Stek löken och häll i allt utom kräftorna. Koka upp och lägg i dem på slutet.
Ett fiskrecept som jag serverade till 12 pers förförra nyår och fick stående oavationer:
Saffranslax:
4 pers
4 laxfiléer (bakas i ugn i 225gr ca 15 min) Krydda med salt&peppar&lite citron
Sås:
1 burk cocosmjölk
knivsudd saffran eller lite till ("lagom gul" färg på såsen)
4 msk sweet chili sås (Ying i glasflaska, ljusröd med röda bitar i)
1 msk arrowrot utrörd i lite av cocosmjölken
Koka upp cocosmjölken och tillsätt det andra. Låt koka ihop (går snabbt) och häll i arrowrotblandningen.
Servera med couscous och coctailtomat/rödlök/ruccola-sallad!
VIll man kan man servera jordnötter som tillbehör eller honungsmorötter:
Strimla morötter (500 gram till 4-6 pers, som tillbehör) i stavar (lite tunnare än pommes frites). Koka dem al dente och låt rinna av. Stek dem i lite smör tills de fått färg.
"Krydda" med 1 dl flytande honung och 1-2 msk vinäger. Salta&peppra.
Krossade saltade jordnötter och strö över. Låt dra ett par timmar i kylen. Kan ätas både varmt&kallt.... Jättegott!!
Efterrätt:
Avocadocreme 4 pers (eller 2 stora port.)
2 avocado
1½ dl vispad grädde
1½ dl florsocker
saft från 2 lime ca
Mixa florsocker och avocadokött till slät kräm, vänd ner grädden och servera i martiniglas, med en bit mörk choklad.
SÅÅÅ GOTT!!!
Honungskyckling:
4 pers:
Stek 4 kycklingfiléer i tärningar, så de är helt färdiga. Häll över 1 dl flytande honung, 2-3 msk Mrs Cheng soya, salt&peppar och låt koka ihop så det blir lite simmigt.
Servera med ugnsbakade rotfrukter, potatisklyftor, morotsstavar och palsternacksbitar i ugn, 45 min, 225 gr. Ingen förkok behövs. Ringla över olja och rör runt med händerna så allt täcks. Salta _efteråt_, annars blir det lätt torrt.
Gör världens godaste vitlökssås till: Minifraiche och Kavlis vitlöksdressing på tub (den lila). 2 brukar fraiche och 1 dl vitlökssås ungefär.
Sallad: ruccola, tomat, rödlök med aningens balsamvinäger droppat över.