• Phillippa

Påsklov - hemma själv?

När har ni vågat (skulle våga) låta ert barn vara hemma själv hela dagarna då ni är på jobbet?

Nu är det påsklov och dottern vill inte vara på fritids. Hon vill vara hemma själv men jag är osäker...

Vid vilken ålder anser ni att ett barn kan få vara hemma själv? Vi har grannar som hon kan gå till om det skulle behövas och vi bor i villa.

Innan jag skriver hennes ålder vill jag se vad ni anser.

• Svar på tråden Påsklov - hemma själv?
  • NELJ

Min stora son är nio och har varit hemma själv halva dagar nån gång. Jag skulle kunna lämna honom en hel också om det skulle behövas.

Men skulle det handla om hela påsklovet skulle jag nog ta med honom till jobbet nån dag för omväxlingens skull.

• XEmmabus

Mer en mognadsfråga angående barnet än att ange en specifik ålder.

Kan hon gå hem själv från fritids? Kan ni göra en deal att hon är där tills de ätit lunch och sedan gå hem?

• gahadas

Vet att jag var hemma själv enstaka dagar när jag var 8-9 och en hel vecka när jag var 12. Var inga problem. Hade visserligen farföräldrar i samma stad om det skulle vara något, men har inget minne av att jag någonsin behövde ringa dom.

• Phillippa
    XEmmabus skrev 2018-04-02 20:45:35 följande:

Mer en mognadsfråga angående barnet än att ange en specifik ålder.

Kan hon gå hem själv från fritids? Kan ni göra en deal att hon är där tills de ätit lunch och sedan gå hem?

Tyvärr bor vi för långt bort och det går inga bussar hem under loven. Annars hade det varit en bra ide?. Hon brukar annars åka bussen hem och vara hemma själv ca 2 h, innan jag kommer. Det är hennes eget val. Hon har ont av stökiga miljöer och tycker att det är bättre att vara hemma själv än att vara på fritids.
  • Majan78

Sönerna är 11 och 9 och skulle nog kunna vara hemma en hel dag om de skulle vilja... en halvdag har vi kommit överens om nu för de vill gärna ha sällskap.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Phillippa

Dottern är åtta :). Det känns ju inte helt åt skogen då om hon är hemma själv en dag. Vi har, som sagt, grannar hon kan gå till om hon skulle bli rädd. Hon är extremt skötsam och skulle inte hitta på någor hyss.

• XEmmabus

Åtta år känns lite ungt för hela dagar. Men det är bara ni som känner henne och vet när hon är mogen. Åh, måste de växa upp så snabbt??

• Tow2Mater

9-åringen har jag inte lämnat hela eller ens halva dagar, men funderar på att gora det till jullovet sen när han är 10. Inte varje dag, men kanske varannan.

Svar på tråden Påsklov - hemma själv?