

Ja exakt, nu hoppas jag bara att allt verkligen kommer ut så jag slipper en efter skrapning..

Det värsta med detta är tomm heten jag känner.. känner mig ensammast i hela universum just nu och gråten sitter högt upp. Hur går man äns vidare efter något sånt här?...
  • sussovich
    Anonym (Upptäckte MA v.19) skrev 2018-07-26 21:33:38 följande:

Ok jag fick cytotec på sjukhuset när jag borde varit i vecka 19 men fostret var då i vecka 12-13. Allt kom ut efter ca 10 tim. Allt kom ut i som i en säck så dom visste att allt var ute.

Beklagar ditt MA, det va ju bra att det gick så bra för dig med cytotec så sent.
  • sussovich
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-27 00:19:55 följande:

Jag förstår hur du känner dig. För mig var oron över att inte få fler barn värst, eftersom det tog rätt lång tid att ens bli gravid. Sen var jag orolig över att bli gravid, tänk om samma sak skulle hända igen? Och det gjorde det ju, även om andra gången var mycket lättare då kroppen tog hand om det själv och jag slapp alla sjukhusbesök.

På nåt sätt går man vidare, och nu sitter jag här, gravid igen i vecka 9. Så det kommer att bli lättare, jag lovar <3

Jag tog detta på ett sätt jag inte kunnat tänka mig själv, trodde aldrig jag skulle ta det så hårt... och oron över att det ska hända igen, a verkligen.. inte så kul o bära runt på något som inte änns fins lixom. Svårt det här, mina tankar får runt kan man säga.. men det lägger sig säker så småningom, tror det blev en sån chock för mig...
  • sussovich

Idag kom äntligen min mens efter mitt MA, så glad över detta haha.. Hur kan man vara glad över lite mens igentligen haha, men a det är ju ett litet kvitto på att kroppen är i balans igen :D.

Så här vart det för mig:

*Fick konstaterat MA på VUL i v8+4, då jag va hos gynakuten efter att jag hade haft bruna flytningar i 5 dagar..

*Påbörjade cytotec behandling dagen efter besöket hos gynakuten och kroppen kom igång att blöda efter 6 timmar, tog och klippte gräset rastakt på timme 5:a eftersom det inte hänt något och det fick blödningarna att komma igång ordentligt. Smärta och sammandragningar hade jag redan efter 30min, smärtan va på en nivå av 6/10-7/10 så ändå helt okej, dagen efter när jag rörde på mig tyckte jag va nästan värre ca 8/10.. Blödde mycket med mycket klumpar i 2 dagar, dag 3-4 va det ljusrött och slemmigt, dag 5-6 bruna flytningar och dag 7+ ingenting.

*Dag 10, negativt på ägglossningstest och gravtest.

*Va på återbesök hos gyn dag 14, där hon kollade om jag hade rester kvar och att allt såg bra ut. Hon sa då att allt såg fint ut, inga rester kvar, inga cystor, fina äggblåsor och ägglossningen va redan på G.

*Dag 10-15 negativt på ägglossningstest (testade detta då jag ville se när ÄL hade tänkt o komma igång igen).

*Dag 16 positivt på ägglossningstest och enligt Natural Cykles ägglossning dag 17.

*Dag 17 negativt ägglossningstest, ville kolla om jag hade en lång stegring.

*Dag 31, äntligen ville mensen komma igång. Jag har en cykel på 26 dagar i normala fall.

Så nu är det bara o hoppas på att kroppen känner sig i balans och vänta in nästa ÄL, så får vi se om det tar sig fort igen :) .

• sussovich
    Anonym (Mf) skrev 2018-08-24 19:55:10 följande:

Oj då blev din cykel ganska mycket längre. Då kanske jag får vänta lite till.

Om du hade äl dag 18, så räkna på ca 14+. Blir då ca dag 32 som mensen kanske kommer. Annars ta ett gravtest dag 35 om den inte skulle ha kommit igång innan det :).
  • sussovich
    Agnesmamma2012 skrev 2018-08-24 21:22:47 följande:

[quote=78993433][quote-nick]Anonym (Mf) skrev 2018-08-24 16:12:59 följande:[/quote-nick]Vilka erfarenheter har ni av mens efter missfall?

Jag fick tidigt mf för fyra veckor sedan, hade äl dag 18 på cykeln och borde ha BIM idag då jag har 28 dagars cykel. Men ingen mens i sikte.

Negativt på nog billigt test igår.

Jag fick konstaterat MA 2 dagar före midsommar , min mens har inte kommit än :/. Drygt om det ska börja strula nu . Regelbundet innan gravidteten . Tagit gravtest ?

Har du pratat med någon om detta? Kan vara så att din kropp behöver lite hjälp med att komma igång.. Finns mediciner för att få igång kroppen så att du ska komma i balans igen.
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt