• Anonym (Johanna)

Dags för nya glasögon men varifrån?

Jag har haft otur med mina glasögon förut och nu undrar jag var jag ska köpa nya för att vara säker på att få bra glasögon? Jag fattar att mycket beror på optikerns skicklighet men även glasen måste ju spela in rejält så vem erbjuder bra glas? Vilka glas ska man undvika?

Jag har sett att man på sommaren kan få slipade solglasögon på köpet av progressiva och det låter ju toppen men brukar det vara dåliga glas då? När kan jag räkna med att det erbjudandet kommer ut igen i vår? Jag kan vänta ett par månader till med att köpa glasögon.

Vilken kedja brukar ha snyggare bågar än andra kedjor? Jag är ganska ny på glasögonfronten så jag behöver all information jag kan få.

• Svar på tråden Dags för nya glasögon men varifrån?
  • Pierott

Vi har synsam båda två. Ett abonnemang på 399kr i månaden, då fick vi två glasögon och ett par solglasögon. Man får även justera "sikten" inom ett år och går bågarna sönder är det bara o knalla in och dom fixar antingen nya eller lagar. Dessutom får du obegränsat med putsmedel och putsdukar:D

• Anonym (Johanna)
    Pierott skrev 2018-04-02 19:43:01 följande:
    Vi har synsam båda två. Ett abonnemang på 399kr i månaden, då fick vi två glasögon och ett par solglasögon. Man får även justera "sikten" inom ett år och går bågarna sönder är det bara o knalla in och dom fixar antingen nya eller lagar. Dessutom får du obegränsat med putsmedel och putsdukar:D
    Det låter ju bra och trevligt att kunna byta glasögon ibland men hyr man bara glasögonen då och får man bästa glasen eller något billigare glas?

• Anonym (Anonym)

Alla glas är bra idag. Du väljer själv om du ska ha någon ytbehandling, typ antireflex.
    Progressiva glas funkar inte bra för alla, så förstahandsvalet bör vara "vanliga" glas. Beroende på synfelet så kanske kan man välja en båge som gör att man kan titta över eller under glaset vid behov. Jag är närsynt och har valt en båge som gör att jag kan titta under glaset på nära håll. Är man långsynt har man i stället nytta av att kunna titta över glaset. Runda glas är absolut sämst om man vill ha den möjligheten.

399:- per månad låter dyrt för att ha glasögon. Väljer man "vanliga" (dvs ej progressiva) får man även hos en lokal optiker ett par utmärkta glasögon för 1500-2000.

Optiker vill gärna "sälja in" progressiva glasögon, för de kan ta väldigt bra betalt för dem, och därmed tjäna mer pengar.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-02 22:41:10 följande:
    Alla glas är bra idag. Du väljer själv om du ska ha någon ytbehandling, typ antireflex.
    Progressiva glas funkar inte bra för alla, så förstahandsvalet bör vara "vanliga" glas. Beroende på synfelet så kanske kan man välja en båge som gör att man kan titta över eller under glaset vid behov. Jag är närsynt och har valt en båge som gör att jag kan titta under glaset på nära håll. Är man långsynt har man i stället nytta av att kunna titta över glaset. Runda glas är absolut sämst om man vill ha den möjligheten.

399:- per månad låter dyrt för att ha glasögon. Väljer man "vanliga" (dvs ej progressiva) får man även hos en lokal optiker ett par utmärkta glasögon för 1500-2000.

Optiker vill gärna "sälja in" progressiva glasögon, för de kan ta väldigt bra betalt för dem, och därmed tjäna mer pengar.
    Jag kanske har haft otur men jag har haft dåliga glas som jag har betalat dyrt för.

Progressiva är jättedyra men jag tycker dom är bra även om dom hittills inte funkat för mig Obestämd för att man alltid kan ha dom på sig och se perfekt på nära håll men även se långt bort utan att ta av dom.

Det är ju ett väldigt meck om man ska ta av och på sig läsglas hela tiden och släpa med dom på stan i en väska. Tycker att det är betydligt lättare att ha på mig progressiva och kunna göra vad som helst under tiden. Men om jag vet att jag ska läsa länge eller sitta vid datorn så använder jag alltid läsglas.

• Houdini

Min man köpte glasögon på specsavers förra året, eller ja han fick nya glas ögon av sin pappa.

Han är jättenöjd, progressiva glas som är fotokromatiska (de blir mörka ute inbyggda solglasögon)

Nu var pappa med så då blev det i stort sett alla tillägg man kan tänka sig.

Men han började med erbjudandet två par glasögon för tror det var en tusenlapp ungefär men när dom var klara var prislappen 10 000 kr.

Vi köpte båda två nya glasögon på smarteys och ingen av oss blev nöjda.

Mitt par gick sönder, så då letade fram två par glasögon som jag köpte runt 2000 på synsam som legat undanlagda då jag aldrig trivts med de ena paret pga bågarna. Och en hund hade tuggat på det andra paret. Men åkte ner till synsam med dom och de fixade dom.

Och med dom kunde jag läsa texten på teven igen utan ansträngning.

Plus att jag får fortfarande service på glasögonen på synsam.

• Anonym (Johanna)
    Houdini skrev 2018-04-03 17:30:06 följande:
    Min man köpte glasögon på specsavers förra året, eller ja han fick nya glas ögon av sin pappa.
    Han är jättenöjd, progressiva glas som är fotokromatiska (de blir mörka ute inbyggda solglasögon)
    Nu var pappa med så då blev det i stort sett alla tillägg man kan tänka sig.
    Men han började med erbjudandet två par glasögon för tror det var en tusenlapp ungefär men när dom var klara var prislappen 10 000 kr.

Vi köpte båda två nya glasögon på smarteys och ingen av oss blev nöjda.

Mitt par gick sönder, så då letade fram två par glasögon som jag köpte runt 2000 på synsam som legat undanlagda då jag aldrig trivts med de ena paret pga bågarna. Och en hund hade tuggat på det andra paret. Men åkte ner till synsam med dom och de fixade dom.
    Och med dom kunde jag läsa texten på teven igen utan ansträngning.
    Plus att jag får fortfarande service på glasögonen på synsam.
    Så Synsam är bra och Specsavers också om man tar det dyraste av allt där?

Råkar du veta vilket märke själva glasen har haft som ni har varit nöjda respektive inte nöjda med?

• Houdini
    Anonym (Johanna) skrev 2018-04-03 17:39:56 följande:

Så Synsam är bra och Specsavers också om man tar det dyraste av allt där?

Råkar du veta vilket märke själva glasen har haft som ni har varit nöjda respektive inte nöjda med?

Inte en susning vad glasen heter.

Mina synsam glas var deras billigaste och ett erbjudande om två par för priset av ett.

De jag känner som köpt de billigaste på specseavers har varit helnöjda med sina glasögon.

Och vi var nöjda med sjäkva hlssen från smarteys men inte med att vi båda två såg sämre med de nya glasögonen än med våra gamla. Och då fivk de ändå två chsnser med makens glasögon.

När han klagade så kollade de hans syn igen och inte en siffra stämde med den första omgångrns siffror det var några fel till så han gick ett par nya glasögon men han såg inte bra med dom heller, samma som för mig.

Så jsg avråder från smarteys.

Men recomenderar synsam och specseaver.
  • Anonym (Glidare)

Är detta på riktigt? Om man är en riktig äventyrare kan man ta en promenad, prata med några optiker och skapa en egen åsikt, ta ett eget beslut.. Hur gammal är TS? Jag är inte elak, bara nyfiken på hur man kan vara så oinformerad i detta ultramoderna samhälle?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-04-02 19:38:22 följande:

Jag har haft otur med mina glasögon förut och nu undrar jag var jag ska köpa nya för att vara säker på att få bra glasögon? Jag fattar att mycket beror på optikerns skicklighet men även glasen måste ju spela in rejält så vem erbjuder bra glas? Vilka glas ska man undvika?

Jag har sett att man på sommaren kan få slipade solglasögon på köpet av progressiva och det låter ju toppen men brukar det vara dåliga glas då? När kan jag räkna med att det erbjudandet kommer ut igen i vår? Jag kan vänta ett par månader till med att köpa glasögon.

Vilken kedja brukar ha snyggare bågar än andra kedjor? Jag är ganska ny på glasögonfronten så jag behöver all information jag kan få.

Extraoptical

De har de skönaste glasen.

Och deras priser! Jag har fem par glasögon! Hade jag handlat på synsam hade jag fått ett halvt.
Svar på tråden Dags för nya glasögon men varifrån?