Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Är det okej att censurera äldre barnlitterarur- enkät.

Bella3724 skrev 2018-04-01 15:09:16 följande:

Jag håller på och skriver en uppsats om censur av äldre barlitteratur, och skulle gärna vilja få lite koll på vad folk tycker. Tack på förhand!

Den som vill förbjuda och censurera gårdagens barnböcker vill censurera de böcker som lästes av de generationer som grundade FN, skapade välfärdssamhällen, införde mänskliga rättigheter och lyfte enorma mängder människor ur fattigdom.
  • nattuw
    Kanttant skrev 2018-04-05 15:48:23 följande:
    Finns böcker som gavs ut för 15-20 år sedan som idag ges i nyutgåva där man uppdaterat hur karaktärerna kommunicerar för att reflektera sociala mediers intåg. 
    Pippi Långstrump på Facebook?
    Nya hyss av Emil på Tradera?
  • nattuw
    Madicken Madicken skrev 2018-04-05 15:40:53 följande:

När jag var liten läste jag en bok om en liten pojke som.

bodde i afrika. "Hans skinn är svart. Han är neger." Sånt kan du inte hitta idag. Texten är borta och utbytt mot nya bokstäver.

Det finns fortfarande barnböcker som utspelar sig i Afrika fast de ligger mer i takt med tiden:
    "Girafferna Jösta och Johan vill ha ett litet barn, fast de är av samma sort, likadan och likadan."
    - Jösta och Johan av Anette Skåhlberg

För den som är intresserad av moderna barnböcker finns ett smakprov på:
    ( www.smakprov.se/bok/j%C3%B6sta-och-johan/anette-sk%C3%A5hlberg/isbn/9789188579508 )
  • nattuw
    Madicken Madicken skrev 2018-04-06 19:12:39 följande:

Då får ju barnen aldrig lära sig hur man uttryckte sig. Jag själv älskar böcker med "gammalt" språk.

Ett lite mer ålderdomligt språk ger onekligen en annan läsupplevelse.
    Madicken Madicken skrev 2018-04-06 19:12:39 följande:

Under skulle det stå jag hatar omgjorda gamla böcker. Som tex att man skriver om gamla kitty till modernt språk.

Jag antar att du med Kitty avser Nancy Drew böckerna. Sådana böcker går nog inte skriva idag. Jag läste en barnbok (inte en Kitty utan en fem-bok) där jag kom på mig själv med att undra varför de inte bara tog upp mobilen och ringde efter hjälp...
  • nattuw
    Kanttant skrev 2018-04-06 20:41:07 följande:
    Pippi och Emil är väl ändå lite äldre än 15 år ;) Sen så skulle det ju vara rätt konstigt att göra så med böcker såsom Emil och Pippi, där handlingen till stor del bygger på vilken tid det utspelar sig. Det som jag pratade om var bok skriven på tidigt 2000-tal vars handling inte hade något med tiden och göra egentligen.
    Jag har en viss förståelse för att de tar bort ord och uttryck som anses stötande eftersom det riskerar att minska försäljningen. Att däremot lyfta in sociala medier för att få en bok att kännas modernare verkar lite väl krystat.

Fast vad vet jag. En uppdatering av "Pelle Svanslös på vift" till "Pelle Svanslös på Twitter" skulle kanske attrahera en helt ny publik.
Svar på tråden Är det okej att censurera äldre barnlitterarur- enkät.