• Ohka

En lycklig storfamilj?

@Yoizzyz! Det är mycket möjligt att Zazza98 sagt elaka saker om dig, det är självklart inte okej och jag beklagar djupt om du mått dåligt av det. Samtidigt var det lika illa av dig att kalla henne kärring och f*tta, man kunde tycka att du i din ålder (för du är väl i övre tonåren antar jag) borde veta bättre.

Du pratar mycket om att du är blyg, har svårt för sociala situationer o.s.v. Detta är inget de människor du möter kan förutsättas veta! Jag förstår att det kan vara svårt för dig att förklara det själv, men din pojkvän vet väl om att du har de svårigheterna? Han borde ha talat om det för sina föräldrar, så hade de varit "förvarnade" och kunde hanterat situationen annorlunda och förhoppningsvis bättre.

Det är Zazzas hem, och de regler hon sätter upp ska följas om du vill vara där. Att ropa "Hej!" när man kliver in i någons hem samt "Hej då!" när man lämnar det är inga orimliga regler alls. Tvärtom är det ren och skär artighet. Och det spelar ingen roll vilka "sovregler" som kan ha gällt för några månader sedan, regler kan ändras vid behov. Vill ni sova tillsammans enligt egna önskemål får ni göra det där det accepteras.

Du verkar anse att ditt mående ger dig rätt till specialbehandling och respekt (och självklart sjka du behandlas med respekt!). Men då får du allt lov att visa andra samma respekt! Zazza sade att hon fick ångest av att reglerna bröts, bemötte du det på ett vänligt sätt? Bad du om ursäkt för att ni brutit mot reglerna? Nej, du kallade henne f*tta... Att någon betett sig illa mot dig ger inte dig rätten att bete dig lika illa tillbaka.

Mitt råd är att ni sätter er ner och pratar ut ordentligt; du, Zazza, din pojkvän och din pojkväns pappa. Du har svårt med sociala situationer, men vill du umgås med Zazzas son och spendera nätter i hennes hem måste du anstränga dig för allas trevnad.

@Zazza! Det är inte okej med sk*tsnack, från någon av er.

Jag vet inte hur mycket som är sant av det Yoizzyz skriver, men det är uppenbart att det handlar om en skör ung flicka. Jag tycker som jag skrev nyss att det är ditt; och din mans, hem, ni sätter upp reglerna och ni har rätt att förvänta er att de följs.

Som jag också skrev tycker jag ni borde sätta er ner och diskutera ordentligt. Slå fast vilka regler som gäller, och kom överens om vad som händer om reglerna inte följs.

Du älskar naturligtvis din son, och du och han ska inte bli osams p.g.a. en tjej som han troligtvis inte kommer vara tillsammans med hela livet. Kanske går det att kompromissa lite med någon regel?

Lycka till!

sofiaellinor skrev 2018-04-02 23:56:19 följande:

Båda verkar ha betett sig fruktansvärt

Oavsett så är det Zazzas hem. Det är ingen som tvingar Yoizzyz att vara där, men Zazza bor där.
    ~ To the hilt! ~
  • Ohka
    ArthurDent skrev 2018-04-03 09:59:25 följande:

Det är klart att det är TS hus och till syvende sist hon som bestämmer.

Men det betyder ju inte att hon inte verkar ha betett sig jäkligt uselt.

Det behöver man ju inte en varudeklaration för att fatta att flickan är blyg, det fattar man ju redan när man läser TS. Det enda obegripliga var varför en uppenbart introvert person, enligt TS oprovocerat, plötsligt for ut i sådana otrevligheter (som i sig inte är ok).

Blyga människor får man att öppna sig genom att vara snäll och trevlig och lära dem att andra människor är ofarliga och välmenande. Det gäller allmänt, för vi ska vara sjyssta och snälla mot varandra. Att det är en människa ens barn har valt att vara tillsammans med ger bara ytterligare anledning att vara välkomnande, oerhört tråkig stil mot sonen annars.

Klart att man som husägare har rätt att sätta regler för hur ofta man vill ha andra där, men också en medmänsklig skyldighet att uppföra sig sjysst.

Jag tycker inte TS gjort några större fel, förutom om hon nu pratat illa om tjejen. Det är självklart inte okej. Som sextiotalist påpekar berättar tjejen själv att hon hamnat i konflikt med tidigare pojkvänners föräldrar. Någonstans får man börja tänka att om hela världen är emot en kanske man gjort något galet i sitt bemötande av världen...
    ~ To the hilt! ~
  • Ohka
    Tryggoglad skrev 2018-04-03 14:27:36 följande:

Om detta är på riktigt tycker jag det är djupt tagiskt, av många anledningar.
    Först och främst är det skrämmande att i princip ingen i tråden har några som helst kritiska åsikter om hur mamman beter sig inför och om sin myndiga sons flickvän.

Om tjejens beskrivning stämmer är mamman vidrig oavsett om hon har "rätt" att bete sig på det sättet i sitt eget hem.
    Nej, det är en del saker i tjejens beteende som kan diskuteras, kritiseras och som behöver ändras. Men det är helt klart att hon inte är helt ok, inte i balans, inte helt frisk, ev. nån diagnos..? (säger inte detta av elakhet eller så, bara en fundering).
    Då får man ju hantera det lite smidigt och lösningsfokuserat..

Några punkter.

1) Jag kan inte förstå varför tjejen väljer att gå hem till pojkvännens hem med tanke på hur vidrigt hon blir behandlad där. De flesta skulle säga; tyvärr, jag kan inte åka hem till dig så länge din mamma pratar skit om mig och behandlar mig på det sättet. Jag blir stressad, mår dåligt och känner mig kränkt av detta.

2) Jag kan inte förstå hur mamman kan med att behandla sin myndiga son på det sättet, prata skit om och förnedra hans flickvän. Hon får vara hur hon vill men om det är hans val så behöver hon respektera det.

Givetvis kan hon vara tydlig med regler och ställa krav men man kan göra det på ett rimligt sätt och med respekt. Respekt är inget man kan kräva, det är något man gör sig förtjänt av.
    Att exempelvis oombedd lägga upp mat på en vuxen människas tallrik och sedan gnälla om att man behöver kasta..? Vem gör sånt!? Det är väl inte 5-åringar det handlar om. 
    Man tar väl den mat man vill äta själv..

Om jag vore i tjejens läge skulle jag aldrig sätta min fot i det hemmet igen.
    Om jag vore i killens situation skulle jag ev. flytta ut (om möjligt) men jag skulle framför allt aldrig förlåta min mamma för att hon beter sig på det vidriga sättet.

Även om man kanske måste umgås några år till skulle jag minska ner kontakten och ev. barnbarn skulle mamman få träffa väldigt sällan och då bara om hon visade respekt.

Nu kanske inte mamman är så intresserad av en respektfull, vuxen relation med sin son men då får hon också acceptera och räkna med att den framtida relationen kommer att påverkas.

Jag har sett och upplevt detta i min närhet - att den typen av överbeskyddande och kontrollerande föräldraskap straffar sig senare. Då kan hon sitta och gnälla för att hon inte får träffa barnbarnen, att sonen inte kommer hem på jul etc.

Hur ni andra i tråden missar dessa perspektiv är en helt obegriplig gåta för mig.
    Jag hoppas inte detta är på riktigt.

Du kanske skulle läsa inläggen innan du uttalar dig om innehållet i dem, vi är flera som sagt att det givetvis inte är okej att prata illa om tjejen. Men nu har TS skrivit igen och sagt att hon inte gjort det. "Om tjejens beskrivning stämmer", skriver du. Ja precis, om  den stämmer... Ord står mot ord, men något bägge säger är att tjejen betett sig illa och hon har erkänt att hon kallade TS f*tta.

Jag 'är så less på att man ska ursäkta dåligt beteende med att någon inte är i balans. jag växte upp med en mamma som hade alla möjliga problem, blev utsatt för psykisk misshandel och en massa annat sk*t och det skulle jag bara ta, för "mamma mår inte bra". Även människor med diagnoser måste ta konsekvenserna av sitt handlande.

Du skulle alltså straffa dina barn för att farmor varit taskig mot dig för åratal sedan? 

~ To the hilt! ~
  • Ohka
    ArthurDent skrev 2018-04-03 11:29:14 följande:
    Vi vet ingenting om anledningen till varför flickan kommit i konflikt med tidigare pojkvänners föräldrar.

Här handlar det dock om flera månaders otrevligt beteende från TS sida, där flickan fått höra att hon är white trash, har fel vikt, inte är tillräckligt snygg för sin pojkvän, psykiskt instabil mm.

Jag tycker inte att det är något man kan vifta bort som en parantes till "har inte gjort några större fel", det är oerhört ohyfsat och otrevligt!

Till skillnad från TS har dessutom flickan uttryckt ånger över sina uttalanden, sagda när det brast för henne efter 8 månaders otrevligheter.

Skulle vara snyggt om TS tog ett liknande ansvar för sitt beteende ...
    Nej precis, vi vet inte varför hon kommit i konflikt med dem. Det kan mycket väl vara på grund av hennes beteende. 

Enligt TS har hon inte sagt något om flickans vikt. Det övriga minns jag inte om hon skrivit något om.

TS har också gjort fel, men det är fortfarande hennes hem. Hon får sätta upp vilka regler hon vill, och gillar ungdomarna inte det får de väl vara någon annanstans.

TS kanske tog så illa vid sig av att bli kallad f*tta att hon har svårt att vara ångerfull just nu. 
    En snyting i rätt ögonblick skapar ofta ett bättre utgångsläge för fortsatt diskussion.
Svar på tråden En lycklig storfamilj?