• JoelBus

Arbetsintervju- vad säga om sina negativa sidor?

Hej där.

Jag håller på att söka jobb och funderar kring det här med arbetsintervjuer. 

Jag var på en intervju i onsdags och fick då frågan om mina negativa sidor. Jag sade då att jag inte tycker det är så roligt med konflikter på en arbetsplats. Inte för att jag skulle kalla mig konflikträdd, men jag har svårt att direkt säga åt en kollega om jag tycker hon/han gör fel. 
    Sedan sa jag att jag jobbar på att bli mer strukturerad. Att skriva ner allt jag skall göra i en kalender och så vidare. 

Var det helt knäppa saker att säga? Det stämmer och jag valde att hellre säga det än något klyschigt som jag säger bara för att det skall låta bra,som till exempel: "Jag är alltid för tidig till möten osv så jag alltid får vänta."

Vad har du sagt på den frågan när du varit på intervju?
    Om du jobbar som rekryterare: vad vill du egentligen höra. Och vad vill du absolut INTE höra?
    Ge mig alla tips ni har...Cool

• Svar på tråden Arbetsintervju- vad säga om sina negativa sidor?
  • ilovebamse

Jag brukr aldrig komma på något bra. Så jag har kört på ärlighet. Jag har svårt för att säga nej när någon frågar om jag kan jobba extra, ta helgen, byta tid, osv. Hoppas att arbetsgivaren ser det som positivt dock är det lite jobbigt för mig för jag är aldrig ledig. Haha

• JoelBus
    ilovebamse skrev 2018-04-02 11:20:49 följande:

Jag brukr aldrig komma på något bra. Så jag har kört på ärlighet. Jag har svårt för att säga nej när någon frågar om jag kan jobba extra, ta helgen, byta tid, osv. Hoppas att arbetsgivaren ser det som positivt dock är det lite jobbigt för mig för jag är aldrig ledig. Haha

Jag har också väldigt svårt att säga nej. Tänker nej, men säger ja. Kanske också ska börja använda det som en negativ grej. Det är ju som sagt mest negativt för mig själv och inte arbetsgivaren. Tack för tips!
  • AnnaZL
    JoelBus skrev 2018-04-02 11:36:02 följande:
    Jag har också väldigt svårt att säga nej. Tänker nej, men säger ja. Kanske också ska börja använda det som en negativ grej. Det är ju som sagt mest negativt för mig själv och inte arbetsgivaren. Tack för tips!

(Det är iofs väldigt negativt för arbetsgivaren om du blir utbränd.)

En sak att tänka på är att positivt/negativt sidor är två sidor av samma mynt. Något som är en av dina största styrkor i en situation kan vara din största svaghet i en annan. Det är bra att föröka svara på frågan på ett sätt som belyser hur lämplig du är för jobbet. Att tex vara dålig på att sälja är helt fel om du ska jobba som säljare, men helt oväsentligt för många andra jobb.

• Mizzys

Om dem frågar efter din brister så säg att du vet om dem (vilka de nu är)och att du jobbar på det. Försöka ta det lugnt eller tänka annorlunda beroende på vilka de är.

Det brukar funka för mig, ta för fig men var samtidigt lugn och ödmjuk

• Meriall

Jag svarade att jag var lite blyg med nya människor och tyckte det var lite jobbigt att prata inför en större grupp. Fick jobbet :)

• Kanttant

Väljer du något som är för uppenbart att du säger det bara för att det ska låta bra så är det som att du inte svarat på frågan egentligen. Som att säga att du är perfektionist t.ex. Vad du vill visa med ditt svar är att du har självinsikt (kan identifiera en negativ sida hos dig själv), är ärlig (inte hitta på något, tänk på att ditt mål är att få jobbet och då kommer du faktiskt jobba med dessa personer - säger du att du alltid kommer för tidigt som din negativa sida men sen alltid precis är i tid, ptja...) och kapabel till att förbättra dig.

Det bästa du kan göra är att välja en faktisk negativ sida, men en som inte nödvändigtvis gör att du kommer få problem med dina arbetsuppgifter. T.ex. vill du inte säga att du har svårt att arbeta i grupp om dina arbetsuppgifter till stor del består av att jobba i team. Är du ärlig kan du lättare prata om det och även lättare förklara hur du jobbar för att bli bättre på det.

Nu vet jag inte vilka jobb du sökte, men såvida du inte söker dig till att jobba med organisationens HR-frågor så är ju inte ditt exempel med att ogilla konflikter med kollegor särskilt dåligt. För de flesta är inte att ta i konflikter något som direkt utgör ens arbetsuppgifter, dock något de flesta får uppleva. Det du kanske kan lägga till är hur du gör för att hantera det. Istället för att nämna att du försöker bli mer strukturerad borde du nämna på vilka sätt du försöker bli bättre på/hantera det faktum att du ogärna tar konföikter med kollegor.

Och ndvik klyschor som "min negativa sida är faktiskt också min styrka...", men det verkar du redan själv vara inne på i din ts :)

• Nandez
    Meriall skrev 2018-04-02 12:07:33 följande:
    Jag svarade att jag var lite blyg med nya människor och tyckte det var lite jobbigt att prata inför en större grupp. Fick jobbet :)
    Grattis till jobbet.
  • NELJ

Jag tycker det var vettiga saker du tog upp. Man ska vara ärligt men man måste inte vara öppen om allt.

Jag var på en intevju nyss där jag också sa att jag inte är så strukturerad av mig vilket är sant. Sen resonerade vid kring det för det är ett yrke där man bör ha en viss ordning och reda. Jag förklarade mina strategier för att hantera denna brist och de verkade inte avskräckta.

• Meriall
    Nandez skrev 2018-04-02 12:22:36 följande:

Grattis till jobbet.

Tack men nu har jag bytt jobb igen. På den senaste intervjun sade jag att min sämsta sida är att jag vabbar nog mycket för hade ett barn som började förskola i samband med att jag sökte jobb :) Fick det jobbet också.
  • JoelBus
    Kanttant skrev 2018-04-02 12:22:14 följande:

Väljer du något som är för uppenbart att du säger det bara för att det ska låta bra så är det som att du inte svarat på frågan egentligen. Som att säga att du är perfektionist t.ex. Vad du vill visa med ditt svar är att du har självinsikt (kan identifiera en negativ sida hos dig själv), är ärlig (inte hitta på något, tänk på att ditt mål är att få jobbet och då kommer du faktiskt jobba med dessa personer - säger du att du alltid kommer för tidigt som din negativa sida men sen alltid precis är i tid, ptja...) och kapabel till att förbättra dig.

Det bästa du kan göra är att välja en faktisk negativ sida, men en som inte nödvändigtvis gör att du kommer få problem med dina arbetsuppgifter. T.ex. vill du inte säga att du har svårt att arbeta i grupp om dina arbetsuppgifter till stor del består av att jobba i team. Är du ärlig kan du lättare prata om det och även lättare förklara hur du jobbar för att bli bättre på det.

Nu vet jag inte vilka jobb du sökte, men såvida du inte söker dig till att jobba med organisationens HR-frågor så är ju inte ditt exempel med att ogilla konflikter med kollegor särskilt dåligt. För de flesta är inte att ta i konflikter något som direkt utgör ens arbetsuppgifter, dock något de flesta får uppleva. Det du kanske kan lägga till är hur du gör för att hantera det. Istället för att nämna att du försöker bli mer strukturerad borde du nämna på vilka sätt du försöker bli bättre på/hantera det faktum att du ogärna tar konföikter med kollegor.

Och ndvik klyschor som "min negativa sida är faktiskt också min styrka...", men det verkar du redan själv vara inne på i din ts :)

Tack för svar :)

Jag kanske ska hålla mig till den och försöka finslipa den lite.
  • JoelBus
    NELJ skrev 2018-04-02 12:30:56 följande:

Jag tycker det var vettiga saker du tog upp. Man ska vara ärligt men man måste inte vara öppen om allt.

Jag var på en intevju nyss där jag också sa att jag inte är så strukturerad av mig vilket är sant. Sen resonerade vid kring det för det är ett yrke där man bör ha en viss ordning och reda. Jag förklarade mina strategier för att hantera denna brist och de verkade inte avskräckta.

Jag nämnde också att jag verkligen jobbar på det, och när intervjuaren så att det krävs struktur för jobbet så säg jag att då får jag verkligen nytta för den förbättring jag gjort på det området. Så jag tycker ändå att jag vände det ganska bra :)
Svar på tråden Arbetsintervju- vad säga om sina negativa sidor?