• milli79

Får era 7-9 åringar veckopeng?

Skriv gärna hur mycket och när de började få det. Vad ska de köpa för veckopengen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får era 7-9 åringar veckopeng?
  • SilverEmma

Vi började med veckopeng när ungarna gick i nollan och ettan (det skiljer ett år på dem). Då fick yngsta 20 kr/vecka och äldsta 25 kr. Sen var tanken att det skulle öka 5 kr/läsår. För de pengarna kunde de välja att köpa något de själva ville ha som lördagsgodis (om de inte ville ha det vi vanligtvis köpte hem) eller spara för att köpa någon leksak de ville ha. Enda motkravet var att de skulle hålla iordning på sina rum och själva hålla koll på biblioteksböckerna de lånade hem från skolan. Rummen hölls ganska bra koll på men böckerna hade de noll koll på, jag har fått påminna dem varje vecka, vi har ofta tillsammans letat efter försvunna böcker efter jag fått påminnelse på sms när de är sena. Ibland har vi bara glömt bort att ge dem och de har själva inte frågat, så det var nog något år sedan de senast fick. De är 8 och 9 nu. Vi tar upp det där med veckopeng när det känns aktuellt igen.

• nnnnnnnn

Från 5-6 år. Först 10 kr/vecka, sen höjning med 5 kr/vecka var/vartannat år.

• Anna1234

Vår son får 100 kr i månadspeng. För detta ska han hålla ordning i sitt rum och hjälpa till när vi ber om det.

Han är duktigt att spara och brukar använda pengarna till att förbättra sina födelsedagspresenter (få en bättre mobil t ex).

• Alexi

Det är meningen att de ska få 10 kr i veckan men vi glömmer konstant bort det så det var nog månader sen sist...

• milli79

Vår snart 9 åring tjatar om veckopeng men har så svårt att hålla ordning på rummet så vi har sagt att han får när det blir bättre städat el från 9år.

• bra03

Varken 7 åringen eller 14 åringen får veckopeng/månadspeng då jag anser att dom inte förtjänar det

Svar på tråden Får era 7-9 åringar veckopeng?