• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Carolina92

Har nu gått två dagar sen jag fick beskedet om missfall, kan verkligen relatera till det ni säger.

Jag känner mig lite galen nästan. Det enda jag gör är att läsa trådar om folk som blivit gravida snabbt efter missfall och hur det har gått.

Alla är olika och att jag läser sånt hjälper ju inte direkt men det ger mig nån form av hopp om att kunna bli gravid snabbt igen.

Folk säger ja men tänk inte så mycket på det så kroppen blir stressad men jag kan inte koppla bort..

• MammaTilltvå27
    Carolina92 skrev 2018-10-18 18:00:50 följande:

Har nu gått två dagar sen jag fick beskedet om missfall, kan verkligen relatera till det ni säger.

Jag känner mig lite galen nästan. Det enda jag gör är att läsa trådar om folk som blivit gravida snabbt efter missfall och hur det har gått.

Alla är olika och att jag läser sånt hjälper ju inte direkt men det ger mig nån form av hopp om att kunna bli gravid snabbt igen.

Folk säger ja men tänk inte så mycket på det så kroppen blir stressad men jag kan inte koppla bort..

Det gör jag med. Största önskan är ju att bli gravid på nytt. Har fått min första mens nu efter mitt MA 16/9. Kände mig redo direkt efter att jag slutat blöda.

Men ja man känner verkligen hopp av att läsa alla solskenshistorier.

Jag har också väldigt svårt för att koppla bort tankarna om en graviditet o allt omkring.

Vilken vecka var du i?

Många kramar till dig. :)
  • Jojjans
    Carolina92 skrev 2018-10-18 18:00:50 följande:

Känner verkligen igen mig i att läsa ALLT som man kan relatera till ens egna situation. Jag var sjukskriven i totalt 3 veckor och ägnade så otroligt mycket tid åt det. Och bar såklart extremt målmedveten kring att öka chanserna och bli gravid så fort som möjligt.

Men nu när det snart gått 6 veckor så har en helt annan typ av tomhet infunnit sig. Besattheten - som ändå höll mig sysselsatt och målinriktad - har avtagit. Kvar finns en överhängande oro över att ?tänk om en ny graviditet inte tar bort den här tomheten?. Andra saker i livet som jag sett fram emot eller drömt om känns blekare.

Sorgen har verkligen sina faser.
  • Carolina92
    MammaTilltvå27 skrev 2018-10-19 00:25:18 följande:

Det gör jag med. Största önskan är ju att bli gravid på nytt. Har fått min första mens nu efter mitt MA 16/9. Kände mig redo direkt efter att jag slutat blöda.

Men ja man känner verkligen hopp av att läsa alla solskenshistorier.

Jag har också väldigt svårt för att koppla bort tankarna om en graviditet o allt omkring.

Vilken vecka var du i?

Många kramar till dig. :)

Tack, hoppas att det går bra för er! Håller tummarna.

Känns bättre när man får prata med andra i ungefär samma situation.

Jag var i vecka 6+5 när missfallet kom, 4 dagar innan hade jag sett på VUL att det fanns hjärtslag men blödningen fortsatte så missfallet var påbörjat. Var först så lättad när det såg bra ut på VUL sen gick det dåligt ändå några dagar efter :(
  • Carolina92

[/quote

Jojjans skrev 2018-10-19 06:31:33 följande:

Känner verkligen igen mig i att läsa ALLT som man kan relatera till ens egna situation. Jag var sjukskriven i totalt 3 veckor och ägnade så otroligt mycket tid åt det. Och bar såklart extremt målmedveten kring att öka chanserna och bli gravid så fort som möjligt.

Men nu när det snart gått 6 veckor så har en helt annan typ av tomhet infunnit sig. Besattheten - som ändå höll mig sysselsatt och målinriktad - har avtagit. Kvar finns en överhängande oro över att ?tänk om en ny graviditet inte tar bort den här tomheten?. Andra saker i livet som jag sett fram emot eller drömt om känns blekare.

Sorgen har verkligen sina faser.

Förstår helt, har altid gillat mitt jobb men just nu känns det så meningslöst, eller typ allt känns så...

Jag tror att hoppet kommer tillbaka när man får det där nya + på stickan, men jag antar att vi som fått missfall inte kommer kunna bli av med rädslan förns det finns ett barn i bilden..

Hoppas att det är vår tur snart, vi får peppa varandra!
  • Eureka

Har ni kollat med gravtest så hormonerna gått ur kroppen eller bara låtit det vara?

• Carolina92
    Eureka skrev 2018-10-19 08:03:21 följande:

Har ni kollat med gravtest så hormonerna gått ur kroppen eller bara låtit det vara?

Jag har inte kollat än då det är så kort tid sen mf.

Kanske bör göra det..
  • Anonym (Mf)
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-10-18 13:19:40 följande:
    Ja det kan inte vara lätt att dölja det då, kan tänka mig att du kommer behöva berätta det tidigare på grund av det. Om nu inte magen helt plötsligt bli mindre svullen igen.
    Ja men jag ska på VUL på måndag så då kommer jag få veta om det är en ofostrig graviditet eller ett hjärta som tickar.

Så just nu gömmer jag mig i stora kläder och hoppas att ingen ska se något.
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-10-19 08:03:21 följande:

Jag blödde i typ 12 dagar. När det slutade kollade jag och eftersom gravtestet visade endast svagt svagt positivt (knappt synligt) så började jag med äl-stickor för att ha koll. Äl kom exakt 3 veckor efter MF.
  • Eureka
    Jojjans skrev 2018-10-19 12:58:14 följande:
    Jag blödde i typ 12 dagar. När det slutade kollade jag och eftersom gravtestet visade endast svagt svagt positivt (knappt synligt) så började jag med äl-stickor för att ha koll. Äl kom exakt 3 veckor efter MF.
    Gått ca 3 veckor nu, köpte ett test som jag tar imorgon bitti! Borde vara blankt nu. Men vore skönt att få det svart på vitt så man vågar tro på det ifall det skulle bli ett plus igen framöver. Hade 8mm slemhinna kvar vid sista VUL men slutade blöda dagen efter. Gyn trodde jag skulle blöda nån vecka till.. kommer ut med första mensen kanske! De nämnde dock inget om att vänta med att bli gravid en månad..
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt