• FGK

Akuten?

Hej. Gravid i v.6 (5+6). Har haft mensvärk under hela tiden men idag kom det två ggr i korta perioder men ondare än vanligt. Gick precis på toa och då var det lite röd/rosa flytningar. Kan det vara mf??? Ska jag åka in eller avvakta och se om det kommer mer blod??

• Svar på tråden Akuten?
  • FGK

Ska tillägga att vi hade sex innan idag, om det kan påverka? (Dock inte varit så de andra gångerna vi haft sex).

• Woopsie

Avvakta. Dom gör ju ändå ingenting åt det om det skulle vara missfall iom att det är så tidigt i graviditeten. Beklagar om det är missfall, men håller tummarna för er!

• enanna

Det finns tyvärr inget man kan göra så ingen orsak att åka in. Tyvärr! Det är för tidigt för att kontrollera graviditeten med ultraljud och ett eventuellt missfall går inte att stoppa. Men både mensvärk och rött är väldigt vanligt och behöver inte betyda något alls. Lycka till!

• EpicNurse

Nej du ska avvakta. Man åker inte till gynakuten för tidigt missfall så länge man blöder mindre än ca två fulla nattbindor i timmen eller har extrema smärtor. Dvs smärta som är värre än att alvedon+Ipren hjälper.

Sen behöver det i ditt falls absolut inte vara missfall. Det är jättevanligt med mensvärk och småblödningar. Avvakta till tisdag och kontakta din barnmorska om du är orolig.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ebo88

Ta det lugnt och avvakta. Dom kommer inte göra något på akuten. Du kommer få sitta och vänta i onödan på att få höra att du ska åka hem och avvakta och se vad som händer.

Mensvärk är helt normalt. Vissa har lite värk medan somliga känner av lite mer. Det kan dra i ena eller bägge sidor av ljumsken - det är ligamenten , växtvärk.

Det behöver inte alls vara ett missfall men kan vara början på ett.

Jag fick en färsk blödning med en svart klump i 6+0. Jag hade bruna flytningar i tre dagar efteråt. Jag fick göra vul dagen efter (pga tidigare komplikationer i graviditet) och ett hjärta slog.

I 7+6 fick jag ett till och allt var väl.

I 8+1 fick jag en till blödning och i 24 timmar efteråt hade jag rosa flytningar. Vul i 8+6 och allt var bra.

Från 8+1 till 10+6 så har jag haft rosa flytningar av och till. Ibland några dagar i sträck och ibland har det gått några dagar emellan och sen har jag fått igen.

De gånger jg blödit har det försvunnit på en gång. Va 2 tsk varje tillfälle och de rosa flytningarna har bara kommit vid toabesök på papper, inte i trosa.

Är nu i v.12+3 och allt såg bra ut på kub som jag gjorde i 11+5.

Om du inte redan skaffat bm så ring en på tisdag så kan du prata av dig med henne och ventilera din oro och få ett professionellt utlåtande. Samt så kan du boka in ett privat vul om någon vecka om din oro inte släpper.

• IrriteradMamma

Ett tidigt missfall är inte akut, om än väldigt jobbigt psykiskt. Så nej, du borde inte ta upp plats på akuten.

• Ebo88
    FGK skrev 2018-04-01 18:48:08 följande:

Ska tillägga att vi hade sex innan idag, om det kan påverka? (Dock inte varit så de andra gångerna vi haft sex).

Sex kan vara anledningen. Slemhinnorna blir rätt så sköra
  • FGK

Tack för era snabba och lugnande svar! Hoppas på att det inte kommer mer och att det bara var normala symptom. Ska ha första mötet med bm om en vecka.

• Förstagångsgravid

Hej! Hoppas blödningarna avtar och att du kan få slappna av och njuta av graviditeten igen :)

Jag fick extremt ont i magen (v 6+3), högg på ett sätt som gjorde att man direkt förstod att något var fel i onsdags, fick efter det lite bruna flytningar som på lördagen övergick helt till blod. Då jag äter blodförtunnande åkte jag in till gynakuten och blev jättefint bemött.

Dom tog massa prover och sen fick jag göra ett vul, där såg man att embryot var kvar men att det bara var i v 5+5 och att inget hjärta slog. Så dom ville inte göra något utan har en ny tid för vul om en vecka för att antingen se så att kroppen klarat av missfallet själv, eller för att verkligen försäkra sig om att inget hjärta börjat slå under denna veckan.

Besöket tog ca 4timmar för dom har ju massa andra mer akuta saker att ta före, men välkommen var man varje fall :) Och om det skulle bli störtblödningar, dom beskrev en sån blödning som att man skulle blöda igenom en binda på 30min, eller att man höll på att svimma av smärtan, skulle man komma in direkt igen!

I mitt fall är jag säker på missfall, hade en konstig instinktiv känsla i kroppen hela tiden och på eftermiddagen i lördags fick jag extremt ont ett par timmar, sen lugnade det sig och när jag sen gick på toaletten igår kom allt ut på en gång, helt och fint och utan någon smärta alls. Efter det har jag knappt blött alls.

Så jag kände på mig att något var fel direkt, och även om dom inte kan göra något på sjukhuset direkt så kände man sig välkommen och det kändes bättre för en själv att åka in!

Inte meningen att kapa din tråd, ville bara säga hur det var för mig och att man visst kan åka in! Varmt och stort lycka till :)

• Carro04
    EpicNurse skrev 2018-04-01 18:50:20 följande:

Nej du ska avvakta. Man åker inte till gynakuten för tidigt missfall så länge man blöder mindre än ca två fulla nattbindor i timmen eller har extrema smärtor. Dvs smärta som är värre än att alvedon+Ipren hjälper.

Sen behöver det i ditt falls absolut inte vara missfall. Det är jättevanligt med mensvärk och småblödningar. Avvakta till tisdag och kontakta din barnmorska om du är orolig.

Ipren bör väl ändå undvikas vid graviditet? I övrigt instämmer jag med det du skriver.
  • EpicNurse
    Carro04 skrev 2018-04-02 16:12:13 följande:

Ipren bör väl ändå undvikas vid graviditet? I övrigt instämmer jag med det du skriver.

Ja men om man har missfall så kan man så klart ta det.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • FGK

Blödningarna har inte avtagit utan blivit mer, och små klupar, dock inget som skulle kunna vara ett foster. Och smärtan blivit värre.. Talade med en vän till mig som även är läkare, som sa att det mest troligt var ett MF. Får helt enkelt kolla upp det imorgon, men känner på mig att det inte är bra :?(

Svar på tråden Akuten?