Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Varför gör det så ont i tänderna?

Utifrån det du beskriver är det så svårt att säga vad smärtan beror på. Har den rotfyllda tanden några fickor? En rotfylld tand ska inte ge besvär.

• Carabellis kusp
    Anonym (Trött på detta) skrev 2018-04-02 21:43:00 följande:

Det måste vara svårt att veta utan att kunna göra en undersökning men vad är din bästa gissning? Jag har inga fickor och allt ser ju bra ut både på undersökning och röntgen/panoramaröntgen.

Min lekmansgissning är att bettskenan tryckte på och belastade helt fel pga att det saknades en tuggtand under skenan sen i somras och att skenan inte passar som den ska. Tror du att jag är helt ute och cyklar? Har inte använt skenan på tre veckor och det är ju mycket bättre nu. När jag använde skenan så hade jag ju ont i tänderna på problemområdet och hade svårt att tugga och det har jag inte längre. Jag har ingen smärta längre men problemområdet känns inte hundra procent bra som resten av munnen.

Kan det spela in att jag bara har tuggat på sidan med rotfyllningen sen 9 månader tillbaka? Om någon tand hade spruckit så hade väl två gånger röntgen och två gånger panorama sett det? Även små sprickor? Om det är skenan som störde hur länge kan det ta innan det känns 100% bra igen?

Man ser inte sprickor på röntgen eller panorama om de är i tandens längdriktning (rot-krona) men de ger i allmänhet upphov till fickor.

Skenan kan bidra om den inte belastas rätt, men det har säkert din tandläkare kontrollerat.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Trött på detta) skrev 2018-04-02 22:12:05 följande:

Jag hade inte med skenan till tandläkaren så han kunde inte kolla den men jag känner att den inte passar som den brukade. Den gjorde heller aldrig ont förut. Jag antar att undre tänderna har flyttats lite på 9 månader utan en stor tand?

Om inte sprickor syns hur vet man om tanden är sprucken då? Jag har en krona på rotfyllningen och jag är alltid jätteförsiktig när jag tuggar men förstår att tänder kan spricka ändå. Hoppas den inte är sprucken...

Nej, skenan förhindrar tänderna att flytta sig, så eventuellt passar den inte nu när du inte använt skenan. Tanden som är rotfylld sitter i överkäken och skenan i underkäken om jag förstår rätt? Om den inte är rätt balanserad, så kan du om du biter hårt på nätterna belasta enstaka tänder för hårt och därmed orsaka smärtan.

En spricka återfinns oftast pga smärta och djup ficka. Dock vanligare på rotfyllda tänder som inte har krona.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Trött på detta) skrev 2018-04-02 22:36:21 följande:

Skenan började göra ont 7-8 månader efter att tanden drogs ut. Smärtan och rotfyllningen är i övre käken, utdragna tanden och skenan i nedre käken.

Är det bättre att jag är utan skena i tre månader tills jag får en krona på implantatet eller bör jag balansera skenan nu? Jag har mycket mindre smärta utan skenan och den måste ha tryckt på på problemområdet för jag var jätteöm när jag vaknade när jag använde den men inte nu längre.

Jag har ingen smärta att tugga heller sen jag slutade med skenan.

Tack för att du hjälper förresten!

Diskutera skenan med din tandläkare. Sprickor syns inte, men de kan ha kontrollerat dem utan att säga det, för man kanske inte alltid kommenterar negativa fynd så att säga.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Trött på detta) skrev 2018-04-03 17:35:11 följande:

Tänkte ha skenan i några nätter till för den funkade bra förra natten och sen kontakta tandläkaren igen för eventuell justering. Jag frågade båda tandläkarna rakt ut om dom såg någon spricka eller infektion och båda sa nej så jag hoppas att dom inte ljuger för mig.

Nej, det är klart att de inte ljuger. Tandläkare är snälla djur.
Svar på tråden Varför gör det så ont i tänderna?