• Äldre 2 Apr 16:02
    4230 visningar
    7 svar
    7
    4230

    Att leva med en cavalier king charles spaniel-tips och råd

    Hej

    Hade tidigare en tråd här ang val av kön på valpen vi väljer.

    Nu skulle vi tacksamt ta emot alla tips och råd och erfarenheter kring att leva med en cavalier i familjen ????

  • Svar på tråden Att leva med en cavalier king charles spaniel-tips och råd
  • Äldre 2 Apr 16:08
    #1

    Försäkra! Gärna med tandförsäkring. Det är en rätt sjuk ras.

    Annars är den väl som en vanlig spaniel. Den blir vad du gör den till. Min släkting har ett par stycken.

    Okomplicerad för det mesta. Se till att klippa den regelbundet sen.

    Öronen måste plockas under sommaren annars får dom exsem och i värsta fall blodöra

  • Äldre 2 Apr 18:49
    #2
    +1
    Lantbon skrev 2018-04-02 16:02:55 följande:

    Hej

    Hade tidigare en tråd här ang val av kön på valpen vi väljer.

    Nu skulle vi tacksamt ta emot alla tips och råd och erfarenheter kring att leva med en cavalier i familjen ????


    Var oerhört noga i ert val av uppfödare med tanke på rasens hälsoproblem. Se till att vara lediga länge i samband med hämtning av valpen. Ha ett par hundvakter klara innan ni bokar valp så ni inte står där utan hundvakt och en hund som inte klarar av att vara själv. Kosta på er en bra försäkring och ha en rejäl buffert så ni klarar av kostnaderna om hunden blir kroniskt/ allvarligt sjuk och om ni behöver anlita hunddagis tex.
  • Äldre 2 Apr 19:20
    #3

    Vi har full koll med rasens ev hälsoproblem och kollar noga på uppfödare och dess arbete och hundarnas stamtavlor och hälsostatus.

    Har även koll på ledighet i samband med att hämta valp och hur vardagen ska lösas.

  • Äldre 2 Apr 21:37
    #4

    Har två hemma och har haft en tidigare, underbar ras.

    Lojala, smarta, kelgrisar som mer än gärna följer med på allt och har lite krut i sig för att göra saker. :)

    Enda hälsoproblem jag har haft med mina hundar är öroninflammation och svamp i öronen, samt problem med tandsten. Inga större problem, rasen börjar vara sönderavlad så vissa har även problem med bland annat trånga nosgångar.

  • Äldre 2 Apr 21:52
    #5

    Tack för lite positiva ord!

    Har som sagt läst om alla hälsoproblem och risker framförallt om man väljer oseriösa uppfödare. Ska hälsa på en om ett tag för att bilda oss en uppfattning. Hemsidan lovar gott. Har någon positiva erdarenheter om nån specifik uppfödare så dela gärna med er ????

  • Äldre 2 Apr 22:23
    #6

    Kan kolla vart min farbror köpte en av sina. Han blev typ 14år. Dock problem med öronen och tänderna. Annars var hunden helt frisk, bra i lynnet och sådär. Dock blev han rätt jävla överviktig. Men han är en av de bra ckcs jag sett :)

  • Äldre 3 Apr 09:49
    #7

    Jag hade en Cavalier och hon var väldigt kaxig och vaktig (iaf sålänge vår schäfer eller vi befann oss intill henne, men märkte hon att vi gick iväg så var hon inte så tuff längre, haha) och gillade att göra sin röst hörd.

    Hon älskade också att gosa. Hon låg gärna i soffan eller sängen, och helst på något som luktade mig, så ha inte kläder liggandes på soffan om du inte vill att de ska bli håriga, haha. Hon älskade också att ligga ovanpå vår schäfers rygg när hon låg ner, det såg jättemysigt och gulligt ut. De kunde båda ligga och sova så. Hon älskade att bli kliad också.

    Sen hade hon ju lång päls som lätt blev tovig så man fick borsta och ibland till och med klippa av svåra tovor. Och när det var snö på marken så fastnade den som isbollar på hennes långa päls på tassarna och magen, så det fick man också försöka få bort när man kom in. Och på sommaren fastnade det typ fröbollar eller vad det var från växter och de var jättesvåra att få bort så dem fick vi ofta klippa bort.

Svar på tråden Att leva med en cavalier king charles spaniel-tips och råd